What’s up gastronomi februar 2024

Rekordmange på job

3.300 flere fik job på restauranter og hoteller fra november 2022 og et år frem, hvilket er en stigning på 2, 6 procent. I følge Horesta, Hotel- og restaurantbranchens forening, var der ansat lidt over 130.000 i erhvervet i efterårets sidste måned. Det er en vækst på 12.400 over fire år, og altså en stigning på over ti procent i perioden. Den hænger sammen med det øgede antal restaurationsbesøg og hotelovernatninger. For Horesta er det positivt i en tid, hvor andre brancher oplever, at der skrues ned for forbruget, lyder det fra administrerende direktør Pia E. Voss om væksten i beskæftigelsen. Den er større hos hendes medlemmer end i resten af erhvervslivet, hvor den kun var 1,1 procent: ”Vi kunne sagtens ansætte mange flere. Der er jobs i vores erhverv, som aldrig bliver besat. Desværre er situationen, at det ikke altid lykkes at finde medarbejdere med de helt rigtige kvalifikationer”.

www.horesta.dk

Smagedag hos Meny

Fredag den 1. marts kl. 15-18 holder Meny på Nærumvænge Torv og på Meny på Vasevej i Birkerød store smagedag. Begge butikker tilbydes kunderne masser af smagsprøver på alle slags mad og drikke – herunder vine. Kom og bliv inspireret opfordrer købmand Calle Iversen, som driver begge forretninger. www.meny.dk

Smag veganske kager

Hver torsdag kl.10-19 udvider Sweet Valentine i Torvehallerne ved Nørreport forretningens normale sortiment med et udvalg af forskellige veganske kager, som er uden gluten, laktose og nødder. Så kan allergikere m.fl. også få en bid af kagen! Der vil for eksempel være moussekager, tærter, brownies og romkugler i kagedisken. www.sweetvalentine.dk

Kom til te på slottet

Kronborg Slot inviterer igen til arrangementer med Afternoon Tea i slottets historiske rammer i Parolesalen. Til te-menuen serveres også en fortælling om delikatessen te, da den kom frem i 1700-tallets Danmark. Billetprisen er 395 kr., og billetter bestilles på forhånd. Kommende tetider er 3. og 17. marts kl. 12.30-14 og kl. 15-16.30. Prisen inkluderer Crémant eller Cava, te, sandwich, scones og petit fours. Arrangementet foregår på anden sal uden elevator. Gæster opfordres til at tage varmt tøj på. www.kronborg.dk

Stigning i fastfoodsalg

Flere mænd og yngre danskere spiser fastfood mindst én gang om ugen end resten af befolkningen. 55 procent af kvinderne og 65 procent af mændene spiser fastfood mindst en gang om ugen. 72 procent af de 18-24-årige og 76 procent af de 25-34-årige spiser fastfood ugentlig. I følge Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse steg danskernes forbrug af takeaway og fastfood i 2023 med seks procent i forhold til året før. Og det selv om danskerne i samme periode generelt har skruet ned for madindkøbene for at spare. Faktisk faldt fødevareforbruget i 2023 til det laveste niveau i 28 år. Mod forventning faldt købt af færdigmad udefra ikke efter corona-nedlukningerne, og takeaway-forbruget vokser endda hurtigere end velstandsstigningen.  Det kan skyldes større udvalg og et ønske om bekvemmelighed i en travl hverdag, skriver politiken.dk www.dst.dk

Kunden har ikke altid ret

”Hvor fanden har du gået i skole? Har du ikke lært at regne?”. Det er ikke altid lutter hygge, der spreder sig ved kassen i supermarkedet, når køen er lang, der er fejl på bonen og en tilbudsvare er udsolgt. 80 procent af medlemmerne af HK Handel havde oplevet negative udfald fra kunder. Udover verbale overfald kan der også være tale om sexistiske eller racistiske ytringer, trusler eller aggressiv fremfærd. Der er sket en stigning i grov tone og utryghedsskabende adfærd fra kundernes side, hvilket understreger behovet for at ændre udviklingen: Aktører i detailhandelen som Salling Group og Coop er gået sammen om at understøtte en god tone mellem kunder og personale. For medarbejderne giver indsatsen rygdækning til at sige fra over for dårlig opførsel ved at indrapportere ubehagelige angreb med kunder. Derfor ses en markant stigning i anmeldelser. I løbet af det seneste år er antallet af episoder tredoblet, oplyser kommunikationschef i Circle K, Kirsten Grumstrup. www.sallinggroup.com