Årets farve: Pantonefarve

Viva Magenta & farvefølelser

Årets Pantonefarve afspejler håb og optimisme i verden, og generelt vil vi 2023, ifølge trend- og fremtidsforsker Rikke Skytte se, at farver vælges meget mere ud fra følelser end ud fra mickotrends.

Farvernes verden er i konstant udvikling og har evnen til at fremkalde forskellige stemninger, og de kan påvirke den måde, vi ser verden på. Blandt andet derfor vælger Pantone, hvert år en farve, der afspejler det aktuelle kulturelle klima. I 2023 har Pantone valgt Viva Magenta som årets farve – en energisk nuance, der udstråler en følelse af positivitet, hvilket er præcist, hvad vi har brug for i disse usikre tider. Som Pantone forklarer, symboliserer Viva Magenta ”liv, energi og fremskridt”.

Og det er ikke helt unaturligt, at farverne repræsenterer det nuværende verdensbillede. Vi har talt med Rikke Skytte, der arbejder som trend- og fremtidsforsker indenfor design, om farvernes betydning.

Ifølge Rikke befinder vi os i øjeblikket i det, hun kalder for en post-mikrotrend-æra, hvor hurtigt skiftende trends bliver mindre relevante. I stedet leder vi efter farver, der fremkalder bestemte stemninger og følelser, snarere end efter det, der er populært eller trender lige nu. ”Farverne skal for eksempel få os til at føle os godt tilpas og give os glæde. De er ikke defineret af mikrotendenser, men mere af det, de psykologisk set, gør ved os. Viva Magenta symboliserer for eksempel saft og kraft, styrke, glæde og en ny begyndelse,” fortæller Rikke.

Rikke er ikke overrasket over, at Pantone har valgt Viva Magenta som årets farve for 2023. I de seneste år har vi set en stigning i skarpe farver i forbindelse med en tendens, som Rikke kalder for ”farvernes positive eskapisme”, hvilket Rikke mener, er en modtrend til de kriser, vi står over for i verden.

“Hvorfor kommer de dristige farver netop på et tidspunkt, hvor vi har det største kontroltab nogensinde? Det gør de, fordi vi gerne vil kunne søge tilflugt i det, vi omgiver os med netop i sådan en periode,” forklarer hun.

Velvære og glæde i fokus

Rikke forudser, at der vil være et stort fokus på at have det godt i 2023, og det er her, farverne kommer ind i billedet. Vi ønsker at vælge farver, der omfavner os og får os til at føle at føle glæde og kraft. Viva Magenta er med sin skarpe og livlige nuance perfekt til dette formål.

Rikke bemærker også, at farver sjældent står alene, og at de har brug for noget at spille op imod. Hun beskriver tidens farver via en farvepyramide med Viva Magenta i midten som en del af de stærke farver. I toppen har vi stadig de sarte digitale pasteller som lys lyseblå og skinnende grålig lyserød. Nederst finder vi en sikker base i jordfarver som beige, varm orange og brune nuancer. Men det er i samspil, de er stærkest og går op i en højere enhed.

”Hvis vi ser fremad, vil vi se flere farver i deres reneste form, efterhånden som bæredygtighed bliver endnu mere forfinet. Her vil materialet bestemme farven, afhængigt af om det er en naturlig farve eller skabt af genanvendte materialer. Derfor vil farvetrends blive endnu mere præget af omverdenen i fremtiden,” siger hun.

Med Viva Magenta i spidsen kan vi derfor vælge farver, der opløfter os og fremkalder gode følelser. Som Rikke Skytte bemærker, handler det om at finde glæden, legen og roen i det, vi omgiver os med, og derigennem gøre verden lysere og mere positiv i en turbulent tid.