Frygt og fornuft styrer gaveindkøb

Frygt og fornuft styrer gaveindkøb

Fra at realisere og udvikle os selv på toppen af behovspyramiden – og lade det afspejle sig i julegaverne – har vi i år et ganske andet fokus. Krig, inflation, prisstigninger, klimakrise og generel utryghed appellerer til at tænke i basale behov og give gaver derefter. Det er fremtidsforsker fra firmaet Future Navigator, Liselotte Lyngsø overbevist om. Hun skyder derfor kvalificeret på, at der under juletræerne vil ligge bamsedragter, lækre varme trøjer, luksusnattøj, sjove varmedunke og selvvarmende termokopper som kan sikre hygge i hjemmet og det nære:

”Oplevelser indenfor kultur i form af koncertbilletter og biografpakker, spiseoplevelser og weekendophold vil også være oplagte julegaveideer. Selv de unge tager på glamping-ture og andre oplevelser i trygge rammer tæt på naturen. Det bæredygtige og politisk korrekte indvirker også på julegaverne i år”, mener Liselotte Lyngsø, som generelt ser en sær jul for sig:

”Vi får næppe oplyste huse at se som tidligere år med rensdyr og lyskæder over alt på buske og husfacader. Ikke fordi det egentlig er så dyrt i forhold til andet el-forbrug, men det er signalværdien i lysdekorationerne, som får os til at droppe julebelysningen”.

“Verdens problemer skræmmer og får os til at købe fornuftige, langtidsholdbare julegaver med tilknytningen til hjemmet. Oplevelsesgaver inden for kultur, mad og weekendophold centrerer sig også om det trygge, mener fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, stifter af Future Navigator”

Udstyr til gamere kunne også være en oplagt gaveidé efter et par år med forsyningsproblemer. Knapheden findes dog fortsat, så måske må forældre finde på noget andet til deres store børn:

”I lyset af prisstigninger og inflation holder virksomhederne på hat og briller, og det gør private forbrugere også. Men vi vil samtidig gerne opleve noget, hvor vi kender konsekvenserne. For vi vil også leve, mens problemerne raser”, mener Liselotte Lyngsø.

Hun vender samtidig tommelfingeren op for julegaver, der er gode, langtidsholdbare og fornuftige investeringer, som holder værdien. Det kan være møbler, kunst og mærkevarer i tøj og boligudstyr.

Kæphest, snurretop, kridtpibe, rangle og sabel under juletræet

Allerede i renæssancen blev der givet julegaver i velstående kredse. Det kunne være små værdifulde ting, husets herre delte ud til familien, som sølvmønt, sølvske, bæger eller ring – og bagværk til tjenestefolkene. I 1700-tallet kunne børnene få vugge med dukke, fløjte eller rangle. Husfaderen fordelte gaverne, som ikke var pakket ind. Gaverne var kønsspecifikke og gav fingerpeg om modtagernes forventede roller i deres fremtidige liv. Perioden afspejlede borgerskabets velstand med gaveregn over børnene i form af for eksempel bold, dukkeseng, top, kæphest og sabel!

Fra begyndelsen af 1800-tallet spredte juletræet sig til danske overklassehjem og blev tæt forbundet med de endnu uindpakkede julegaver. Der var fortsat legetøj til børnene og sølvknapper, bogmærker og bøger til de voksne. Selv om de mindre rige først fik juletræ i 1900-tallet, blev der alligevel delt gaver ud. Det kunne være strikket hue eller strømper, kridtpibe og snurretop. Midt i 1800-tallet hang gaver uden indpakning på juletræet sammen med pynt og godter. Var der ikke plads nok, blev de lagt under træet. Gaverne til børnene, som nu var i centrum for festen, kunne være sprællemand, miniaturelandsby af træ, tromme og trompet. De voksne fik eksempelvis broderede seler og hæklet pung.

Der skete et skred, så børnene også begyndte at give julegaver, der ofte var hjemmegjorte. Klunketidens overlæssede stil omkring 1890 smittede af på julegaverne, som for første gang var indpakkede, så indholdet var en overraskelse for modtageren. I 1900-tallet begyndte børnene at skrive ønskesedler ofte med varekataloger som inspiration. Som noget nyt ønskede drengene sig dampmaskiner og andre af tidens tekniske opfindelser.

Engang blev uindpakkede julegaver delt ud af husets herre til hele husstanden. Senere begyndte børnene også selv at give gaver og skrive ønskesedler – og så blev gaverne pakket ind med det element af overraskelse, vi kender i dag.

I følge indkøbsdirektør Esben Hougaard vil Magasin i år sælge flere varme, praktiske og billige julegaver. Foruden gavekort er der blandt andet tale om køkkenmaskiner, loungetøj, plaider, sutsko, uldsokker.