Christiania Bikes drøm har været at oversvømme hovedstadens gader med ladcykler. Efter 40 år kan man i dag ikke bevæge sig rundt i København uden at se forældre transportere børn på cykler med indbyggede transportkasser.

En trehjulet cykel med lastrum foran til transport af børn er og bliver synonymt med Christiania-cyklen, i nutiden kaldet Christiania-bike. Produktionen af den karakteristiske cykel begyndte, da Bådsmandsstrædes nedlagte kaserne blev besat af autonome, som i 1971 navngav området Christiania. Året efter grundlagdes I/S Christiania Smedje af Lars Engstrøm sammen med en gruppe vennerne. Disse pionerer producerede i begyndelsen brændeovne, der de kommende år blev uundværligt tilbehør til danske parcelhuse. Der var tale om genbrug af gamle olietønder kombineret med stålplader, hentet på lokale skrotpladser på gamle ladcykler fra krigens tid.

Bilfriheden på Christiania animerede hurtigt til at tænke i alternative måder at transportere børn, dagligvarer, byggematerialer mv. Smedjen begyndte derfor at fremstille robuste cykelanhængere, i starten af gamle sengebunde. Anhængerne blev vigtige transportmidler på Christiania samt en vigtig salgsvare for smedjen. Med årene voksede efterspørgslen efter cykelanhængere også uden for fristaden, og produktion blev raffineret blandt andet ved at bruge nye materialer i fremstillingen. Det blev begyndelsen på den lille virksomhed, som blev registreret i 1978.

 


Model+30 med rugbrødsmotor er så rummelig, at den kan rumme op til seks børn. Pris: 14.399 kr.

I takt med at cykelanhængerne blev mere populære, opstod ideen hos Lars om at forbedre den efterhånden normale transportform. I stedet for at have børnene placeret bag sig i en cykelanhænger, fik Lars Engstrøm ideen til at flytte anhængeren op foran på den trehjulede cykel. Både for at opnå mere sikker transport for børnene men også for altid at have konstant kontakt med dem under kørslen. Lars Engstrøm fremstillede det første eksemplar til sin kone, og så var succesen skudt i gang. I 1984 producerede Christianiacykler 50 forudbestilte cykler til børnetransport. Herefter bredte interessen for cyklen sig langsomt til resten og København – og nu også andre steder.

En gård på Bornholm

Fem år senere flyttede produktionen til større faciliteter på Bornholm. Firmaet, som ejes af Lars Engstrøm og Annie Lerche, flyttede produktion, familie, venner og medarbejdere til en gård på Bornholm. Det var et billigt sted at starte en produktion og et godt sted for børn at vokse op. Desuden tog bønderne ved fabrikken del i produktionen som underleverandører af blandt andet håndlavede hjul og syning af kalecher. Cyklerne bliver samlet i København.


Model T er en el-cykel inspireret af vietnamesiske rickshaws. Den kan bruges til taxa-kørsel, gods og udendørs oplevelser med børn. Pris: 22.599 kr.

I starten troede ikke mange på, at ladcykler i mange situationer kunne erstatte biler i København og andre byer. Men grundlæggerne af firmaet troede på cyklerne som vejen frem. I 90´erne voksede virksomheden, og Christianiacyklen blev et normalt syn i gadebilledet. I 2001 flyttede produktion til større lokaler på Bornholm og tre år senere blev navnet ændret til ChristianiaBikes, som eksporterer til Europa og andre dele af verden og har 26 medarbejdere. Firmaet har løbende udviklet nye modeller og udstyr. Grundlæggerne modtog Klassikerprisen fra Dansk Design Center. Christianiacykler kan købes direkte hos firmaet og hos cykelhandlere.


Transportkassen er af vandafvisende krydsfinér i en ramme af galvaniseret stål. Baghjulet har fodbremse og forhjulene skivebremser.

www.christianiabikes.com www.christianiacykler.dk