bil2

VW-koncernen er en af de succesrigeste bilfabrikker i verden, så derfor kan man godt tåle et flop eller to. Deres topmodel Phaeton, som skulle bide skeer med BMW’s 7-serie, Mercedes’ S-klasse og Audis A8 blev aldrig nogen seriøs konkurrent til disse, og for nylig drejede koncernen, efter et tab på adskillige milliarder kroner, nøglen om på det projekt.

Den nye direktør-topmodel, Passat CC V6, er ligesom Phaeton med et engelsk rammende ord: understated. Den ser faktisk ikke ud af mere end en lidt forvokset standard Passat, som jo er yderst populær blandt det rejsende folk med speciale i salg ude på de danske landeveje.

Men tag endelig ikke fejl, for her er der i sandhed tale om en ulv i fåreklæder. Et let tryk på speederen og du står i løbet af få sekunder til nogle klip i kørekortet. 0 til 100 km/timen klares af den 320 hk. stærke vogn på kun 5,6 sekunder – hurtigere end en Porsche Boxster. Men Passaten har vel og mærke plads til fem voksne, adskillige kufferter i det store bagagerum og man kan føre en samtale selv ved tophastighed.

Det er tysk, når det er bedst og mest diskret. Ingen spoilere, ingen fancy ”brødrister-grill” foran og ingen røde Brembo-bremser bag fælgene. Kun diskret og underspillet power, som til enhver tid vil give GTI-drengene så meget baghjul, at de vil hade dig.

Af udseende en smuk, om end lettere kompakt direktørslæde, men af sjæl en lynhurtig og rummelig rejsevogn, som med dets firehjulstræk klæber sig til vejen uanset fart og sving.

Standardudstyret er overdådigt med bixenonlygter, træthedsregistrering, sportssæder, lyspakke, 17 ” alufælge og meget mere, og prisen for hele herligheden ligger på kun 670.000,- kroner, hvor Liebhaverboligens testmodel dog havde fået hele direktørpakken, så prisen landede på lige under en million.

Prismæssigt langt fra floppet Phaeton, som kostede over dobbelt så meget. Og en yderst fornuftig pris for så gedigen og sjov en VW, der slet ikke er så folkelig endda, når man først smider Boss-habitjakken om bagi, løsner slipset og træder højre pedal i bund.

++++++

– Fart og acceleration så man tror, det er løgn
– Underspillet prestige
– Smagfuldt interiør
– Overdådigt standardudstyr

÷÷÷÷÷

– Mere tørstig end en svensker i Nyhavn
– Navigationsudstyret koster 40.000,- ekstra (øhhhh?)