Art_Liebhaverbilen_1

Test BMW 318d GT

Der er gået vokseværk i bilmodel- lerne. Eksempelvis BMW’s 3-serie, som før var den mindste fra det bayerske bilfirma, så er modellen igennem årene gradvist vokset i takt med at den mindre 1-serie blev introduceret for nogle år siden.

I dag er 3-serien en velvoksen familiebil, og det nyeste skud på stammen, Gran Turismo, også kaldet GT, sætter foreløbig rekord i målene med hele 20 cm. længere end standard 3’eren, og med 11 cm. længere akselafstand giver det ekstra benplads til bagsædepassagererne. Og det kan mærkes. Faktisk er her mere plads end i 5-serien. Væk er fornemmelsen af, at man nærmest ”tager bilen på som en jakke”, når man sidder på bagsædet.

Men man kan ikke få i pose og i sæk. Den store bagklap og de ekstra cm. frihøjde på bilen får det dynamiske BMW-image og look til at blegne lidt. Især bagfra.

Selv om man er trukket i ”familietøjet” i 318d GT, så er den dog stadig adræt og spændstig, og det skyldes især testmodellens automatgear med sportsmode til en merpris på knap 40.000,- kroner. De penge er godt givet ud, da gearkassen er intet mindre end formidabel. 0-100 km/t klares på 9,6 sek., og selv om det ikke er Porsche-præstationer, så er det meget godt gået for den 1.800 kg. tunge vogn med en 2,0 liters dieselmotor.

5-serien laver også en GT-model, men her er virkelig tale om en klumpe-dumpe i udseendet, så hvis man har brug for plads til hele familien og ikke mindst kufferterne, så er 3 GT et rigtig godt valg. Knap så dynamisk som standard-3’eren, men man kan som sagt ikke få det hele.

—————————————————————————————————————————–

Fordele

-Praktisk med oceaner af plads
-Lækkert interiør og ægte ”BMW-feel”
-Stærk og omdrejningsvenlig dieselmotor
-Komfortabel undervogn

Ulemper

-Lidt klodset ydre i helhedsindtrykket
-En del standardudstyr, men ikke det, som man forventer i en bil til knap 600.000,- kroner som fx regnsensor, elektrisk førersæde og Xenon-lys.

—————————————————————————————————————————–

Art_Liebhaverbilen_4

Kuffertsluger: Bagagerummet er en fryd og med sæderne nede rummer det imponerende 1.600 liter – mere end stationcarmodellen 
Art_Liebhaverbilen_3
De rammeløse døre giver en god coupé-fornemmelse