Kronprinsens nye grønne flagskib fra Volvo byder på uovertruffen dynamik, og så har man samtidig samvittigheden i orden på tankstationen.

volvo

I ”reservatet” giver det god karma at skifte den store firehjuls- trækker ud med hybridmotor.

 

Kronprins Frederik har haft et hav af Volvoer i sin garage igennem tiderne. Således var hans første bil overhovedet en Volvo 480 ES, som han fik af bilfirmaet i 18 års fødselsdagsgave.

Nu er han blevet mere sat med kone, børn og sågar et grønt image, derfor hedder den seneste anskaffelse i de royale stalde en Volvo V60 D6, som er verdens første hybrid med dieselmotor. Liebhaverboligen fik lov at teste den elegante stationcar, som ikke er så stor endda.

 

Det kniber med pladsen

For den velvoksne hybridmotor, der dels kan lades op og dels genanvender kørselsenergien fra både hjul og bremser, tager en stor del af pladsen i bagagerummet. Faktisk så meget, at man ikke kan pakke bilen med kone, to børn, en hund og bagage til turen sydpå. Men det er vist heller ikke tanken med bilen, som mere er et slags prestigeprojekt fra Volvo, som beviser, at hybrid også gælder for diesel, og man sagtens kan køre med både stil og power uden at nødvendigvis køre i en fodformet bil.

 

Tung men hurtig

Volvoen starter altid op i elektrisk mode, så den er helt tyst. Kun når man trykker ned på speederen, tager den 215 hk. store dieselmotor fat ude foran og både lyden og accelerationen er ganske betryggende, så man ved, at når lastvognstoget skal overhales, så går det tilpas stærkt. 0-100 km/t klares på imponerende 6,1 sek. for den over to tons tunge bil.

 

Pris: 1 million!

Som altid med biler fra hinsidan, er sikkerheden i top. Og testbilens ekstraudstyr bød på Adaptive Cruise Control, Blind Spot infosystem i spejlene og Drivers Alert System. De tre nævnte ting er i safetypakken til 30.000 kroner, men er en lille ekstrapris at betale, når standardprisen for at køre i Volvo med grøn samvittighed starter oppe i den tunge ende med en prislap på en million kroner. Dog ikke for Frederik inde på Amalienborg, som slap for den danske registreringsafgift.

volvo2

Nej, det går ikke. Bagagerummet er til en mindre rejsekuffert og en strandtaske, ikke til cyklen.
volvo3 
Den kan lades op via en ganske almindelig stikkontakt. Meget praktisk, men den kan
kun køre ca. 50 kilometer i såkaldt ren mode. Altså uden dieselmotoren til at hjælpe.