Danske cyklister skifter gear

Artikel af: Anders Hagelund Vangsgaard - Sep 04 2017 kl: 11:52

Cykelsporten har kronede dage i Danmark. Tour de France ruller ligeså hurtigt over tv-skærmen som hobby-cyklisterne træder i pedalerne, på de danske landeveje.
Det handler om fællesskab og motion – men ikke mindst om røverhistorier og det rigtige udstyr. Det danske landskab savner dog de strabadserende stigninger, vi ser på tv. Derfor søger vi i højere grad nye udfordringer.

FET_Rejsereportage_0S2A7256_INRaphaKuld-copy

 

Cyklen er ikke kun til transport

Alt i mens verdenspressen gang på gang udråber Danmark som verdens største cykelnation og København som cykelbyen over dem alle, så stopper det ikke der. Mange danskere benytter dagligt jernhesten som transportmiddel, men et stærkt stigende antal danskere hopper også i sadlen i deres fritid.

Motionscykling er nemlig en af de hurtigst voksende sportsgrene
herhjemme. Tal fra Idrættens Analyseinstituts rapport om danskernes motions- og sportsvaner viser, at i 2016 dyrkede 12% af alle voksne danskere cykelsport.

Fællesskab på to hjul

I samme rapport fremgår det også, at kun lidt over 10% af de danske cykelmotionister deltager i konkurrencer. Så hvorfor spænder så mange danskere hjelmen og trækker i de stramme cykelshorts?

Ifølge Kim Sivert Jensen, som ved siden af sit job som grafiker har været cykelmotionist i 10 år,  er forklaringen simpel.

”En hygge-løbetur, hvor man løber og snakker, det kan være rigtig svært. Men på cykel kan man opnå den berømte omklædningsrumsstemning. Og du kan være rigtig mange afsted – og kan blive ved i rigtig mange år,” forklarer Kim Sivert Jensen.

Hobbyen bliver ekstrem

Cykelsportens vokseværk kan måske forklares med sammenværet og stemningen. Men også muligheden for altid at kunne køre noget sværere eller noget mere ekstremt, stemmer godt overens med ekstremsportens udvikling i Danmark.

”For 10 år siden løb jeg et maraton, og der sagde folk ”arg du er ikke rigtig klog”. I dag er et maraton ingenting – nu er det ultra-maraton og 100 km løb, som folk stræber efter,” fortæller Kim Sivert Jensen.

Selv har Kim Sivert Jensen deltaget i det berømte ekstrem-cykelløb La Marmotte tre gange. Her skal man besejre fire berømte og berygtede Tour de France-bjerge; Col du Glandon, Col du Telegraphe, Col du Galibier og Alpe d’Huez. Fire stigninger, som man ofte ser de professionelle cykelryttere bestige i tv.

Stejle stigninger lokker danskerne

Det er ikke kun Kim Sivert Jensen, som bliver tiltrukket af det mere ekstreme aspekt af cykelsporten. I 2015 var cykelferien den næstmest efterspurgte ferieform hos rejseselskabet Star Tours. Her er de foretrukne destinationer enten Mallorca eller Grand Canaria.

”Mallorca er ekstremt fedt, fordi det er meget cykelvenligt, og vejene er fantastiske,” fortæller Kim Sivert Jensen, der også har cyklet i Toscana, Nice og på Grand Canaria, og forsætter.” Altså når man snakker om, at man skal afsted, så handler det jo altid om syden. Fordi det er der man tænker, at bjergene ligger.”

Nye udfordringer mod nord

Som med alle andre sportsgrene, søger man naturligt det, som er lidt mere ekstremt. Derfor besluttede Kim Sivert Jensen, sammen med fire cykelkammerater fra cykelklubben Rapha Cycling Club i København, at søge efter den næste store udfordring på to hjul.

Med Bergen som kommende værtsby for VM i landevejscykling i september 2017 faldt valget naturligt på Norge.

”At de har VM i år, det bliver rigtig godt for dem. Der får man jo et ind-
blik i, hvad det er for et land de kører i, hvad det er for nogle stigninger,” fortæller Kim Sivert Jensen begejstret, efter han er hjemvendt fra turen, og forsætter.” Når man for eksempel har været på Mallorca, så ville man kunne snakke om alle de klassiske stigninger, som man selv har været på. Med Norge kan man pludselig fortælle om nogle nye stigninger, og man kan fortælle om, at man har kørt noget af VM-ruten.”

Fjeldene er ikke kun til skiløb

Kim Sivert Jensen og hans venner kunne hurtigt mærke, at fjeldene omkring Bergen var noget helt end det, de var vant til sydpå.

”Naturen i Norge var virkelig rå, altså det der med, at der bare er klipper på alle sider, og det er ligesom om, at der bare lige er tegnet en sort streg igennem, som så er vejen. Og den blev bare ved. Det der med, at man tænker, nu er jeg oppe, men så drejer man bare rundt om et bjerg og bliver bare ved, ” fortæller Kim Sivert Jensen.

Selvom alle på turen havde en del erfaring fra de traditionelle cykel-
feriedestinationer mod syd måtte de hurtigt sande, at Norge også kunne byde på større udfordringer, end de havde troet hjemmefra.

”I Norge findes der stigninger, der er ligeså strenge og ligeså krævende som sydpå, og måske også til en vis grad voldsommere. Der var nogle af drengene, der sagde, at de ikke havde kørt noget, der var så vildt,” fortæller Kim Sivert Jensen og kon-
kluderer:” Det er det, der er interessant, hvis man vil køre noget som er lidt tought og lidt anderledes – der Norge helt klart noget.

”Folgefonna, var det vildeste”

Især én stigning var speciel for dreng- ene. Omtrent 100 km vest for Bergen ligger Folgefonna. Et fjeld med en gletsjer og et ski-resort på toppen, der ligger 1.651 meter over havets overflade.

”Da vi kører den lange stigning på 18 km op ad Folgefonna, der går vi jo fra 16 grader i dalen og op til en 2-3 stykker på toppen. Og når man kommer derop, så er der er jo folk, der går med deres ski. Det var virkelig underligt. Så hvis det skal være højere og vildere, så tror jeg, det er det rigtige sted,” fortæller Kim Sivert Jensen begejstret og forsætter. ”På Folgefonna er den nogle steder oppe og ramme 19% i stigning – nogle af de andre drenge havde 22% på deres computer. Altså, det er jo kortvarigt, men det er sådan noget med, at cyklen står helt stille. Det havde jeg undervurderet. Men hvis man netop godt vil noget lidt mere ekstremt, så er det altså fedt at prøve.”

Men det regner jo hele tiden, gør det ikke?

Det er specielt det omskiftelige vejr, som oftest er blevet udråbt som Norges akilleshæl, når den danske cykelturist skal vælge rejsedestination. Og selvom vejrudsigter sjældent kan narre nogen, så mener Kim Sivert Jensen ikke, at vejret nødvendigvis behøver at være en ulempe.

”Jeg kan jo godt følge folks bekymring, men jeg vil sige, at netop det at køre noget andet end Nice og Mallorca, det har altså også sin charme. Og så ligger Norge jo lige der oppe,” griner Kim Sivert Jensen ved tanken om, at Norges fjelde er meget tættere på, end Sydeuropas bjerge, og forsætter.” Det er bare mere ekstremt på grund af vejret og alle de vilde stigninger. Men vejret er en del af udfordringen. Og det fede er at man kan køre i sol på det ene bjerg og regn på det næste.

Noget for enhver smag

Hvis du netop er hoppet på den verserende cykel-trend, men allerede søger nye og mere kuperede udfordringer, man ikke lade sig afskrække af Norges barske natur og ubarmhjertige stigninger. Man finder nemlig terræn til alle niveauer.

Skulle man imidlertid allerede være fristet af Norges mere ekstreme cykelterræn, så påpeger Kim Sivert Jensen, at udstyret skal være i orden – for det kræver forberedelse at besejre fjeldenes voldsomme stigninger.

”Sydpå kører man jo med en lidt anden gearing end herhjemme. Men jeg havde tænkt, at jeg ikke behøvede at skifte, da vi skulle til Norge. Men altså, jeg sad i det, man kalder ”panik-gearet” det meste af tiden op. Der kørte jeg 39/28, og det betyder bare, at hele din rytme forsvinder. Så i Norge, der er det rigtig vigtigt, at man også har styr på sin gearing,” pointerer Kim Sivert Jensen.

Luksus i unik natur

Et andet aspekt, hvor Norge også skiller sig ud fra Sydeuropas populære cykelferiedestinationer er, at man kan sejle derop. Og netop sejlturen beskriver Kim Sivert Jensen som en stor del af helhedsoplevelsen af Norge.

”Det var ret vildt, at sejle ind igennem fjorden. Da vi vågnede om morgen og lige fik kigget ud igennem koøjet, så tænkte man what the f**k. Er vi på vej ind i ringenes herre? For det var sådan lidt eventyrs-agtigt,” fortæller Kim Sivert Jensen fascineret og tilføjer, ”jeg synes at naturen var smukkere i Norge end sydpå. Det er så dejlig råt i Norge.”

Også indkvarteringen husker Kim Sivert Jensen som noget ganske særligt – i sær i kontrast til hans ture sydpå.

”Når vi har været i Nice, så har vores lejligheder været ”jo billigere desto bedre,” griner Kim Sivert Jensen og sammenligner med Norge, ”det var en helt særlig oplevelse. Det var nogle vanvittigt gode hoteller, som var utrolig autentiske. Det var virkelig en oplevelse, som gik ud over det vi havde forventet hjemmefra.”

Vender man tilbage til Norge?

Hjemvendt fra fjeldene sidder Kim Sivert Jensen tilbage med en oplevelse, som overgik alle hans forventninger. Hans kærlighed til cykelsporten, sammenholdet og omklædningsrumsstemning gør, at han vil blive i sadlen mange år endnu. Og det var næppe hans sidste cykeleventyr nordpå.

”Det er ikke min sidste tur til Norge”, konstaterer Kim Sivert Jensen, ”den næste tur kunne netop være for at vise mine bedste cykelkammerater, at Norge er fedt – det skal vi prøve en dag.”

Sammenlignet med de fortrukne cykelferier til Sydeuropa, så bliver de nok ikke udskiftet permanent med den friske fjeldluft – kun på en betingelse…

”Hvis vejret i Norge, var ligesom i Nice i slut august, så havde jeg altid taget Norge! – Så skal de også oppe sig lidt med kaffen deroppe, men det må komme med tiden”, griner Kim Sivert Jensen, ”men efter alle indtrykkene har lagt sig, så fornemmer man godt, at Norge kunne blive det nye ”it-sted” for cykling.”

Bonus info: I september 2017 afholdes VM i landevejscykling i Bergen, så det vil være oplagt at slå to fluer med ét smæk. Norge lover et spektakulær VM hvor særligt enkeltstartsruten  aldrig før er set til et VM.

 

FET_Rejsereportage_0S2A9613_INRaphaKuld-copy

Fjeldene er ikke kun til skiløb Kim Sivert Jensen og hans venner kunne hurtigt mærke, at fjeldene omkring Bergen var noget helt andet end det, de var vant til sydpå.

 

FET_Rejsereportage_0S2A8649_INRaphaKuld-copy

”Folgefonna, var det vildeste” I sær én stigning var speciel for drengene. Omtrent 100 km vest for Bergen ligger Folgefonna. Et fjeld med en gletsjer og et ski-resort på toppen, der ligger 1.651 meter over havets overflade.

 

FET_Rejsereportage_0S2A8023_INRaphaKuld-copy

Selvom det regner en del i Norge kiggede solen også forbi af flere omgange, og det blev naturen ikke mindre skøn af. 

 

FET_Rejsereportage_InovationNorwayXRapha_Partners-25-copy

 

TIPS

Hvis det skal være nemt kan du lade Bikethefjord skræddersy en tur til dig. Afsæt gerne 5 dage til en fantastisk tur langs de smukke norske fjorde, nyd friheden ved at få transporteret din bagage undervejs, dejlig mad og en god hvile på de historiske hoteller & restauranter langs ruten. De gennemsnitlige mountainbike afstande pr. dag er ca. 50 km og kræver kun lidt cykling erfaring, men der findes også længere landevejscyklingruter op mod 100 km og med større stigninger. Du kan læse mere om mulighederne her: 

www.bikethefjords.com

 

FET_Rejsereportage_InovationNorwayXRapha_Partners-35-copy-copy

 

TIPS TIL HOTELLER

Fantastisk morgenmad, udsigt og fænomenal spa:
www.solstrand.com

Charmerede familiedrevet hotel fra 1722, lokale råvarer og unik stemning: www.utnehotel.no

På en bakketop finder man dette hotel, et nyrenoveret landsted med charme og
god mad:
www.storeringheim.no

 

FET_Rejsereportage_0S2A9157_INRaphaKuld-copy

 

TIPS TIL TRANSPORT

Man kan komme til Norge, eller området omkring Bergen på mange måder. Med Fjordline kan du have din bil (og udstyr) med. Transport tiden kan bruges på at gå ombord i en buffet med krabbeklør, norsk laks, utallige slags kød med friskt tilbehør, og tilsvarende stor morgenbuffet, og du vågner op til en smuk indsejling:
www.fjordline.com 

CLOSE
CLOSE