Elcyklen erstatter bil nummer 2

En elcykel gør hverdagen lettere for mange mennesker, og så er den en helt central del af den grønne omstilling.

Udviklingen inden for elcykler i både design og funktion er sket med lynets hast – det samme er cyklens image. For ikke ret mange år siden blev det at køre på elcykel forbundet med at være gammel, i dag kører mennesker i alle aldre på elcykel. Og det hænger rigtig godt sammen med en nødvendig bæredygtig udvikling.

”Mit eget udgangspunkt for at gå ind i branchen var netop mit engagement i foreningen Grøn Fremtid, som arbejder for en mere bæredygtig livsstil. I den sammenhæng er der to ting, der virkelig gør en forskel; den mad, vi spiser – og den måde, vi transporterer os på,” siger Jan Hansen, ansvarlig for det nye E-bikecenter, der netop er åbnet i Lyngby.

Det er ingen almindelig cykelforretning, men kan i stil snarere måle sig med en eksklusiv BMW-forhandler, og konceptet ligner da også.

”Vi kører private sessions for interesserede kunder, hvor de kan booke en aftale, og så afsætter vi en time eller halvanden, hvor vi er fuldt fokuserede på opgaven, så de har ro til at stille spørgsmål, prøve cykler og hvad der ellers måtte være behov for.”

En elcykel er nemlig en væsentligt dyrere investering end en almindelig cykel, og derfor skal der være ro til at finde den helt rette model. Hos E-bikecenter koster cyklerne fra omkring 14.000 kr. og helt op til 90.000 kr. for feinschmeckermodellerne, så man skal helst vælge rigtigt første gang.

Skræddersys fra bunden

Den enkelte cykel produceres på ordre efter kundens ønsker og i Tyskland og Holland, så der er så kort fra producent til forhandler som muligt. Batterierne produceres overvejende i Portugal.
Det betyder også, at man ikke får elcyklen med sig med det samme, men skal vente ca. en måned fra bestilling.

”Vi er i gang med at udvikle et koncept, der hedder ”Ready to go” med udvalgte modeller, så der også bliver mulighed for at købe en klargjort cykel,” forklarer Jan Hansen.

Og dem skal der nok blive rift om, for flere og flere har set værdien i at køre elcykel.

”En ting er den grønne dagsorden, som mange ønsker at bakke op om, noget andet er den lethed det skaber i folks hverdag, når de lader sig transportere på cykel i stedet for i offentlig transport eller i bil. Her er ikke noget med at vente på bussen, og man har aldrig problemer med køer eller parkering.”

Hvor cyklen tidligere typisk var et transportmiddel til toget, er den i dag en erstatning. Med støtte fra en elmotor, kan enhver nemlig cykle langt.

”Vi har mange kunder, der bor i Nordsjælland og arbejder i Københavns centrum. Det giver stor frihed. De tager skiftetøj med på arbejde, og når de skal hjem, giver de den måske gas uden motor for at få dagens motion.”

En cykel til alle formål

I dag er elcykler så avancerede, at man i mange tilfælde slet ikke kan se, at der er tale om en elcykel, for batteriet er integreret i cyklens stel, og den vejer det samme som en almindelig cykel.

”Vi sælger både hverdagscykler til pendlere, der ikke orker kø på motorvejen, og mountainbikes, der er perfekte at tage med, når man skal i sommerhuset og kører i bakket terræn eller til udlandet.”

For mange unge børnefamilier er en grøn livsstil en selvfølge, og her er elladcyklen et oplagt valg.

”Mange vælger den i stedet for en bil eller i stedet for bil nummer to. Det er let at køre børnene til børnehave i ladet, man skal ikke slås om parkeringsplads foran institutionen, og man kommer hurtigt videre på arbejde,” understreger Jan Hansen.

Ladcyklen kan i øvrigt bygges til alverdens erhvervsmæssige formål og også på denne måde erstatte bilen bidrage væsentligt til den grønne omstilling.

Miljøvenlige fakta:

En af E-bikecenters kunder har på kun to måneder kørte 1.300 km på cyklen. Hvis man omregner det til et årsforbrug, ser besparelsen på CO2 i forhold til at køre bil således ud:

Årlig kørsel 7.800 km

Cykel: 93,6 Kg CO2 forbrug

Benzinbil: 2425,8 Kg CO2 forbrug

—————————————————-

Årlig CO2 besparelse = 2332,2 Kg CO2

Læs mere på website: https://www.ebikecenter.dk/