Sommerliv

Mange gode grunde til at tage trappen

Alle trapper kan bruges til at komme i bedre form på. Både dem indendørs og i det offentlige rum. Trappemotion er let, kan overkommes af de fleste og kan foregå i alle tempi og sværhedsgrader. Og så findes ”redskabet” overalt.

Foruden en bedre kondition er der flere sidegevinster ved at gå på trapper, og sporten kan dyrkes hvor som helst og ikke mindst på sommerlandets stejle trapper til stranden. Magasinet I Form nævner flere fordele ved at gå og løbe på trapper. Blandt andet at sener, led og knogler som især lægge og hofter i underkroppen bliver stærkere og mere robuste og faste. Mave- og rygmuskler trænes til en mere flad mave og stærk ryg samtidig med, at der strammes op i lår og balder. Forbrændingen skyder i vejret, fordi man bærer sin egen kropsvægt – samt måske indkøbsposer og børn op på fjerde sal uafhængig af fitnesscentre og træningsmaskiner. Vil man som ældre blive boende i et hus med trapper, gælder det om at holde sig i form med diverse træning for fortsat at kunne klare trappen.

Elevator nej tak

Spring altid elevator, rulletrappe og lufthavnens rullende fortov over til fordel for den almindelige trappe. Største motivation er, at det faktisk batter noget for grundformen, skriver  www.bevaegdigforlivet.dk (et partnerskab mellem fonde og idrætsorganisationer om at gøre Danmarks til verdens mest fysisk aktive land). Der henvises til en undersøgelse i Schweiz, hvor 77 ansatte med et stillesiddende liv forbedrede deres kondition efter blot to uger ved at vælge trapperne til deres opgaver på jobbet. Desuden kom de hurtigere frem, da de slap for at vente på elevatoren. Trapper får pulsen højere op end gang i fladt terræn, og så nedsættes risikoen for hjertekarsygdomme og sukkersyge. Trappetræning indgår med god grund i eliteløberes træning.

Oldgamle syditalienere

Den italienske landsby Acciaroli ved Napoli har rekord i 100-årige. Dér bliver folk i gennemsnit otte år ældre end andre italienere, som i forvejen opnår høj levealder. TV 2`s Eva Ravnbøl har besøgt byen og et ægtepar hvor manden, som var tidligere fisker, er 102 år og hustruen 95. Hemmeligheden, mener ægteparret gennem 67 år, er blandt andet spiser som frisk fisk, blæksprutte, kylling og kanin, lokale hjemmedyrkede grøntsager som tomater, peberfrugter, auberginer, bønner, kål, friske krydderurter, olivenolie og tørrede figner. Desuden lever de et socialt liv i et minisamfund, hvor alle kender alle, ses dagligt og hjælper hinanden. Desuden står de ældre tidligt op for at passe egen køkkenhaver uden for byen.

Plantemad og bevægelse

Foruden gang på trapper og gader i stejle bjerglandsbyer er der andre fællestræk ved livsstilen hos mennesker, som opnår en høj alder især i Sydeuropa: De spiser varieret plantekost med fisk og plantebaserede fedtstoffer og nøjes desuden med små portioner. Der ryger ikke og drikker kun lidt alkohol. De sørger for at få pauser med ro og afslapning.  De har et socialt liv med familie og fællesskab. Og så bevæger de sig meget.

At gå eller løbe på trapper er en effektiv og nem måde at få motion på, da trapper oftest findes lige ved hånden både ude og inde. Så tag endelig trapperne i bjergbyen sydpå og den stejle trappe op til og fra stranden på Nordkysten i den kommende ferie.