Modeugerne er på sit højeste rundt omkring i verden. Tøjkollektioner spyttes ud, og der har aldrig været flere bloggere til stede på nettet. Det har også på sin vis gjort det nemmere for de små designere at få succes uden store markedsføringsbudgetter. Vi har talt med den aarhusianske designduo AGURK STUDIO, der blev grundlagt for blot to år siden, om deres brand og relativt hurtige succes i den hurtigtgående modeverden.

 

FET_AgurkStudio_1J7A2130

 

AT DESIGNE

Man må sige, at jeres designs skiller sig ud med farverige print og en tydelig 80’er inspiration. Hvordan kan det være, I tør være så farverige i en tid, hvor sort er danskernes foretrukne tøjfarve?

Jamen, fordi vi elsker farver! Vi havde selvfølgelig vores spekulationer i starten, da vi jo, som du siger, er omgivet af en sort farveskala i Danmark. Men vores passion ligger i det skæve og farverige design. Vi var fra starten også bevidste om, at selvom det er en hård branche med mange konkurrenter, er der så få af i målgruppen til vores far-
verige univers, at vi ville være tro mod vores eget design-DNA. Vi havde en tro på, at der også var andre end os, som kunne forelske sig i det farverige og til tider skøre AGURK-univers. Sidenhen er det også blevet rigtig interessant for os at se og undersøge, om vi kan være med til at rykke nogle grænser for, hvad normen er forhold til at gå med farver, og hvordan man kombinerer farverne med hinanden.

 

Hvordan forholder I jer til tidens trends? 

Vi er i AGURK helt vilde med den proces og historie, der ligger bag hvert et stykke tøj og hele kollektionen generelt. Derfor henter vi mere inspiration i vores historie og hele researchen herom end i en decideret trend. Men man kommer aldrig rigtig uden om trends og selvom vi rigtigt gerne vil sige os fra at bruge trends, som inspiration, så er vi hele tiden omgivet af dem og vi kan ikke undgå at blive påvirket af dem. Men vi bruger dem ikke aktivt. Vi slår ikke op i en trendbog og lukker øjnene og peger. Vi opbygger en ny historie til hver kollektion og prøver igennem hele designprocessen at udfordre de pågældende trends ved at være et modspil til dem.

 

Kan det ikke nogle gange være svært at være to om at designe? 

Det korte svar er, jo. Det kan være svært at være to, til tider, stædige designere, der har en detaljeorienteret idé om, hvordan et givent stykke tøj skal se ud. Men når det er sagt, er det samtidig en kæmpe kreativ fordel, som, når man arbejder sammen, er med til at udvide og udvikle ideer og muligheder. Vi supplerer dog hinanden rigtigt godt, hvilket også var grunden til, at vi valgte at starte AGURK sammen.

 

Hvordan supplerer I hinanden og fordeler roller? Er I aldrig uenige?

Vibbe kan nok bedst beskrives som umiddelbar. I designprocessen har hun en kæmpe farveforståelse og dermed et øje for udvikling af printdesign. Udover det er hendes stærke side salg og produktionsstyring.

Camillas stærke side er idéudvikling og formgenerering til selve kollektions- opbygningen. Hun er mere forbeholden og går meget op i skabelsen af nye tendenser. Men vi er bestemt også uenige, og i starten kunne bølgerne gå højt i processen. Vi er dog blevet rigtig gode til at rumme hinanden og vores forskelligheder, samt gribe hinandens bolde.

Stilmæssigt er Vibbe det feminine input i AGURK. Camilla tillægger det feminine noget maskulinitet, og for at binde sløjfen sammen bliver den kombination til feminint streetwear.

 

OPMÆRKSOMHED

Hvad gør I for at markedsføre jer?

Vi markedsfører os primært over de sociale medier, på Instagram og Facebook. Udover det har vi en blog, hvor vi åbner op for vores designproces og eksperimenter bag udviklingen af nye kollektioner og designprojekter. Her kan vi også følge med i vores tanker og hverdag som tøjdesignere.

 

I har igangsat en crowdfundingkampagne,hvordan er det gået indtil videre?

Vi valgte at lave en crowdfunding-kampagne sidste år i maj, hvor vi over 30 dage samlede penge ind til finansiering af produktionen af vores første kollektion. Det var super hårdt arbejde i den periode – både før, under og efter, men det var det hele værd, da finansieringen gik igennem og vi med 110 backere i ryggen kunne starte produktionen. Det var for os en rigtig god måde at kickstarte vores virksomhed på, og udover det passede metoden rigtig godt til den måde, vi gerne vil drive designvirksomhed på. Altså med en gennemsigtighed hele vejen fra idé til færdigt produkt.

 

Hvad lagde I vægt på i kampagnen?

Vi lagde vægt på vores historie, hvad det er, vi gerne vil skabe og hvorfor. Vi laver feminint streetwear til den urbane kvinde, hvor vi arbejder hen imod at have et bæredygtig brand. Det er super vigtigt for os både at have en personlig holdning til, hvordan man bør varetage miljøet, men også i forhold til de mennesker, der står bag en tøjproduktion.

Det var vigtigt for os at fortælle præcist, hvad de indsamlede penge skulle gå til, og hvilken forskel det kunne gøre for os.

 

DRØMME OM FREMTIDEN

I er også kommet ind på det udenlandske marked og forhandles i både webshops og butikker i  bl.a. Tyskland? Vælger I at satse lige så meget internationalt som nationalt?

Ja, det har været et klart mål lige fra starten, at AGURK skulle forhandles i udlandet. Vi har lavet nogle markeds-
analyser og det stod klart for os, at Danmark, og hele Norden generelt, er for lille for AGURK. Vi har dog mødt nogle barrierer, samt udfordringer i forbindelse med at komme ind på et nyt marked. Derfor er størstedelen af vores forhandlere lige nu placeret i Danmark. Dog ser vi også mange fordele i at have bygget et stabilt hjemmemarked op, inden vi for alvor breder os til udlandet. Så kan vi nemlig allerede referere til en troværdighed og omtale herhjemmefra.

 

Er der en stjerne, død eller levende, som I gerne så i jeres design, fordi personen passer perfekt til det?

Vi er fuldstændig betaget af sangerinden MØ, fordi hun bare er pisse sej og helt sin egen. Hun er en person med kant, attitude og stor personlighed, som skinner igennem både i  hendes musik og performance på scenen samt den måde, hun promoverer sig selv på. Og så kan vi jo ikke komme uden om, at hun er lidt gakket og dejligt eksperimenterende i hendes stil – som jo passer perfekt til AGURK.

 

Hvad er det største, I har opnået indtil nu?

Det er svært at svare på, for inden for det sidste år er der simpelthen sket så mange gode og spændende ting med AGURK. Men nogle af højdepunkterne har helt sikkert været den dag, vi fik leveret vores første masseproduktion på lageret, vores deltagelse på modemesse Revolver under Københavns modeuge i sommer og sidst men ikke mindst da den anerkendte og seje sangerinde Barbara Moleko købte en kjole hos os for efterfølgende at ville have hele kollektionen til hendes garderobe. Det var optur og stort.

 

FET_AgurkStudio_1J7A2710

FET_AgurkStudio_1J7A1967

FET_AgurkStudio_1J7A1766

FET_AgurkStudio_1J7A1498

FET_AgurkStudio_1J7A1357

FET_VibbeogCamilla

Stilmæssigt er Vibbe det feminine input i AGURK. Camilla tillægger det feminine noget maskulinitet, og for at binde sløjfen sammen bliver den kombination til feminint streetwear.