Med Corona-eftervéer, klimakrise og nu også stigende forsyningskriser er modebranchen, som de fleste andre brancher nødt til at foretage ændringer i 2022. Derudover kommer at branchen i forvejen i flere år har haft fokus på en omstrukturering med fokus på alt fra færre kollektioner til bæredygtige materialer og bedre arbejdsforhold. Men heldigvis er branchen ved at finde nyt fodfæste. Vi ser på, hvad vi kan forvente af branchen i 2022 baseret på en større rapport, som er lavet af McKinseys og Business Of Fashion.

Priserne stiger

Generelt stiger priserne på tøj, sko og accessories i løbet af 2022. Det skyldes til dels energikrisen og højere produktionsomkostninger, stigende råvarepriser samt dyrere fragt. Det i sig selv varsler en prisstigning  på 3%, men flere varsler at priserne kan stige med op til 10%. Generelt er der også en tendens i branchen til at priserne stiger for at undgå en brug-og-smid-væk kultur.

Indtil nu har modevirksomhederne taget prisstigningerne på deres kappe, men det kommer til at ændre sig. Faktisk har prisen på et par jeans til 500 kr. ikke ændret sig synderligt siden 1991, skriver Dansk Mode & Textil.

Secondhand og vintage bliver mainstream

Modebranchen forventer en stor stigning i genbrugstøj. Lige nu udgør salget af genbrugstøj mindre end 10% af det globale tekstilmarked, men det tal kommer med al sandsynlighed til at stige i løbet af i år.

Joggingtøjet skal ud af skabet

Efter at vi har levet i vores joggingtøj på hjemmekontoret i to år skal vi ud i verden igen. Det kræver nyt tøj og det må gerne være mere business og mindre leisure. Det betyder, at kollektionerne langsomt ændrer sig og at forbrugerne gerne vil skifte ud i klædeskabet.

Mode i metaverse

Metaverse er på vej og selvom det langt fra er hverdag for nogle af os endnu, så tyder alt på, at en del af fremtiden skal tilbringes som avatar i online universer. Det betyder, at der kommer en helt ny modelinje – nemlig virtuelt tøj og det er en tendens som modeskaberne helt sikkert vil lege med i 2022.

Det hollandske modebrand The Fabricant er et af de første virtuelle modebrands

Cirkulært og genanvendt

Modeindustrien får mere fokus på materialer, der kan genanvendes og indgå i et cirkulært hjul, hvor det kan blive til nyt tøj. Det kommer også til at gælde emballage og produktionsmetoder, hvor også affaldsprodukter skal kunne anvendes.


Hos danske Les Deux har man lavet en Upcycle Capsule Collection, der er syet af overskudsmaterialer fra Europæiske tøjfabrikker

Forventer fremgang

Generelt forventer man en fremgang på 103 til 108 procent i forhold til niveauet fra 2019 og dermed er branchen på vej retur. Det skyldes især at mange, som omtalt tidligere, gerne vil forny deres garderobe samtidig med at de føler, de starter på en frisk efter mange år med Corona og at det værste nu forhåbentlig er overstået. Dog vil der være stor forskel på markederne rundt omkring i verden, hvor man nogen steder vil have stor fremgang og andre ingen fremgang.

Trends vi skal holde øje med i 2022

Vi har kigget i spåkuglen og fundet nogle af de nye trends frem, som du skal holde øje med i 2022. Vi ser blandt andet på nye farver, mønstre, designs og materialer.

Ballerinaen er tilbage

I løbet af 00’erne var ballerina-skoen det helt store hit og enhver fashionista med respekt for sig selv var iført et par. De fandtes i alle mulige afskygninger og farver – og nu ser det altså ud til, at skoen har fået sin revival. Flere steder med ekstra hardware såsom spænder eller nitter eller kantede skosnuder, men også i en helt klassisk udgave.


Klassisk ballerina fra Vagabond til cirka 649 kr.

Technicolor

2022 er bestemt farvernes år. Det skyldes måske, at vi har brug for et friskt indspark og for at markere en ny start. Det er især nuancer som græsgrøn, himmelblå og klar orange, der dominerer. Vi vil stadig se neutrale jordfarver som base, men det er næsten et must at supplere dem med et hint af frisk kulør.


Himmelblå strik fra Dea Kudibal til 1.299 kr.

Maritime detaljer

Striber, rebprint eller reb som bælte samt fiskenetstrik sniger sig ind alle steder i 2022. Det maritime look er tilbage hos både mænd og kvinder.


Stribet pullover fra Wuth til 2400 kr.

Ud på dansegulvet

Endelig ser det ud til, at nattelivet får lov at holde mere åbent og at alle festerne som bryllupper og runde fødselsdage endelig kan holdes. Det afspejler sig i festtøjet, der er både sexet med bodyconkjoler og lingeridetaljer samt glamourøst med glimmer, metalfarver og pailletter. For mændenes vedkommende ser vi jakkesæt eller skjorter i skinnende satin, glitter, pailletter og silke.


Masser af hud og festlige outfits på catwalken hos Designers Remix

Vis mere hud

Generelt vil vi se masser af hud i 2022. Mininederdelen er tilbage igen og det er især nederdelen, der skal være ultrakort, mens udskæringer og toppe med kun én skulder også giver udsigt til maser af hud. Hos mændene er det t-shirts uden ærmer og også udskæringer, der er på agendaen.


T-shirts uden ærmer til herrer fra Tommy Hilfiger til 299 kr.

Markante skjorter

Du kan sagtens lade skjorterne fra sidste år hænge i skabet og har du ikke nogen, kan du bare snuppe kærestens. Skjorterne må nemlig gerne være ekstra lange og oversized eller have en markant farve. Hos mændene er de oversized skjorter også et hit – så kæresten skal alligevel ud og købe nye. Det er win-win for alle.


Græsgrøn skjorte fra CoCouture til 599 kr.