Har du endnu ikke fundet din sportsgren? Fortvivl ej, for 2016 byder på både sjove, hårde og skøre nyheder indenfor motionsverdenen. i samarbejde med personlig træner Cecilie Lind GUIDER LIEBHAVERBOLIGEN dig til otte af dem. GOD FORNØJELSE!

 

FET_Motionsformer_Cecilie Lind

 

Den funktionelle træning 

God, gammeldags træning i dit lokale fitness center. Nu tænker du måske, at der ikke er noget særligt revolutionerende ved dét, men kardio- og vægttræning bliver set på med friske øjne i løbet af de næste par år. Glem alt om træningstimer, der blot skal overstås – nu er det tid til at have det sjovt og være glad mens man tonser derud af! Man kan kalde det traditionel træning med nye motiver, hvor kropsidealerne også er begyndt at ændre sig. Hvor man som kvinde f.eks. førhen gerne skulle være en size 0 og have sixpack for at være i god form, er der nu langt mere fokus på kvindelige former og den gode bagdel. Og hvem vil ikke gerne tilslutte sig dén?

 

Impact Fitness Product Lifestyle Photo Shoot St. George, Utah Snow Canyon State Park Models: Sariah, Debbie, Whitney © Dan Campbell Photography dcphoto@parkcityut.com 435-901-8830

 

Udendørstræning 

”Der findes ikke dårligt vejr – kun dårlig påklædning”. Lige her kommer talemåden faktisk til sin ret, for selvom Danmark ikke altid byder på plusgrader og høj sol, så kan man faktisk godt træne udenfor i næsten al slags vejr. I disse år oplever udendørstræning en stigende popularitet, både fordi man gerne vil ’tættere på naturen’, men også fordi parker og skove er perfekte humør-boostere og tilbyder forskellige sværhedsgrader indenfor udholdenhed og styrke. Man kan bruge naturens egne reskaber til sin træning eller man kan tage sig en rask løbetur – det handler om at rykke ud af det svedige center og omfavne den friske luft.

 

FET_Motionsformer_Kardio

 

Øvelser med egen kropsvægt 

Du behøver ikke mere end dig selv for at få en stærk og smidig krop, og måske netop derfor er træning med egen kropsvægt blevet så populært. Set fra et fysiologisk synspunkt, er der masser af fordele ved at træne udelukkende med sin egen krop som eneste redskab, for udover at styrken i muskler og knogler naturligvis øges, så gør den motoriske og neurologiske effekt også.

Når man træner med sin egen krop som redskab, får man automatisk mere fokus på sig selv, og hvad man er i stand til – man får altså i langt højere grad en sund forståelse for sin egen fysik, og man bliver bedre til at bevæge sig. Og så er det jo smart, at man kan udføre øvelserne stort set alle steder. Kroppen bliver dog hurtigere træt på grund af det øgede fokus og pres, så man bør starte stille og roligt med 20-30 minutter ad gangen.

 

FET_Motionsformer_run'

 

HIIT (høj intensiv interval træning)

Endnu en populær træningsform, som flere og flere vælger at dyrke for at spare tid og få en bedre kondition. HIIT går basalt set ud på, at bevæge sig i skiftende intervaller med både moderat, intens og maksimal ydeevne. Jo højere intensitet, du udsætter kroppen for, f.eks. under løb, jo mere fedt forbrænder du – sød musik for travle træningsentusiaster i og med, at træningen kan klares på den halve tid! Og til spørgsmålet om hvor man kan dyrke HIIT er svaret; alle steder. Fra trapperne i opgangen og sprint i parken til romaskinen og kondicyklen i fitnesscentret – alle steder, hvor man kan veksle mellem høj og lav intensitet, kan man udføre HIIT. Som prikken over i’et viser videnskabelige undersøgelser, at HIIT kan forbrænde fedtdepoterne op til 50% mere effektivt end ved almindelig konditionstræning.

 

FET_Motionsformer_Body weight training

 

Gammeldaws er in

Body weight training topper de internationale lister over de mest populære måder at bruge sin krop på. På dansk kender vi det som ‘træning med egen kropsvægt’, og det markerer måske det endelige farvel til det sidste årtis maniske brug af maskiner med kabler, indstillingsmuligheder og andet lir.

Body weight training dækker blandt andet over de go’e gamle armbøjninger, kropshævninger og maverulninger. 2016 bliver med andre ord det år, hvor vi endelig skærer alt overflødigt fra og vender tilbage til oldtidens gymnastiske øvelser.

 

FET_Motionsformer_trailrunning

 

Løb skal være beskidt

Maraton og halvmaraton er blevet hverdag, så der skal nye udfordringer til. Og gerne noget, hvor vi kommer i tæt kontakt med naturen og bliver godt og grundigt beskidte. Den militære forhindringsbane har været populær et stykke tid, og trailrunning er skudt frem på det seneste. Flere lægger løberuten væk fra asfalten og løber i stedet i mudder, gennem skove samt op og ned ad bakker. Væk er den hårde fokus på kilometertider og pulszoner, ind er til gengæld kommet glæden ved selve løbet og smukke naturoplevelser.

 

New York City's trapeze school located on the East River of Manhattan

New York City’s trapeze school located on the East River of Manhattan

 

De mærkelige

Hvert år prøver nye træningsformer at finde fodfæste, og nogle gange er den ene mærkeligere end den anden. I USA er der f.eks. folk, der dyrker baglæns løb. Det skulle både være godt for knæ og forbrænde flere kalorier end normalt forlæns løb. Vi tvivler på, det slår igennem. Eller hvad med en tur i trapez, ligesom vi kender det fra cirkus? Gyngende højt over et sikkerhedsnet får man trænet overkroppen godt igennem, mens balancen også får et gevaldigt skub i den rigtige retning.

 

FET_Motionsformer_aerial yoga

 

Find zen i luften

Yoga er stadigvæk populært, dog er der vokset en underskov af nye former frem, som bøjer begrebet. Der findes for eksempel Bikram yoga, hvor man udfører øvelserne i et 37 grader varmt opvarmet lokale. En anden ny form er aerial yoga, hvor man hænger i luften i et stykke stof og udfører øvelser og stræk som ellers ville være umulige på landjorden.