Killer-creme, vampire facial, mind-blowing terapeutiske dufte og visuel identitet på velværelset. Stay hydrated, drink water! Hvor i alverden er vi på vej hen? Liebhaverboligen har spurgt Mette Skjærbæk, indehaver af Karmameju, om tendenserne inden for branchen.

Mette web

Skønhedsmarkedet boomer som aldrig før, og i dag har kvinder ikke bare fokus på indholdet – produktlooket er også blevet en afgørende faktor. Er creme ikke bare creme i forskellige indpakninger og designs?

Ja, udbuddet er helt sikkert blevet større. Tidligere var markedet domineret af de store giganter, hvor der i dag er langt flere brands, som gør det rigtig godt. Jeg tror altid look har haft en afgørende faktor, men måske i endnu højere grad i dag. Jeg elsker design, og jeg elsker grafisk design, så, at vores kollektion er blevet så grafisk orienteret, er et udtryk for, at jeg elsker at omgive mig med visuelle ting. Danskerne elsker deres boliger, og selvfølgelig skal skønhedsprodukter/bolig-accessoires også være smukke, iøjnefaldende og specielle. Samtidig gøres der også op med det “oprindelige”; mange mener, at en ansigtscreme skal i krukke, hvis det skal være en luksuscreme. Det giver ikke mening! En creme i en krukke er ikke luksus for mig. Stikker vi dagligt fingeren i cremen så har vi vores hænders bakterier i berøring med produktet dagligt, og det er ikke optimalt. Så hvad luksus er, er også ved at ændre sig; en Italiensk patenteret airless-flaske til ansigtscremen er luksus for mig. Et produkt, der opbevarer produktet optimalt, og som gør, at vi kan bruge mindre konservering… det er luksus.

Hvad gør I, som andre ikke gør? Og hvordan er det lykkedes jer at blive så succesfulde?

Karmameju har eksisteret i 15 år, og kunderne kender os for funktionelle produkter af høj kvalitet. Jeg tror også, at kunderne oplever, at vi leverer på mange punkter: Renheden, mind-blowing naturlige terapeutiske dufte, aktive ingredienser med effektive resultater, vores emballage, vores navne på produkterne. Det har været vigtigt for os at gøre op med “hvad man gjorde før”. Vi har ikke studeret, hvad andre brands gjorde, og i stedet for lange snørklede navne som ingen forstår, giver det mere mening for mig, at et produkt hedder Wild, Foxy eller More.

Hvad bliver det næste ”sort” inden for hud og kropspleje?

Jeg kan bare godt lide de mere simple tanker, der handler om optimering af ens hud med god nærende pleje og et realistisk syn på, hvad man reelt kan opnå med en creme. Branchen går amok i multifunktionelle vidundercremer, som kan levere på fire niveauer ved et lille tryk på pumpen… jeg tror ikke på det.! Jeg ved, at en creme kun kan rumme så meget, og jeg tror mere på, at man bruger en solcreme for sig; den skal kunne en ting, en serum for sig, den kan noget andet, en god creme, osv. Dovenskaben tror jeg ikke giver resultater i sidste ende. Men hov, det er jo bare min drøm: At vi simplificerer og bruger de smukke rene naturlige og super aktive ingredienser, der er til rådighed i dag, men som ikke fandtes for 10 år siden, og at forbrugeren støtter hudplejen op med alle de rigtige livsstilsvalg… det er mit “sort”. Og branchens næste sorte? Jeg tror, at vi vil se flere apparater på markedet, flere multifunktionelle produkter, der lover i øst og i vest, vildere behandlinger som “vampire facial”. Folk vil gå langt for at opnå flottere hud, og jeg forstår det godt – jeg skal faktisk selv lige sluge den der med, at ens hud ikke er evig ung. Mere, mere, mere er nok det nye ”sort”.

Følg Mette Skjærbæk på Instagram:

Karmameju_Mette_S

www.karmameju.com