Bag 3 copy

Lavadelen er kommet til Århus by, og med kun forhjulstræk forcerer den da også kantsten bedre end mudderhuller.

Interiør 1 copy

Funktionalitet og komfort er kodeordet indendørs.

zlatan-volvo-xc70 copy

Faceliftet med de bredere og mere afrundede lygter samt køler gør Volvo XC 60 meget mere up to date end den forrige model.

Hvor Volvos stationcars i årtier har fået kælenavnet Herregårds-Volvoen, så må den store SUV med betegnelsen XC da i fremtiden blive kendt som Zlatan-Volvoen. Den nærmest ikoniske svenske fodboldspiller med efternavnet Ibrahimovíc har indgået en større reklameaftale med den svenske bilkoncern, som er mere værd for Volvo, end hvis de havde fået selve det svenske kongehus til at sige god for vognen.

Hvor man kan have George Clooney mistænkt for ikke at drikke Nespresso eller Leonardo di Caprio for ikke at gå med sit Tag Heuer-ur, så ser man til gengæld Zlatan fragte familien rundt i sin XC til daglig. Og hvorfor dog ikke?

Liebhaverboligen fik den faceliftede XC 60 stillet til rådighed på en tur fra København til Århus og retur, og selv om det ikke var med Zlatan og hans familie som passagerer, sad undertegnedes familie yderst komfortabelt og bredte sig i de lækre sæder.

Man sidder højt over vejen, har de nødvendige og mest brugte knapper lige ved hånden og i rattet, og der er ingen store drejeknapper og infoskærme, som kræver tilvænning. XC 60 med træk på forhjulene er den mest solgte af slagsen herhjemme. Jamen hov hov! Det ligner jo en firehjulstrækker, og bare rolig. Den fås selvfølgelig også med træk på alle fire hjul til en noget anden pris, men hånden på hjertet, hvor mange gange har man brug for den funktion? Vi havde i hvert fald ikke på Århusturen, og brændstoføkonomien er væsentligt lavere med kun forhjulstrækket.

Alt i alt er XC 60’eren langt hen ad vejen en langtursbil til de asfalterede veje med mulighed for en afstikker på knoldede markveje takket være den gode frihøjde. Lydløs, komfortabel og med oceaner af plads til alle passagerer og stort bagagerum fuldender Volvoen følelsen af luksuøs familieøse.

Hvis man håber at opleve et spark som fra Zlatans fodboldstøvler, skal man dog vælge de større motorer og modeller i XC-familien. Testmodellens motor kan mere sammenlignes med en fintfølende inderside fra Brian Laudrup.

Prisen på 726.000 med det smørsmurte automatgear er fair. Ekstraudstyret som bl.a. automatisk bagklap, bakkamera, træk etc. fik den op på de muntre cifre 888.888,- kr., og her ryger den direkte ind i en hård liga med Audi Q5 og BMW X3 som modspillere. Men de har jo ikke Zlatan…

+++++++++++++

– Vellykket facelift og moderne linjer

– Masser af plads

– Topbehagelige sæder

– Sikkerhed – også for de bløde trafikanter

÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷

– Motoren mangler det ekstra spark.