Test Porsche Panamera S e-hybrid Vs. Tesla Model S 85 Performance

porrr

pero

ts

Tesla 4 copy

Så ens og dog så forskellige. Den etablerede über-sportsvogn fra Porsche med en elmotor som supplement i bagagerummet mod den amerikanske opkomling Tesla, som ikke bruger el som sekundær power, men som den eneste.

Lad os begynde med de punkter, hvor den mokkabrune testbil syd for grænsen minder om det nye røde chok fra USA:

Begge biler er hamrende hurtige sportsvogne, som med deres fire (fem) døre og plads til hele familien rent pladsmæssigt bevæger sig ud af det egentlige sportsvognssegment. Begge har svimlende 416 hk, hvor Porschen har de 333 hk i benzinmotoren og resten i elmotoren. Begge biler kan køre solen sort i optræk, selv om Teslaen klarer 0-100 km/t 1,1 sekunder hurtigere end Porschen – helt præcist på 4,4 sekunder.

Og det er altså hurtigt for en to tons tung bil. Når man træder klampen i bund, kan følelsen, efter det første chok har lagt sig, nær-mest betegnes som, når man sidder i flysædet lige ved take-off. Man bliver presset tilbage, og det forventelige brøl af en motor pisket til det yderste udebliver totalt. Teslaen nærmest bare spinder som en kælen kat, selv når det elektroniske speedometer er langt over de mange klip i kørekortet. Da ”motoren” eller drivlinjen er et stort lithiumbatteri placeret i undervognen, er vægtfordelingen 50/50, hvilket er det optimale for alle køretøjer. Til gengæld vil ”katten” ikke mere, når topfarten på de 210 km/t er nået. Her er den indtil videre elektronisk begrænset fra fabrikken af. Porschens benzinmotor fortsætter helt op til de 280 km/t.

Indenfor i Porsche Panameraen mødes man af god tysk luksus – smagfuldt og gennemført. Man sidder godt i de skålformede lædersæder, og alle knapper og kontakter samt det lille lækre automatgear er som en ergonomisk drøm. Der er et væld af muligheder for at køre efter ens temperament. I standardindstillingen er undervognen behagelig og servoen let. Her kan man cruise i e-power med ren elmotor eller genlade den ved at køre i såkaldt e-charge, hvor den genudnytter kraften fra hjul, nedbremsninger etc. I sport og sport plus tager det fart, og undervognen strammer op, og så sparker den 3,0 liter dobbeltladede turbo V6’er al økologisk og fodformet kørsel ud til hjørne. Her er der kraft og saft, som man forventer det af Porsche.

Inde i Teslaen har fremtiden til gengæld banket kraftigt på og blevet budt velkommen. Ingen startnøgle – den er registreret i førerens inderlomme, og bilen er allerede tændt, idet man åbner døren. En gigantisk 17” tommers skærm lige til højre for førersædet udgør det for almindelige bilers knapper og kontakter. Alt styres som i en avanceret smartphone. Og det hele logisk opbygget med enkle kommandoveje, hvor man med lette touch kan åbne soltaget, indstille bilen i sport og cruise, finde den rette radiostation, holde øje med elforbruget, sætte kameraet til bagudrettet og 1000 ting mere.

Amerikanske biler er som regel ikke for feinschmeckere i finish, men også her er Teslaen et skridt foran med god plastkvalitet, læder og gedigent rat (lånt fra Mercedes AMG). Alligevel er vi et stykke vej fra Porsche-finishen.

Anvendeligheden i begge biler er enorm for den krævende familie, men med hver deres plusser og minusser. Porsche har kun plads til fire passagerer med begrænset bagage, da både det store anlæg samt hybridmotoren sluger meget af bagagerummet. Til gengæld kan man køre meget grønt på små ture med kombineret el- og benzinmotor. Også på de længere ture til både Skagen og Paris kan man sætte sig ind og bare køre uden at tænke over rækkevidden.

Teslaen er overlegen i plads. Fem voksne passagerer sidder yderst behageligt i den brede vogn, som ydermere kan fås med to ekstra børnesæder i bagagerummet til passagerer under 130 cm. Uden børn bagi er der 1610 liter bagagerum og 150 liter i det lille rum foran, hvor der jo ikke forefindes nogen motor.

Den kører snildt mellem 3-400 km. på en opladning strøm (fire timer tager det fra tom til fuld ”tank”), mere end nok til dagligdagen, men den store logistik-udregning kræves, hvis turen er længere end ovenstående kilometerradius.

Skulle man sammenligne bilerne direkte, vinder Porschen på anvende- lighed og lækkert finish. Skal man tage prisen med i parameteret, ja – så kan man altså købe tre af de røde testbiler proppet med ekstraudstyr til ca. 820.000 kroner stykket og stadig have penge tilovers for det samme, som man må betale for én enkel Porsche, som med udstyr koster 2.7 mio. kroner. Og derfor vinder Teslaen og viser måske vejen frem for alle andre elbiler: Man kan sagtens more sig uden at drikke…benzin.

 

Porsche

+++++

Design

Noget nær den perfekte indretning

Meget økonomisk i drift

Uovertruffet gearskifte

÷÷

Plads i bagagerum

Pris

Tesla

+++++

Design

Plads som i en stor SUV

Vanvittig hurtig og anderledes bil

Moment på 600 Nm

Pris

÷÷÷

Stadig kun til daglig kørsel

inden for 350 km. radius

Ingen fralægningslommer i dørene