Fra toppen af den gamle kornsilo er der et enestående vue over København. Herfra hvor vi står, kan vi ane Whiskybæltets begyndende kurver, vi kan mærke byens puls og fornemme havneløbets salte skumsprøjt. Kornet er ikke længere i fare. Vi er taget på opdagelse med siloens nye ejer, Morten Boll.

silo morten boll web

Du er undervejs med et nyt byggeri … hvorfor skulle det lige være en gammel kornsilo i Nordhavnen?

Jeg har udviklet og gennemført et par tusind boliger i gennem årene, men har altid haft en stor passion og tilfredsstillelse ved at arbejde med eksisterende bygninger, som har en historie. De er identitetsskabende og med til at fortælle historien om hvad der tidligere har været i et ellers helt nyt byområde. Jeg ser det som en spændende udfordring at involvere mig i lidt mere kringlede byggerier – har i mit tidligere virke i NCC været medvirkende til at få Torpedohallen på Holmen og Gemini Recidence på Island Brygge til at blive ikoniske bygninger på Københavns havnefront. Af disse grunde gav By & Havn mig mulighed for at købe den gamle DLG Silo, da de havde troen på, at jeg havde det der skulle til for at transformere denne store bygningskrop fra en stor grim betonklods til en funktionelle og moderne boligejendom. Et byggeri, som forhåbentlig vil komme til at stå som et landmark i det nye Århusgadekvarter.

Hvad skal man glæde sig til som kommende beboer i FrihavnsTårnet?

Ud over de fantastiske udsigter over byens tårne, Nordhavnen og Øresund, vil man komme til at bo i et mangfoldigt hus med mange finurlige detaljer fra den gamle silo. Man vil ankomme til et imponerende hus: alle lejligheder har store rum med meget højt til loftet og store møblérbare terrasser. Forhold, der ofte er svære at finde samlet i én bolig.

silo 3

Er der plads til andet end åbne sportsvogne på udenlandske nummerplader?

Ud fra dem, som indtil videre har købt lejligheder i Århusgadekvarteret, kan jeg ikke genkende dette billede. Jeg oplever i stedet et meget mangfoldigt billede af folk fra hovedstaden, der er forskellige steder i deres liv, men drives af den samme drøm: At bo i en spændende ny bydel. Så, hvis der ankommer en sportsvogn med udenlandsk nummerplade, skal den være hjertelig velkommen. Det vil jeg betragte som endnu et bidrag til mangfoldigheden!

Morten Boll … Du er tømrer, arkitekt, rådgiver, entreprenør, projektudvikler, direktør og bygherre – hvilke guldkorn har altmuligmanden selv kunne berige siloerne med?

For mange ville det formentlig være skræmmende og uoverskueligt at skulle gå i gang med en sådan opgave! For mig er hverdagen en fest, og det at kunne udvikle en silo som denne er en fantastisk gave. Det, at jeg har et så bredt fagligt fundament, giver mig muligheden at forstå hele processen og specielt det, at jeg faktisk er uddannet arkitekt, tror jeg gør forskellen. Jeg kan se de store linjer og de, for mange, små ubetydelige detaljer, som desværre tit går tabt i teknikken eller økonomiens store styrende åg. Jeg håber, at alle de nye beboere, der har vist tillid til projektet, vil få oplevelsen af, at der har været en bygherre, som har gjort alt for at tænke deres fremtidige bolig 100% igennem på alle tænkelige niveauer.

silo 1

Fakta:

Nordhavnen fortsætter traditionen, der har givet København smukke byområder som Christianshavn og Holmen. Området bliver adskilt af kanaler og bassiner, så vandet hele tiden er til stede. Samtidig bliver Nordhavnen Københavns mest moderne bydel med en høj grad af bæredygtighed, når det gælder byggeri, energi, tilgængelighed og trafik. Med hele to metrostationer, 3,5 mio. etagemeter og store ambitioner om bæredygtighed skiller Nordhavnen sig dog markant ud fra andre bydele og byudviklingsområder i København. Det samme gælder placeringen, der giver beboerne vand på tre sider og alligevel den direkte kontakt med byen og Østerbro.

www.frihavns-taarnet.dk