Audis nye e-tron GT forener lækkert design og dynamiske køreegenskaber med elektrisk drivline. 

 

Test: Audi e-tron GT quattro

530 hk. 0-100 km/t: 4.1 sekunder

Pris fra: 929.990 kroner

Testmodel: 1.148.267 kroner

 

Liebhaverboligen har testet mangt en Audi – og vi elsker dette tyske premium-mærke, som aldrig skuffer. Men det er også sjældent, at folk ligefrem drejer hovedet af led, når vi kører forbi i en Audi, medmindre det er superbilen R8. De er altid diskrete og rigtig mange er SUV’er, som jo ikke sådan rent designmæssigt er noget, der en dag ender på Museum of Modern Art i New York. Men e-tron GT er så den undtagelse, som bekræfter reglen. Den er bred (næsten to meter) og lang (fem meter), og så er den lavere end A7’eren. Den ligner en bil, man ikke har set før, og man bliver nærmest suget til linjeføringen. Ligesom den suger sig til vejen. For det er endnu et stort flueben, der kan hakkes af: Den er SÅ dynamisk og velkørende. Ikke siden jeg som en af de første prøvekørte Porsche Taycan, har jeg oplevet så gedigen og velkørende en elbil.

Audis flotte e-tron GT med Thorvaldsens Museum som smuk baggrund.

Endnu vildere RS

Og det er ikke helt tilfældigt. For Porsche og Audi tilhører samme mægtige Volkswagen-koncern. Platformen, drivlinen med de to elmotorer – en for og en bag – firehjulsstyringen og det progressive styretøj er alt sammen lånt af Taycan. Karosseriet, stole, instrumenter og alt andet er dog Audis eget. Så de er forskellige de to biler, men køreglæden er ens. E-tron GT konkurrerer i ydelse og pris med Taycan S, mens den endnu vildere Audi, RS GT, mere kommer i nærheden af Taycan Turbo S, men stadig til næsten en halv million færre hårdt tjente kroner (cirka 1.5 millioner kroner). Rækkevidden, som jo er alfa og omega, når vi taler elbiler, er pæn lang. Vi kørte en tur til Sydfyn og rundt dernede og tilbage på motorvejen, og ramte så ikke lige den 479 km. officielle WLTP-rækkevidde, men skulle dog kun ”tanke” strøm en enkelt gang. Og det er endnu et plus. Den store e-tron S, vi testede i foråret, havde hele 200 km. mindre rækkevidde, så en performance-car med en pæn rækkevidde er et kæmpe plus.

Det går tjept ved opladeren – den oplades 80% på blot 22,5 minutter. Så på kun 5 minutter får du 100 km rækkevidde.

Bremser skal der til

GT’en er tung. 2.4 tons inkl. fører, så der skal solide bremser til, hvorfor der også er valgt 420 mm bremseskiver i kulfiber (ekstraudstyr), som når at bremse bæstet ned, inden du ender ude på marken. I øvrigt kom vores testbil i en fed metalfarve, som er helt ny og som fik mange positive kommentarer med på vejen: Kemoragrå. Og skulle e-tron GT en dag ende på førnævnte museum for moderne kunst, så er det den helt rigtige farve. Her kan den jo ikke stå i sort eller sølvgrå …

Det digitale udtryk er ”Audi-lækkert” og rat og flere detaljer med Alcantera klæder den.

Up:

Lækkert design

Køreglæde

Hurtig opladning og lang rækkevidde

 

Down:

Bagagerummet er ikke så stort (405 liter) og ladetasken med kabler fylder også