Ho ho ho! Julemanden griner i sit skæg, mens han kalder på Rufolf, Dancer, Prancer, Dasher og de andre magiske rensdyr, der suser hen over himmelen trækkende på den enorme slæde med gaver.
Han kunne også bare stige ind i den ildrøde Jaguar XE S, sætte sig godt til rette i lædersædet, spænde sikkerhedsbæltet og trykke speederen i bund, så ville han sikkert grine lige så højt i skægget. For det gør vi andre, når vi får lov at prøvekøre denne hurtige ”slæde”.

 

FET_Liebhaverbilen_Jaguar Stort billede

Liebhaverboligen tester: Jaguar XE S, V6 340 hk.
Pris: 982.900,
Testbil med ekstraudstyr: 1.220.700

 

Jaguar har med XE S skabt en ægte sportssedan i denne klasse, hvor BMW, Audi og Mercedes er frygtede modstandere.

Liebhaverboligen testede sidste år dieseludgaven af XF 3,0, som var lækker og smuk, men ikke særlig vild. Det er der rådet bod på nu. Hvor XF’en var at sammenligne med en doven tamkat, er Liebhaverboligens testbil XE S’en som en sand vildkat sprunget direkte ud af junglen.

Den har en snerrende kompressor-motor med en himmelsk lyd og 340 hk., som får katten til at springe fra stilstand til 100 km/t på 5,1 sekunder og med en (begrænset) topfart på 250 km/t.

Hestekræfterne skal dog tæmmes lidt. Hvis man eksempelvis trykker speederen i bund, bliver de mange kræfter overført hurtigere, end de brede Pirelli-dæk kan nå at overføre til vejen, hvorfor den lige foretager et par hop, inden den bider sig fast. Og det gælder både i Dynamic-mode såvel som i Comfort-mode. Den slår også et koket slag med halen, hvis man gasser op i svinget, inden ESP’en retter bilen ind igen. Det er alt sammen med til at give køreoplevelse på højt plan, men sætter også sit krav til føreren, som ikke skal være en teenager med et nyprintet kørekort i lommen.

Kabinen er kompakt og nærmest som en lille hyggelig hule med gode detaljer all round. Her er opladerstik både for og bag, stort panoramasoltag (ekstraudstyr), elektriske sæder med memory, samt tykt læder med hvide stikninger. Mediesystemet fungerer upåklageligt, blue tooth finder på et splitsekund ens telefon, og navigationen er let og overskuelig.

Det sublime 8-trins automatgear med sportsgear er standard på alle modeller og kommer sammen med mange andre komponenter – heriblandt undervognen – fra den underskønne storebror Jaguar XF. Her er der dog kun to sæder, hvor XE S har plads til fem personer. Den er i det hele taget en meget anvendelig sportssedan med et bagagerum på rummelige 455 liter. Det er så måske lige i underkanten til julemandens krav.

 

FET_Liebhaverbilen_Jaguar interiør

FET_Liebhaverbilen_Jaguar gear

FET_Liebhaverbilen_Jaguar fælge

FET_Liebhaverbilen_Jaguar bagfra

 

……………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Thumbs up:

– Sjælden lækker køreglæde i en familievogn

– Finish og kvalitet overalt

– Lydbilledet

– Seriøst alternativ til BMW, Audi og Mercedes

Thumbs down:

– Begrænset udsyn igennem bagruden

– Meget lav ud- og indstigning, som det ældre publikum 

– måske vil finde anstrengende

 

……………………………………………………………………………………………………………………………….