FET_Liebhaverbilen_Bærebillede 1 copy
Test: Mercedes AMG GT-S, 510 hk. Pris: 2.865.000 kr.

Mercedes er noget af det ypperste på landevejen og på det seneste også suveræn på racerbanerne. Derfor kan det undre, at mærket i lang tid ikke har haft en ægte udfordrer til sine toprivaler i sportsvognssegmentet. Audi R8, Porsche 911 Turbo, Aston Martin Vantage og senest BMW i8 har haft frit spil. Kun den vanvittigt dyre hyper-sportsvogn fra Mercedes, SLR McLaren, har været en værdig modstander, men prisen var til gengæld helt ude af segmentet. Man kunne købe både en Porsche og en Audi R8 for samme pris som en SLR og stadig have masser af penge til overs til et sommerhus med dobbeltgarage.

 

Nu er der kommet et ”slagtilbud” fra Stuttgart, som kører lige op med førnævnte model- ler. For under tre millioner fås nu så meget køreglæde, smil på læben, en lydsymfoni fra en anden verden og en fandenivoldskhed i design, som man skal 60 år tilbage for at finde i den ikoniske 300 SL Mågevinge.

Liebhaverboligen hentede det perlemorsfarvede fartuhyre på en undseelig adresse i Gladsaxe, hvor mere dødelige Mercedes-taxier bliver klargjort. Det var kærlighed ved første blik. Den lange køler, det brede grin og den frække rumpe nærmest hviskede til en: Tag mig! Og det gjorde jeg så i en hel (og alt for kort) magisk uge på lande- og motorvejene og inde i Københavns gader.

Her fik AMG GT-S’en mere opmærksomhed end havde det været en kongelig, som cyklede nøgen ned gennem Strøget. Såkaldte bilspotters – unge drenge, der cykler rundt og tager billeder af fede biler og lægger dem op på nettet – skreg og råbte, smed cyklerne og løb efter mig med mobilkameraerne lynende, når jeg kom listende som en tiger på jagt. Den dybe og ildevarslende rumlen fra den 510 hestekræfter dobbeltladede turbo-V8’er fik fodgængere til at snurre rundt, og medbilister til næsten at køre galt. Derfor er det en skidt bil at prøve at køre elskerinden diskret rundt i.

Mercedes AMG GT-S er den første bil fra AMG, hvor datterselskabet til bilkoncernen har stået for alt fra karosseri, motor, teknik osv. Normalt tuner AMG eksisterende modeller, men her har de fået helt frie hænder.  Og man mærker straks, at her er tale om en fulblodssportsvogn bygget op fra bunden.

De handskebløde, men meget sports- lige lædersæder smyger sig om en. Hele interiøret emmer af fart og luksus. Indstillingerne på den store drejeknap i midterkonsollen går fra Comfort til Sport, Sport+ og Race. I sidstnævnte indstilling er du ”on your own”. Alle hjælpepakker slår fra, og du kan kun skifte gear via rattets knapper. Er du ikke en erfaren bilist og fritidsracerkører, anbefales det først at give den fuld gas i Race-indstillingen, hvis du befinder dig på en meget stor og vel at mærke tom parkeringsplads, for her kan bilen for alvor tage magten fra en.

Selv om det er en GT-model og dermed burde være en såkaldt Gran Touring med to små sæder bagtil, har Mercedes droppet dem til fordel for endnu mere teknik.  Bl.a. det succesrige motorsportskoncept med dobbelte bærearme er anvendt i AMG-sportsundervognen. Selvsamme har også et justerbart dæmpersystem, hvilket både giver den racerbilsperformance samt kørestabilitet ved høje hastigheder.

Og farten er voldsom på alle måder. 0-100 km/t nås gennem det sublime 7-trins automatgear på kun 3,7 sekunder, og topfarten er et stykke over de 300 km/t.

Porsche Turbo og Audi R8 – be afraid!

 

…………………………………………………………………………………………………………………….

UP

Design
Præstationer
Lyden (ohhh, lyden)
Gennemførte og ægte sportsvognsdyder
Pris (stadig meget billigere end konkurrenterne)

DOWN

Kun lige akkurat plads til to små rejsetasker i bagagerum

 

…………………………………………………………………………………………………………………….

 

FET_Liebhaverbilen_nr-8980

FET_Liebhaverbilen_8995

FET_Liebhaverbilen_AMG bagfra copy

FET_Liebhaverbilen_AMG fra siden

FET_Liebhaverbilen_AMG6