Det er snart syv år siden Jaguars XF afløste den anonyme S-type, og med vanlig engelsk konservatisme er der ikke sket meget med den populære model ved første øjekast. Og selv om XF’eren – selv med små facelifts – ikke vender ligeså mange hoveder som tidligere, så har den stadig nogle besnærende linjer og en tilpas glubsk front. Den oser mere af sport og kørehandsker end sixpence og pibeholder.

Liebbilen web

Og kan det aristokratiske mærke så hamle op med sine tyske fætre BMW 5 og Audi A5 og A6, som den konkurrerer med? Den mindre model på 2,2 liter har noget sværere ved at leve op til favoritværdigheden, mens den mere spændende 3,0 med de 240 hk., som Liebhaverboligen fik fornøjelsen af en uge, slipper bedre fra opgaven.

Uden at have fundet (eller ledt efter) en Audi eller BMW at køre om kap med, så har Jaguar XF en ”hemmelig” knap, som gør den rigtig sjov: Knappen sidder diskret nederst på midterkonsollen og er prydet med et ternet flag. Trykker man på den, strammer undervognen op og dieselmotoren snerrer og viser tænder som en jaguar i junglen. Her træder den nye ottetrins automatgearkasse virkelig i karakter og er en sand fornøjelse og langt bedre end det forrige femtrins. Til gengæld er accelerationen fra 0-100 km/t på 7 sekunder ikke just imponerende, så vil man have et gepardspring i sin Jaguar, kan man vælge den superchargede benzinudgave, der klarer opgaven på 4,6 sekunder.

lieb web2

I den smagfulde Portofolio-udgave her til godt en million kroner bliver man indenfor forkælet med bløde handskelædersæder, et overflødighedshorn af elektronik, som til gengæld både er enkelt og overskueligt. Om man i sidste ende vælger Jaguar XF frem for Audi eller BMW er nu mere et spørgsmål om smag og temperament, for i køreglæde og dynamik følger englænderen i dag med hele vejen.

PLUS

– Køreglæde både ved lave og høje hastigheder

– Smagfuldt indrettet

– Tyst – både inde og ude med absolut ingen diesel-tikken

MINUS

Bagsæderne kan ikke lægges ned, kun i stationcarudgaven (but why?)

– Lidt genskin fra solen opleves fra det meget krom-blanke interiør