Under Geneva Watch Days sørgede Breitling for et storstilet show, da deres nye, farverige og motorsportsinspirerede Top Time kronografer blev lanceret.   

“Hvor skal vi hen?”, spørger jeg Fredrik, der er Breitlings mand i Skandinavien. Det er tirsdag den 31. august og vi er godt i gang med Geneva Watch Days, årets eneste store urmesse. Sammen med den samlede ur-verdenspresse er jeg inviteret til en pressekonference i Breitlings store Flagship Store ved søbredden i urenes hjemby nummer 1, Geneve. Men virvaret foran butikken og en håndfuld turistbusser med motoren i tomgang tyder på, at der er noget i gære. “Jah, vi måste bare köra i 10 minuter”, siger Fredrik med et skævt smil og stikker mig et armbånd, der giver adgang til bussen og senere eventet.  

Klar til ræs 

Ingen lader til at vide noget, heller ikke minde norske og svenske kolleger. Bussen snegler sig afsted i Geneves tætte trafik, men efter en halv times tid når vi ud til Palexpo, byens store kongrescenter ved lufthavnen. Det ville have taget 6 minutter med det effektive schweiziske regionaltog, men hey, sådan transporterer man jo ikke sine gæster.  

Inde i en gigantisk og halvmørk lagerhal er der linet op som til et stort modeshow, hvor catwalken består af brede stykker med betongulv omkranset af bildæk og lysinstallationer. På scenebygningen er en DJ-stand og en storskærm klar til action. Det lader til at Breitling har taget fusen på os, og stemningen er spændt. 

Da alle er på plads, slukker lyset og hallen fyldes af lyden af brølende motorer og hvinende dæk. Ind gennem scenen kører først en klassisk, blå Shelby Cobra, dernæst en knaldrød Corvette ‘Sting Ray’ og til sidst en grøn Ford Mustang – alle fra den gyldne æra i 1960erne, hvor amerikanske sportsvogne var vilde fuldblodsracere.  

Ny generation af Top Time kronograferne 

Efter et par paraderunder og fuld udblæsning fra DJ’en parkerer bilerne foran os, og Breitlings CEO Georges Kern træder ind i rampelyset og fortæller om de nye udgaver af Breitlings Top Time-kollektion, der er direkte inspireret af disse smukke biler.  

Efterfølgende er der en lille paneldiskussion, og så bliver der linet op med food trucks og cocktailbar samt masser af muligheder for at skyde billeder af både biler og ure. Jeg fanger Georges Kern og spørger ham, hvad det betyder for ham at kunne give sådan et show efter en lang corona-pause. “Vi har 3-4 lanceringer i løbet af året, men det her er i bund og grund den eneste fysiske event, vi har været til i næsten to år i, så jeg er meget glad for at være her sammen med de andre brands under Geneva Watch Days”, siger han og skynder sig videre. 

Jeg kigger nærmere på urene, der er friske i farverne, men har et cool udtryk og sidder godt på håndleddet. Den røde og grønne version måler 42 mm, mens den blå er på 40 mm, og i Breitling-regi føles de næsten små – eller i hvert fald mere gearede til slanke håndled som mine. Kasserne er af stål, der er safirglas ovenpå, og indvendigt er motoren i den røde og grønne et COSC-certificeret Breitling cal. 25 med tre registre, baseret på et klassisk ETA-værk. I den blå er der blot to registre, så det er et Breitling cal. 41, ligeledes COSC-certificeret og ETA-baseret. Alle tre modeller er tiltalende, og hvis du også synes det, skal du være hurtig, for der er kun lavet 500 stk. af hver.

 

Den røde version er inspireret af en Corvette ‘Sting Ray’ fra midten af 1960erne. Ref. A25310241K1X1 (500 stk.). Pris 40.550 kr. 

Den blå version er inspireret af Shelby Cobra, der blev introduceret i 1962 og i dag er et samlerobjekt uden lige. Ref. A41315A71C1X2 (500 stk.). Pris 40.550 kr. 

Den grønne version er inspireret af den første generation af Ford Mustang, der i perioden 1964-1969 var indbegrebet af maskulinitet og frihed på fire hjul. Ref. A253101A1L1X1 (500 stk.). Pris 40.550 kr. 

En klassisk Shelby Cobra fik lov at sparke showet i gang med sin potente motor.