Take away vinder over hjemmelavet
Danskerne bestiller mere take away: Kan ikke finde ud af at lave mad
Jo rigere, vi bliver, jo mindre mad laver vi selv. Flere vil dog gerne svinge gryder og pander oftere og variere de favoritretter, de laver igen og igen. Travlhed, manglende viden om råvarer og svigtende evner i køkkenet er grunde til at bestille mad udefra fremfor selv at kokkerere. Storleverandør af måltidskasser satser på at vende udviklingen ved at tilbyde nemme, hurtige opskrifter sammen med ingredienserne.
Næsten halvdelen af de yngre og midaldrende danskere vil gerne lave mere mad, end de gør i dag. Det er én af konklusionerne på en undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov for HelloFresh, som er verdens største leverandør af måltidskasser. Men hvorfor så ikke bare gå i gang? Er den manglende madlavning et reelt problem, hvad er årsagen, og hvad kan der gøres? Det har HelloFresh undersøgt i rapporten ”Danmark til bords 2024”.
Især yngre voksne bruger begrænset tid i eget køkken og bestiller i stedet takeaway eller spiser ude. At mange samtidig drømmer om selv at svinge gryder og pander, begrundes med et ønske om at spise sundere, opnå bedre madlavningsfærdigheder og spare penge. Forskningen viser, at vi spiser mindre hjemmelavet mad, jo rigere vi bliver. Samme tendens ses i lande som U.S.A. og Sydkorea og følger en anden tendens for fremtiden: Nemlig et større forbrug af kød.
Savner tid til maden
Undersøgelsen af danskernes mad- og køkkenvaner peger på flere grunde til danskernes passivitet i køkkenet: Flere finder det kedeligt at lave mad, de mangler overskuddet til det og er ikke gode til at lave mad. Af de årsager satser HelloFresh på at levere nemme opskrifter på retter, som samtidig er hurtige at lave. For forbrugerne efterspørger nu opskrifter med en tilberedningstid på under et kvarter!
Vi tilbringer mindre tid i køkkenet, for tiden er knap, travlheden stor og kaos i hjemmet efter arbejdstid en trussel mod kreative tænkning om måltiderne. I følge Hannibal Hoff, som er videnschef hos Madkulturen, risikerer vi at miste fornemmelsen for det, vi spiser. Vi mister noget af glæden ved maden, når vi ikke spiser hjemmelavet og ikke har kontrol med, hvor sund maden er, og hvor meget salt, sødt og fedt den indeholder:
”Ved at udlicitere måltider, er det svært at komme tilbage til erfaringen med at finde på og købe ind og håndelaget med at lave mad. Måske endda ved egen hjælp uden opskrift men med ingredienser, som findes i køleskabet”.
Spiser ofte det samme
En anden udfordring er ensformighed. Vi laver typisk kun otte-ti favoritretter, som vi veksler imellem. Desuden står de fem samme grøntsager for 90 procent af grøntindtaget, viser en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. TV-kok Hannah Grant har en klar mening om, hvorfor danskerne laver meget mindre mad med mindre variation:
”Vi har vænnet os til, at madlavning skal gå stærkt. Det ser vi på sociale medier, hvor der er urealistiske forventninger til at præstere. Med det samme udbud af frugt og grønt hele året i supermarkederne, lærer man heller ikke at bruge årstidens grøntsager, og hvilke sæsoner de hører til. Supermarkederne har en opgave med at inspirere kunderne ved at gøre udvalget lækkert, visuelt og sæsonbetonet.”, siger hun og opfordrer til, at forældre tager deres børn med i køkkenet, fremfor at gøre madlavning være noget der skal overstås, mens ungerne ser TV:
”Der sker ikke en oplæring i hjemmet som før, hvor børn havde pligter og hjalp til. Alle børn vil gerne med i køkkenet, men ofte kan forældrene ikke overskue det”, mener Hannah Grant.
Hannibal Hoff fra Madkulturen supplerer:
”Mad og det sociale omkring måltider bør også opprioriteres i skolen. Derfor er det ikke nok at spise børn af med en lunken madpakke. Hvilke voksne ville finde sig i det på deres arbejdsplads?”
Leverer flest måltidskasser
HelloFresh Group er en global koncern og verdens største leverandør af måltidskasser. Virksomheden blev grundlagt i Berlin i 2011 og leverer i dag 272 millioner måltider i Nordamerika og Europa. Hovedkontor for Norden findes i København.
HelloFresh øger antallet af grønne opskrifter. Firmaet ønsker at tage forbrugerne i hånden og skubbe dem i en grøn retning men samtidig tilbyde valgfrihed. Men barren må ikke sættes for højt med indviklede og besværlige madopskrifter.