Kongen i nye klæder
Über-Range Roveren over dem alle, som ikke har nogen modelbetegnelse andet end ”Range Rover”, er kommet i en (kun) 5. generation siden 1970. Liebhaverbilen var inviteret over på det smukke Tirsbæk Gods ved Vejle, hvor danmarkslanceringen i smukke omgivelser fandt sted. Bilen, som er både dronning Elizabeths og Kim Kardashians (den spænder vidt i fanskaren) favoritbil, er udover et overflødighedshorn af lækker luksus også yderst kompatibel i terrænet. Faktisk har den prik de samme offroad-egenskaber som Land Rover Defender fra samme firma, som jo regnes for kongen i mudder, sand og pløre. Range Rover 5. generation begynder ved 1.7 mio. kr. for plugin-hybriden og slutter først i topudstyrsmodellen med V8-maskineri over de 4 mio. kr. Over 50 glade danskere har allerede bestilt en, hvor levering for de første eksemplarer er i næste måned og så fremdeles det næste år frem. Vi bringer en større test på et senere tidspunkt i Liebhaverboligen.

Ingen komponent-mangel her
Mange bilkoncerner og navnlig disses kunder jamrer over den evige halvleder- og komponentmangel på markedet, som kan betyde helt op til to års ventetid på nye biler. Men hos kinesiske NIO kender man ikke til dette. De har produceret 200.000 biler på under fire år, hvoraf de sidste 100.000 er på bare ét år. Mærket forventer at åbne 100 nye salgssteder og 50 servicecentre i Kina, og i Tyskland, Holland, Sverige og herhjemme, er ekspansionen også i fuld gang, forlyder det

Månedens klassiker – Lancia Beta
Lancia lavede lækre designede biler, som var i premium-segmentet i 1960’erne. Navne som Fulvia, Flavia og Flamina er klassikere, men de var rasende dyre og solgte ikke mange eksemplarer, så i 1969 var bilmærket tæt på konkurs, og den stenrige Fiat-koncern opkøbte resterne og fortsatte produktionen af Lancia med dele og stumper fra Fiat-produktionen. Lancia Beta var første skud på stammen i 1972, og Lancia-bilerne så stadig godt ud, havde godt punch i DOHC-motorerne, fem gear, uafhængig affjedring samt skivebremser på alle hjul. Det var ikke hvermandseje i den prisklasse dengang. Desværre var de bygget på den jammerligt dårlige sovjetiske stål, som nærmest smuldrede efter få år. Samlekvaliteten og finish generelt var også sløj i Lancias modeller, og på trods af gode køreegenskaber, så blev kunderne væk til sidst. I 1984 var det slut med Beta-modellerne. Modellen her på billedet er en HPE fra 1980.

Verdens bedste
Toyotas højbenede og kompakte SUV, Yaris Cross, som Liebhaverbilen testede sidste år i Belgien, har netop modtaget noget af en hæder. Til World Car Awards fik den kåringen ”Verdens Bedste Bybil 2022”. Prisen blev uddelt af 102 motorjournalister fra 33 forskellige lande, som mente, at de køremæssige, designmæssige og praktiske dyder, som Yaris Cross repræsenterer, udmærker sig i særlig grad i byen.