Racerbil til daglig dagen

Det er sjældent, man får meget mere ud af, at gøre tingene mindre. Men i den nyeste generation af Audis ultimative køremaskine, RS5, er det faktisk tilfældet

 

FET_Audi_Liebhaverbilen_1

Test Audi RS5 Coupé, 450 hk. Pris fra 1.374.000 kr.
Pris på testmodel: 1.682.000 kr.

 

Den klassiske buldrende 4.4 liter V8-motor er i Liebhaver Motors testbil, Audi RS5, blevet erstattet af en letvægts V6”er på kun 2.9 liter (samme som i søsterfirmaets Porsche Panamera 4S). Men takket været den meget lavere vægt samt en dobbelt-turbo er den så meget hurtigere end før, så den nu springer fra 0 til magiske 100 km/t på sølle 3,9 sekunder i modsætning til forrige generations 4,7 sekunder. For få år siden skulle du betale millioner for supersportsvogne med centermotorer for at få samme præstationer.

Så det er jo et privilegium, at man for relativt få penge i dag kan få et meget mere anvendeligt – og på mange måder – meget mere velkørende stykke racerbil til dagligdagen. Den er nemlig ikke hård som en dør at køre i selv i Dynamic-mode. Der er plads til fire voksne inde døre og en del bagage i det relativt dybe bagagerum, og du behøver ikke frygte misundelige tosser, som kører nøglen hen over den, når du holder parkeret i Nyhavn.

Diskret

For selv om den både er hamrende smuk og potent i udseendet, signalerer den slet ikke nyrig russer, lottomillionær eller succesfuld kiosk-mafia. RS5 er meget diskret, og kun de keramiske bremsekalibre, de store luftindtag foran og logoerne vidner om, at her kommer noget af det ypperste legetøj fra Audi.

Lyden fra sportsudstødningen er himmelsk, også selv om den er knap så rå som den forrige V8”er, og det 7-trins automatgear (fås ikke med manuelt gear i modsætning til konkurrenten BMW M4) er skiftet ud med en ZF 8-trins ditto.

Aldrig rigtig farlig

Det permanente firehjulstræk gør, at bilen suger sig fast til vejen og i svingene, som derfor aldrig får chaufføren til at føle, at der er fare på færde. I modsætning til førnævnte M4 og Audiens anden konkurrent, Mercedes C AMG 63, får du måske færre udfordringer og lidt ”kedeligere” kørsel, hvis du skal på bane og give den gas. Men hånden på hjertet, så kommer 99 % af RS 5 og førnævnte biler heller aldrig der.

Det er som sagt hverdagen, som er vigtig – sikkerheden og den fantastiske fornøjelse ved at sidde i en bil, som kan køre solen sort, men stadig passer på dig. Og dog! For hvis du vil have Isofix-beslag til barnestolen og frakobling af airbag i passagersiden, er det ekstraudstyr.

Det kører Kevin Magnussen jo heller ikke med i sin racer…

 

FET_Audi_Liebhaverbilen_2

Her sidder man godt i Alcantera og læder overalt.

 

FET_Audi_Liebhaverbilen_audi-rs5-logo-wallpaper-copy

 

FET_Audi_Liebhaverbilen_Alternativ-3'er

Bagtil er den også lige det mere ”smooth” end den forrige model.

 

Ups

Acceleration

Sikkerhed

Anvendelighed

 

Downs

Navigation og Audis Virtual Cockpit er ikke standardudstyr