Betagende Bentley

Bentley Continental GT Convertible er det stolte engelske mærkes klassiske cabriolet, med plads til hele familien. Fabrikken holder fast i sine gamle dyder, og præsterer det de er bedst til – komfort, elegance, tilsat enormt kraftoverskud. Liebhaverboligens Rasmus Thomsen har endnu engang været på landevejen.

 

FET_Biltest_2

 

Meget få bilmærker præsterer at udvikle sig så smukt, alt imens de holder fast i deres oprindelige DNA, som Bentley. Bilens sjæl er komfort, elegance og kraftoverskud. Lige præcis på disse parametre viser Continental GT V8 Convertible sig som en absolut konge, der understreger at Englænderne stadig er det europæiske fastland overlegen, når der for alvor skal fokuseres på luksus. For slet ikke at snakke om de elegante linjer, der stadig har udgangspunkt i de oprindelige modeller, og alligevel med diskrete korrektioner gør hver årgang moderne. Indeni er designet stadig klassisk, hvilket absolut klæder bilen. Overflødigt er det at nævne, hvorledes interiøret er i ægte naturmaterialer. Duftende læder, lækkert forarbejdet træ.

Perfekt motor og transmission

Continental GT V8 er – som navnet antyder – bestykket med en V8 motor på 4 liter, der samtidig er dobbelt turboladet. Den har 507 heste, og et træk på hele 660 nm. Netop motoren er værd at dvæle ved, for det er den første understregning af hvor gennemført bilen er. Dens effekt er fokuseret i bunden, så der trækkes uden for mange omdrejninger og støj. Faktisk blev jeg flere gange i tvivl om motoren var startet når den stod i tomgang, hvilket er helt uhørt – positivt – for en cabriolet. Selv under jævn kørsel er motoren så lydløs, at den er svær at høre. Bentley har, helt bevidst, fravalgt de ellers populære dobbeltkoblingsgearkasser, eller sågar de rigtig hidsige F1-systemer, og i stedet installeret et traditionelt automatgear, der skifter blidere end selv den blideste engel kan præstere.

Kabine, eller lounge? 

Der er uden problemer plads til 2 børn på bagsæderne, og fornuftig bagageplads. I den forbindelse er det umuligt ikke igen at vende tilbage til komforten og følelsen af luksus. I den smukke forårssol blev der naturligvis også kørt med kalechen nede. Det mærkes at siddepositionen er tilpas dyb, hvilket betyder at vindstrømmene føres udenom. På udstyrslisten står nakkevarmere, til brug når der køres med taget nede. Det fungerer, ligesom enhver anden detalje. Kalechen kan føres op og ned ved hastigheder op til 50 km/t. Og førerpladsen, der fuldender oplevelsen og identiteten af Bentley. Ingen påtagede digitale displays, men rigtige visere. GPS er installeret logisk i midterpanelet, og via skærmen kan bilens fjederindstillinger, køreprogram mv. indstilles. En smuk sammenkædning af tradition og hypermoderne teknologi.

Lad os til sidst åbne sluserne! 

Nok er motoren ikke til ræs, men til overskud. Der er shiftpads, og med 2 kickdowns ryger omdrejningstælleren opad. Her høres brølet fra motoren, der med et massivt træk sender bilen over 100 på 5 sekunder. Og trækket fortsætter massivt til op over 200 km/t ( afprøvet i Tyskland). Og selv ved den fart ligger vi som en magnet på asfalten. Der findes næppe bedre køreegenskaber for en 4 personers cabriolet end denne. Regningen hedder lidt over 3,5 million for dette unikum af et transportmiddel. Mange penge for en bil. Men næppe noget at sætte i forhold til, at vi så bliver ejere af markedets formodentlig mest komfortable og smukke 4-personers cabriolet. For en af grundende til det med rette hedder ”Great Britain” – det er biler som denne.

 

Fakta: Bentley Continental GT Convertible

Motor: 4,0 l. V8, dobbelt turbo. 507 hk., 660 nm.

Transmission: Automatgearkasse. Mulighed for manuel skift via pads.

Træk: Permanent 4-hjulstræk.

Teknik: Forskellige køreprogrammer mv.

Pris: 3.696.066 kr, incl. forskelligt udstyr, herunder nakkevarmere mv.

Bemærkninger: Der er – i forhold til andre biler i samme prislag – et væsentligt udstyrsniveau.

 

FET_Biltest_4

Motoren, den stille hjerte i bilen, der besidder en enorm trækkraft og styrke. 

FET_Biltest_5

Panelerne nærmest dufter af kvalitet. Vi falder næsten i staver, blot ved at betragte den øverste del af midterkonsollen.

FET_Biltest_3

God plads til to på bagsæderne.  Findes der nogen bil med mere følt og elegant finish? 

FET_Biltest_1

Bemærk hvordan digitaldisplayet diskret er placeret, mens det klassiske design er bibeholdt, med et smuk moderne snit.