Med introduktionen af Cayenne i 2002 begik Porsche en konstruktion, med potentiale til at blive en af fabrikkens allerstørste klassikere. I dag, 15 år senere ser det potentiale ud til at være indløst. Liebhaverboligens Rasmus Thomsen har været ude i modelvariationen GTS. Og hans konklusion er klar – det er 2,5 mio. kroner godt givet ud. Om end der er et lille, kærligt og konstruktivt kritikpunkt.

 

FET_cayenne_gts_2014_porsche_ag

FET_cayenne_gts_2014_porsche_ag_1

 

Porsche behøves ikke give deres store SUV Cayenne tilnavnet ”sport”, eller lignende sportslige tillægsord, som andre producenter ynder. For det ligger i fabrikken gener, at dens modeller er sportslige. Cayenne er udstyret med permanent firehjulstræk, og i GTS udgaven – vores testmodel – havde en 3,6 liters turbo V6 motor. Den bragte os til 100 km/t på blot 5,2 sekunder, og effekten ligger helt perfekt i bunden. Transmissionen foregår via automatgear, med mulighed for at bruge shiftpads til selv at skifte. I praksis er det dog mest til kickdowns ved overhalinger at de kommer i brug. Ganske enkelt fordi automatgearet er ypperligt.

Programmer og vejgreb (!!!) 

Ingen SUV eller personbil kan nogensinde være lige så sportslig som en sportsvogn. Ganske enkelt fordi fysikkens love forbyder det. Når det så er sagt, er Cayenne uden sammenligning markedets mest sportslige SUV. Mest iøjnefaldende er vejgrebet, der med det permanente firehjulstræk er sublimt. Ikke blot ved accelerationerne, men også ved kørsel giver det en umanerlig tryg følelse. Hertil kommer krængningsstabilisatorerne, der har en mærkbar effekt. I progression kan der foretages en personlig indstilling af undervogn og styretøj, alt efter temperament. Til lange træk på motorvej, er valget af en hård opsætning virkelig skøn. Endeligt er der naturligvis køreprogrammer, alt efter hvor sportsligt der skal køres – og hvor meget brændstof der skal forbruges.

Loungeindretning 

Kabinen er ubestridt blandt luksusbilernes mest indbydende. Elegant design, solide materialer, og så den meget ukonkrete, men alligevel enormt konkrete følelse af kvalitet i alt hvad der røres ved. Fin plads for fire voksne, eller en familie med tre unger. Vores testudgave havde panoramatag, hvilket er et hit for alle. Både store og små, der under køreturen vil kunne kigge på stjerne og den smukke blå himmel. Førersædet er lækkert, med alle relevante funktioner indenfor rækkevidde. Og lad os så tage et lille men – Porsche har monteret deres klassiske primære instrumentbræt, med omdrejningstælleren i midten. Uden tvivl for at følge fabrikkens sportslige DNA. Men, det vil være mere oplagt med speedometret som det primære. For den her bil køres ikke på omdrejningstælleren, som fabrikkens hardcores sportsvogne indbyder til.

2,5 million godt givet ud

De tider er ovre, hvor Mercedes, BMW og AUDI egenhændigt sad på markedet for highend biler til familierne. Og blandt årsagerne til det er blandt andet Cayenne, der som en ualmindelig vellykket SUV tiltaler familien med både overskud i økonomi og antal poder. Priserne starter for en model med fire sæder ved godt 1,3 million. GTS-udgaven begynder ved knap 2 mio., og med en god palette udstyr ender den samlede regning på 2,5 million. Dyrt? Næppe. For efter at have oplevet denne bil i nogle dage, er der tale om en helt ekstraordinær oplevelse, hvor prisen fremstår som en teknikalitet.

 

FET_porsche_cayenne_gts_2015_porsche_ag

Cayenne på farten.

Porsche Cayenne GTS

Motortype: V6 benzinmotor.
Slagvolumen: 3604 ccm.
Ydelse: 440 hk v. 6000 omdrejninger.
Maks drejningsmoment: 600 nm fra 1600 til 6000 omdrejninger.
Gearkasse: 8-trins tiptronic.
Acceleration 0-100 km/t: 5,2 sekunder.
Drevsystem: Aktivt firehjulstræk.
Pris: Fra knap 2 mio. En generøst udstyret ender i laget 2,5 mio.

 

FET_cayenne_gts_2014_porsche_ag_3

Lækker, lækker kabine, som det kun ses i dette segment. 

FET_cayenne_gts_schweden_2015_porsche_ag_2

Valg af køreprogram og undervognsindstilling. Intuitivt, enkelt og et betjent. 

FET_cayenne_s_e_hybrid_eco_rallye_lake_constance_2015_porsche_ag

Medie og navigationspanel. Ingen dikkedarer, men logisk opbygget. 

FET_cayenne_gts_schweden_2015_porsche_ag

Klassisk Porsche instrumentering. Lige præcis her skulle der måske byttes rundt på speedometer og omdrejningstæller. 

 

FET_cayenne_gts_2014_porsche_ag_2