Made in China

FET_Liebhaverbilen_2.2

TEST: Volvo S90 AWD 235 hk.
Fra 545.000, Testmodel: kr. 1.028.874

 

Volvo blev overtaget af kineserne i 2010, og den kinesiske kapital garneret med det gode svenske håndværk og design har betydet, at det skandinaviske niche-bilmærke er på vej til at blive en af de helt store spillere i bilverdenen.

Da Liebhaverboligen testede Volvos nye store SUV’er, XC90, forrige sommer, var vi imponerede over kvalitet, køreegenskaber og design. Nu er sedanmodellen af 90-serien landet, og Volvos S90 er lavet på samme platform (SPA) som føromtalte SUV. Hvor XC’eren var gigantisk i ydre mål og siddehøjde, er vi kommet ned på jorden igen i sedanen.

Den har dog samme lækre detaljer og finish med nappalæder (ekstraudstyr) og lækkert lyst træfinish på pane-lerne. Kabinen er i det hele taget lys og indbydende som en svensk sommeraften, og lige så stille. Selv ved høj hastighed på motorvejen er her hverken motor- eller dækstøj, ret imponerende! Her har V90 som stationcar nok nogle andre udfordringer, da sådanne altid er lidt mere støjende rent designmæssigt. V90 bliver uden tvivl bestselleren af de to, da en stor luksus-saloon ikke har samme gode anvendelighed som netop en stationcar.

Accelerationen fra 0 til 100 km/t på lidt over 7 sekunder gennem det 8-trins automatgear er en fornøjelse. Topfarten på de 240 km/t i denne 235 hk turbodiesel er vel også rigeligt, men det er ikke en drivers car trods trækket på alle fire hjul. I svingene føles den lidt tung i styringen, men med en vægt på over 1,8 ton skal der også være en grænse. Heldigvis er bremserne sublime og standser den store svensker på en studs.

Standardudstyret er fornemt, men har man råd, kan der shoppes ind i ekstraudstyret. Faktisk fås S90 fra magre kr. 545.000 for den helt skrabede model, men hvis man vælger topmodellen med alt i udstyr, bliver prisen næsten tre gange så høj.

Volvo S90 er en spændende og utrolig velkørt bil, som er en direkte  konkurrent til BMW 5, Jaguar XF, Mercedes E og Audi A6. Især stationcar’en vil blive et hit. Symbiosen mellem den grundige, fornuftige svensker og den ambitiøse, rige kineser betyder, at det hæderkronede mærke fra 1927 vil rulle rundt på vejene en rum tid frem-over.

Faktisk har Volvo Car Group/Zhejiang Geely Holding planer om en snarlig årlig produktion på 800.000 biler på deres fabrikker i Sverige, Kina, Belgien og USA.

Så kan man jo håbe, at der også igen en dag kommer en Amazon-model.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Fordele: Design, Interiør, Eksklusiv til prisen

Ulemper: Det store infotainment i midten, som styrer og oplyser om alt, kræver noget tilvænning

 

FET_Liebhaverbilen_22-2.2

……………………………………………………………………………………………………………………………….