Mercedes’ rå diamant

FET_Diamant 4

MÅNEDENS TESTBIL:

Mercedes S 500 4MATIC Coupé
Fra 2.379.000
(Testmodel 3.328.435)

 

Den store Mercedes i coupémodellen hed før CL. Den var topudstyret – og i tråd med alle Mercedes’ topmodeller – luksuriøs, men samtidig en noget anonym herre. Den havde en ”venlig” front med fire små lygter, som umiddelbart kunne ligne den mindre og meget billigere CLK-model.

Sådan er det ikke længere i denne spitzenklasse. CL-navnet er erstattet med et enkelt S, som symboliserer det ypperste og største inden for Mercedes. Linjerne er ikke bløde og organiske, men knivskarpe og strømlinjede. Den godmodige front ligner nu mere en snerrende varulv, og lyden, når man trykker den store sølvfarvede startknap ind, giver med det samme en dyb og faretruende rumlen fra den 445 hk. store V8 ’er ude under kølerhjelmen. Langt derude. For S 500 Coupé får én til at føle sig tilbage til den tid i 1950-60 og 70’erne, hvor der var noget, som hed ”personal luxury car”.

GT-modeller med kilometerlange kølerhjelme, masser af villige heste og det ypperste luksus for to voksne (og i sjældne tilfælde to børn) inden døre. Testmodellen, Liebhaverboligen fik fingre i en fortryllet uge, var med så stort et overflødighedshorn af udstyr, så både Onassis og Clark Gable ikke ville have ønsket sig mindre, hvis de havde levet i dag og kunne vælge frit på alle hylder.

Priserne her siger mere end ord: Anlægget er Burmesters surround topklasse til en pris af 163.800 kr. Det samme som tre af de store B&O fjernsyn. Sportsrat 27.436 kr. Førerassistentpakke 53.049 kr. Intelligent LED lys 72.814 kr.

Eksklusivpakke samt AMG-line 284.000 kr. og så videre hele vejen op til en cool million – i ekstraudstyr!

S 500 Coupé er stor og bred, hvilket man bliver gjort opmærksom på i de små snævre gader i byen, hvor de adskillige alarmer og advarsler ofte hyler op, når man kører tæt på cykler, fodgængere og passerende biler. S Coupé er derfor mere i sit rette element på de store brede veje, hvor man også kan slå comfort-mode fra og sætte sport-mode til. Med ét strammer den tilbagelænede servostyring og affjedring op, lyden rumler endnu mere, og så er der ellers fuld G-force med 0-100 km/t på sølle 4,6 sekunder. Det samme som en Tesla P85 og Porsche Panemera. Det 9-trins automatgear er med hele vejen, og Mercedes’ folk i hvide kitler påstår, at de har elimineret al vindstøj, hvilket jeg kun kan give dem ret i. Kun den dejlige, men helt dæmpede lyd fra V8’eren høres som en behagelig baggrundssymfoni.

Og tilbage til det med udstyr. S 500 kommer med Swarovski-krystaller i lygteglassene. Det kan lyde lidt vulgært og noget, som selv nyrige russere og arabiske oliesheiker ville fravælge i et fornuftigt øjeblik. Men det var netop det funklende og skinnende lys ved aftenstide, som fik folk til at stoppe op og pege i retning af vores testmodel. Og hånden på hjertet, det er jo helt i tråd med det kundeklientel, som køber en S 500 Coupé i dag. Ellers ville de bare have valgt at beholde deres CL’er.

 

FET_Interiør

FET_Bagtil

FET_Swarovski

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

— up

Ypperste luksus i alle henseender

Overskud af kraft

Flotteste GT’er på gaden

Fornuftigt bagagerum med integreret skibag

Sæder, som kan indstilles mere og bedre end tandlægens stol

 

— down

Ingen kopholder til chaufføren, men til bagsædepassagererne (?)

De to bagsæder er bedst til folk under 180 cm.

 

………………………………………………………………………………………………………………………….