Ferrari Finali Mondiali 2014 er rammen for lanceringen af Ferraris nye research & development-program FXX K. Et program som hidtil har omfattet Ferrari FXX og Ferrari 599XX. Den nye model i programmet er baseret på Ferraris første hybridbil LaFerrari, og ved hjælp af HY-KERS teknologien yder FXX K 1050 hk samt 900 Nm.

Teknologisk vidunder

Formålet med bilen er at give Ferraris mest loyale kunder mulighed for at bidrage med den teknologiske udvikling. FXX K er således et studie i den mest avancerede teknologi, som findes, og bilen vil fremover indgå i en række events, hvor de mange kørte kilometer, omsættes til værdifuld data til brug i forskning og produktudvikling. Bilens V12-motor på 6262 cc yder 860 hk, og den resterende effekt kommer fra det avancerede HY-KERS-system, som oplader bilens batterier ved hjælp af opsamlet kinetisk energi. Denne energi omsættes under kørslen via en el-motor, som er bygget sammen med transmissionen.

Ferrari FXXK33108ny

FXX K byder ydermere på aerodynamiske løsninger og er så avancerede, at de ikke ses f.eks i F1. En af effekterne heraf er 540 kg downforce ved 200 km/t.

Fra Ferraris øvrige program genkendes teknologier som F1-Trac (traction kontrol), E-Diff (dynamisk, elektronisk differentiale) og SSC (Side Slip Control), der alle findes i særligt raffinerede, nye versioner.

Ferrari FXXK33169ny copy

Ferrari FXXK33153ny copy

Ferrari FXXK33226ny copy

Ferrari FXX K produceres i et stærk limiteret antal.