rover2

Overherredømmet

Test: Range Rover 4,4 TDV8 Autobiography

Fjerde generation af Range Rover sætter igen standarden for luksus – på og udenfor vejen

I 1970 kom en mere civil udgave af Land Rover ved navn Range Rover. Siden har det engelske bilmærke været meget konservativ med at introducere nye modeller.

Således kørte den første udgave rundt i 26 år, før en ny model kom på marked- et. Og der har i mærkets 43 år lange historie kun været fire modeller alt i alt. Her er tale om en ren evolutions- historie i tråd med Darwins tese om, at kun de bedst tilpassede overlever, derfor har Range Roveren, trods massiv konkurrence i markedet, altid været den ”bedst tilpassede”.

Alle større firehjulstrækkere efterligner gerne Range Roveren på det luksuriøse og propper læderstuer, alcantara-lofter og meget andet ind i de firehjulstrukne vogne, som i sidste ende alligevel har svært ved at forcere børnenes sandkasse i haven. Range Roveren er bare født med de bedste ”terræn-gener”, basta! Derfor spørger den indbyggede GPS i bilen også høfligt om, man kunne tænke sig at køre den ”normale vej” eller off-road til sit bestemmelsessted. Lir og sjovt, men fakta er, at den kan stort set køre der, hvor kun en tank kan følge med.

Smidig som en panter

Liebhaverbilen fik nøglerne til den store SDV8, som i sandhed er et monster af en bil med 340 sprudlende heste under køleren. Den over fem meter lang og to tons tunge bil opførte sig dog smidigt og adræt som en panter, men med en løves styrke.

Interiøret er et kapitel for sig med ædeltræ, handskeskindsbløde lædersæder, entertainment-pakke, kameraer i alle vinkler, park-assist, så man lader bilen parkere selv og dermed slipper for aristokratiske kropsvridninger og alt tænkeligt elektronik, der bliver for omfattende at nævne her. Men som englænderne selv ville sige: Sufficient.

Helt skørt

Med en begynderpris på denne model på 2.6 mio. kroner og med diverse udstyr som 22 ” fælge rammer man hurtigt de tre mio. kroner, så det er en meget eksklusiv sag. ”Det er helt skørt. Du kan jo købe 30 VW Up!’er for den pris”, kommenterede min kone. Jo, men hvorfor skulle man nu det, når man kan få det ultimative køretøj?

Forhandleren fortæller, at salget går strygende. Dog ikke på gule plader, hvor der endnu ikke er solgt en eneste af den nye model. Her vælger succesfulde håndværkere trods alt mindre dyre alternativer, hvilket endnu en gang gør Range Roveren til en sand liebhaverbil – på hvide plader.

Og hvor skulle man også parkere de 30 Up!’er henne?

rover

+++++

– Kraft kraft kraft

– Affjedring

– Brændstoføkonomi (ramte faktisk 12 km/l ved pæn landevejskørsel)

– Anvendelighed (du kan køreoveralt – sågar i næsten en meter dybt vand)

– Ægte liebhaveri

 

 ÷÷

– Uret gik to minutter for stærkt (tsk. tsk.)

– Alle andre biler føles lidt inferiøre at køre bagefter