111 år gammel modebutik angriber B2B-markedet

Artikel af: Kim Sivert Jensen - Dec 10 2019 kl: 13:02

ho1

111 år gammel modebutik angriber B2B-markedet

Modebutik vil klæde business-folket på.

vorfor skal folk ikke se godt ud, når de er på arbejde? Det spørgsmål stillede ejeren af modekoncernen Kaufmann, Henrik Kaufmann, på et møde i den mere end 110 år gamle Aarhus-virksomhed. Det blev startskuddet til en ny afdeling hos Kaufmann, nemlig Kaufmann Business, som i disse dage kan fejre et års fødselsdag. Og der er ifølge lederen af Kaufmann Business Henrik Overgaard masser at fejre efter et år med fart på i den nye afdeling.

”Det ser ud til, at virksomhederne har tørstet efter at købe eksklusivt firmatøj fra topbrands, for vi har haft travlt, siden vi startede op i efteråret 2018. Alle kunderne siger i kor, at de vil have at medarbejderne har firmatøj i en kvalitet, som matcher det produkt, de sælger. Og det gælder både i produktionsvirksomheder, hvor receptionister og sælgere skal repræsentere virksomheden på bedste vis, og hos advokatvirksomheder og andre rådgivere, som har habit og skjorte på. Folk føler sig klædt godt på i et kendt brand,” forklarer Henrik Overgaard.

Firmatøj fra Boss og Lacoste
Ifølge ham er den helt store forskel, at Kaufmann har nogle brands, som de traditionelle b2b-tøjfirmaer ikke kan tilbyde kunderne. Kaufmann er Danmarks største detailkæde på de mest berømte modebrands, som f.eks. Hugo Boss, Lacoste, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Burberry, Eton, Sand og mange flere. Med 18 Kaufmann og 2 AXEL butikker placeret rundt i hele Danmark har Kaufmann en størrelse, som kan honorere de krav, som virksomhederne har til indkøb af tøj og samtidig 50 showrooms fordelt rundt i Danmark, når qUINT butikkerne medregnes. Selvom Kaufmann er kendt som herretøjs forhandler, så sælges der selvfølgelig også kvindetøj i Kaufmann Business. Her tilbydes brands som, BOSS women, In Wear, Sunwill, Lacoste og Eterna.

”Sortimentet i vores Business-afdeling er præcis det samme som hele vores butikssortiment, så hvis man en lørdag formiddag er på shoppingtur og falder over en flot skjorte i en af vores butikker, så har man mulighed for at indkøbe den til sin arbejdsplads. Man kan sige, at vi udvisker uniformen og klæder folk på i noget tøj, som de også ville bruge privat,” forklarer Henrik Overgaard. Han tilføjer, at målet for ham er at gøre det nemt for virksomhederne at klæde sine medarbejdere på, så de ser godt ud og føler sig veltilpas.

Logo skal være elegant
De modebevidste medarbejdere hos Kaufmann har måtte arbejde hårdt på at acceptere, at deres kunder skal have trykt eller broderet firmalogo på tøjet.

”Som fagmand er det virkelig svært at se på, at mange fuldstændig ødelægger en skjorte ved at påsætte et stort firmalogo på brystlommen eller kraven. Vi er helt bevidste om, at firmaerne er stolte af deres logo, derfor har vi hver gang fokus på at hjælpe kunderne med forslag til, hvor og hvordan deres logo skal sidde på skjorterne og jakkerne, så det er elegant. Logoet skal indgå på en diskret måde, så det selvfølgelig kan ses, men ikke tager for meget fokus,” siger Henrik Overgaard.

Får sin egen online tøjbutik
Som en ekstra service til kunderne tilbyder Kaufmann virksomhederne deres helt egen webshop med firmatøj, hvor de selv er med til at lave kollektionen. Derefter kan medarbejderne gå ind via portalen og bestille det tøj, som de ønsker.

”Hos Kaufmann ligger det i vores dna at yde høj kundeservice og at hjælpe kunderne med at gøre det nemt at handle tøj. Den tilgang til kunderne gennemsyrer selvfølgelig også vores Business-afdeling. Vi kan klæde alle størrelser på, så de kommer til at se godt ud, da vi tilbyder at sy tøjet ind eller ud, lægge bukser op osv. Kort sagt alle de ydelser du får, hvis du går ind i en fysisk Kaufmann butik. Webshoppen er et eksempel på, at vi er med til at gøre det nemt for firmaerne at handle firmatøj, og det er især en fordel for de multinationale firmaer, som har medarbejdere rundt i hele verden,” understreger Henrik Overgaard.

Den aarhusianske kaffeproducent BKI har det seneste år handlet firmatøj gennem Kaufmann Business, med særligt fokus på de ansatte, som har kundekontakt.

”De ansatte efterspørger mærkevarer, og det kan Kaufmann Business levere, det er en af de afgørende grunde til, at vi har indledt et samarbejde med dem. Vi har oplevet, at tøjet altid er leveret til aftalt tid, og altid med en professionel tilgang til opgaven,” forklarer Tine Wellendorf, marketingskonsulent BKI.

I mål til tiden
En anden virksomhed, som allerede har haft glæde af samarbejdet med Kaufmann Business, er Swire Blue Ocean.

”Vi har søgt efter nyt arbejdstøj i en rum tid, og vores direktør og jeg var enige om at komme væk fra det traditionelle arbejdstøj. Vi søgte et skarpere look for på den måde at repræsentere vores firma bedre. Målet var ikke at skilte med vores logo. Målet var at få lækre skjorter, slips og jakker med et diskret logo, som faktisk sidder pænt, og som vores ansatte har lyst til at rejse i og blive set i. Også i det offentlige rum,” fortæller Caroline Damgaards, office administrator hos Swire Blue Ocean. Hun tilføjer, at Henrik Overgaard fra Kaufmann til fulde forstod, hvad de ledte efter. Sammen gennemgik de firmaets behov og inden dagen var omme var der fremsendt et tilbud med flere bud på diverse skjorter mm. Ligeledes blev der fremlagt ideer omkring fornyelse af logo, for at komme væk fra det traditionelle.

”Kaufmann Business har leveret et produkt, vi er stolte af og servicen har været i top. Vi kom i mål til tiden og med super lækre nye skjorter og jakker til alle ansatte,” understreger Caroline Damgaards.

Det skal være nemt at købe ind
Et af de kriterier, som de fleste indkøbere af firmatøj prioriterer højt, er at det skal være nemt at købe ind. Det har Line Sand, finance og marketing coordinator hos Würth Industri Danmark mærket i samarbejdet med Kaufmann Business.

”Det har været en topprofessionel og nem købsoplevelse, og det har været det mest afgørende i vores valg af leverandør. Indkøb af tøj skal ikke være tidskrævende, og det skal være så nemt som muligt. F.eks. fik vi en ny sælger kort tid før en messe, men Kaufmann leverede hurtigt firmatøj med logo til os. Vi ved, at det er topkvalitets tøj fra alle de kendte mærker, og det sætter medarbejderen pris på,” fortæller Line Sand.

//Facts

Kaufmann Business sælger tøj til virksomheder (B2B) både herre- og dametøj

Sortimentet i Business-afdelingen er den samme som i de fysiske butikker

Alle ordrer pakkes individuelt og sendes til virksomheden, så medarbejderne får det korrekte tøj fra starten

Kaufmann Business kan trykke/brodere logo på tøjet

Kaufmann Business henvender sig primært til kontor-folket

Kaufmann står bag butikkerne: Axel, qUINT og Kaufmann.

//Kontakt
Henrik Overgaard
Afdelingsleder Kaufmann Business.
Kaufmann
hoj@kaufmann.dk, Tlf. 40 20 25 56, www.kaufmann.dk