SUV’er (Soft Utility Vehicle) har for længst overhalet de ”gammeldags” personbiler såsom sedan og coupé i globale salgstal. SUV’er byder på langt mere plads, ofte bedre muligheder for firehjulstræk, og så er de især blevet populære på, at man træder op i dem i stedet for ned i dem.

Mange nyder at have et overblik og se ned på vejen frem for hen ad den. Når det er sagt, så er disse biler som regel lidt dyrere i anskaffelse, har en sløjere brændstoføkonomi og mere vuggende og knap så dynamiske køreregenskaber som sedaner. 

Skrabet, men slet ikke tosset 

 Test: Dacia Sandero Stepway, 90 hk. Fra: 149.990 kr. 

En spritny SUV med masser af plads, gennemprøvet Renault-teknologi og ditto motor (kun benzin, ingen diesel) for 150.000 kroner lyder som et slagtilbud. Og kan man leve med, at der står Dacia på bilen og ikke Renault, så er det faktisk et slagtilbud til de SUV-glade danskere. 

Testbilerne havde franske nummerplader, da de kom til Danmark forleden. 

Dørene lyder så også, som om de vejer 300 gram, når man smækker dem i, og den springer ikke ligefrem som en panter, når  speederen trædes i bund. Men dørene er faktisk forstærkede, og interiøret er hverken plastikagtigt eller tarveligt.  

Designet er meget offroad-agtigt med pæn frihøjde, plasticforstærkede hjulkasser og tagbøjler. Sikkerhedsmæssigt er der heller ingen slinger i valsen med seks airbags som standard, automatisk nødbremse, blind spot warning og meget mere. 

Når det er sagt, så får man også rigtig meget mere for pengene, hvis man lige lægger noget ekstra mønt. Topmodellen eksempelvis koster kun 187.000 og har meget mere udstyr og en mere behagelig CVT-automatgearkasse, som der var en verden til forskel, da vi prøvekørte den for nylig i forhold til det manuelle gear. 

Pænt og overskueligt interiør i Dacia Stepway. 

Ups:  

  • Pris, pris, pris 
  • Pæn finish trods skrabet budget 
  • 3 års garanti 

Downs: 

  • Manuelt gear lidt ”klonket 
  • Minus-prestige 

DNA’et i behold 

Test: Jeep Renegade Phev AT6, 190 hk. Fra: 290.000 kr. 

Det ligner en kirke i Michigan, men turen med testbilen gik nu kun til Sydfyn og Falsled Kirke. 

Man er ikke 100% sikker på, hvorfor Jeep hedder det, den gør, men den mest sandsynlige forklaring er, at under 2. Verdenskrig kaldte man små lette køretøjer for ”General Purpose” (til alle formål) og forbogstaverne her GP udtales ”Jeep”. 

Og der er langt fra krigens primitive, meget rå og benhårde Jeeps til det eksemplar, vi fik fat i til testugen. Bl.a. var det en hybrid (ca. 50 km. på en opladning), så meget af tiden gled vi bare tyst og roligt af sted. Der var bløde skindsæder, godt anlæg med DAB-kanal og varme i rattet.  

Men der er nu også fuldt firehjulstræk i mange indstillinger såsom mud, snow, sand, Hill-hold, Hill-descent m.m., så selv om de fleste Renegades nok mest kommer til at tøffe afsted på landevejene og gaderne i byen, er det nu meget rart at vide, at den virkelig kan forcere nok så meget terræn, hvis det gælder. 

De første Renegades blev også produceret som forhjulstrukne, men nu har Fiat-koncernen (som ejer Jeep og Chrysler) besluttet sig for, at alle Jeep Renegades som udgangspunkt skal have permanent firehjulstræk. Den produceres i Italien og ikke i Michigan, som derimod står for produktionen af Jeeps andre modeller. 

Mange funktioner i rattet, men lidt gammeldags udtryk og design i infotainment. 

Ups: 

  • Skarp pris for et ikon 
  • Masser af standardudstyr 
  • Gode offroad-egenskaber 

Downs: 

  • Lidt svampet køreindtryk, hvis ikke den står i Sport 

Lille og lækker 

 Test: Audi Q2 35 TFSI, 150 hk. Fra: 349.989 kr. 

Den syner større end den er, også med den nye opdaterede kølergrill. 

Det var testens skarpeste og mest ”good looking” af dem alle, Audis mindste SUV: Q2’eren. Men ret skal være ret, så var den proppet med ekstraudstyr såsom dynamikpakke, 5-eget letmetalfælge i titangrå, B&O Premium Sound System, kromdetaljer ind- og udvendigt – ja, så der var ikke sparet på noget, og prisen røg derfor op på heftige 537.000 kroner for testbilen. 

Men det er en lækker bil. At Audi er et premium-mærke på linje med BMW og Mercedes-Benz mærkes også her i den lavere ende af modelrækken. Liebhaverbilen var med i Schweiz tilbage i 2016, da Q2 fik verdenspremiere, og her var den en nytænkning med dens linjeføring, som var dynamisk og synede af mere bil end de kun 419 cm., som gør den til en af korteste SUV’er på markedet. 

Nu har den fået et (meget diskret) facelift, hvor LED-lygter foran og bagtil er standard, opdateret software i kabinen og en kølergrill, som minder om dens storebrødre Q3 og Q7. 

Audien var kvik (8.6 sek. til 100 km/t) og letkørt med det dejlige S-Tronic gear. Vi ramte lige under 16 km/l ved blandet kørsel, og det er en anelse i underkanten for så lille en SUV. Officielt hedder det dog 18.9 km/l ved blandet kørsel, hvordan de så end gør det.  

Intet at udsætte i Audis kabine, hvor aluminiumspedalerne giver et godt og sportsligt indtryk. 

Ups: 

  • Lækkerhed overalt 
  • Behagelig og dynamisk på samme tid 

Downs: 

  • Dyr 
  • Lidt forslugen 

Tordendrønet fra VW 

 Test: VW Tiguan R, 320 hk. Pris fra: 810.944 kr. 

Tiguan er VW’s næststørste SUV kun overgået af Touareg. 

Plug-in, fuldt elektrisk eller måske bare en ladcykel? Valgene er mange, når man skal have de praktiske sko på for at lave grønne fodaftryk. Heldigvis er der stadig noget fandenivoldskhed over visse bilmærker, inklusive VW, som lige har lanceret en alt andet en politisk korrekt bil. 

Tiguan R hamrer ind på motorvejens yderspor med sine 310 hk. og udstråler gammeldags benzinpotens med sine fire afgangsrør bagtil. 

Den har også en beskeden økonomi på kun lige over 10 km/l, og den er stort set umulig at køre pænt med den sportslige 7-trins DSG-gearkasse, himmelske lyd og et avanceret firehjulstræk, som ikke kun fordeler motorkraften mellem for- og bagaksel, men også mellem venstre og højre baghjul for endnu mere sportslig kørsel. 

VW’s Tiguan-model hører til blandt de tre bedst sælgende SUV’er i verden, og den er også virkelig et alsidigt køretøj.  

Bagagerummet er uden irriterende indadgående kanter i karosseriet, så når bagsæderne er lagt ned, sluger den enorme mængder af selv brede kasser, stole og små sofaer.  

Testbilen var en diskret bil, hvor kun R-logoet, de store fælge og udstødningsrørene bagtil fortæller, at her kommer en konkurrent til AMG-drengene – til halv pris. 

Skarpt og ergonomisk. VW har med stor omhu opdateret Tiguans kabine. 

Ups: 

  • Hurtig 
  • Rummelig 
  • OK pris for den slags biler 

Downs: 

  • Brændstoføkonomi