Digital businessclass

Audis nye A6’er er spækket med det bedste digitale isenkram og overhaler her både konkurrenter og sine egne ”slægtninge”.

FET_Liebhaverbilen_Audi_1

Audis nye A6’er forener det diskrete med det dynamiske på en sikker måde.

 

Test
Audi A6 Limousine
Sport 50 TDi
286 hk. Pris fra 588.000 kr.
Pris på testbil: 1.245.000 kr.

Udefra er den diskretionen selv, og mange skal nok lige se efter en ekstra gang, om der nu også er tale om en ny model. I hvert fald forfra, hvor ændringerne er minimale og mest synlige med de mere dramatiske luftindtag. Til gengæld har den fået ny flot bagende med aflange lygter og ”snyde-udstødning- er”, som er to kromfarvede aflange huller, der ligner udstødningsrørenes afslutning, men som bare er pynt”, men dog en fin dynamisk detalje.

Men hvorfor er den nye A6’er så ”talk of the town”? På grund af ovenstående? Næ nej, 2019-modellen gemmer de største nyheder inde i den smukt indrettede kabine. Det er to store digitale skærme som nu er standard på den populære familie/firmabil. Det har ingen af de mindre Audi-modeller fået endnu og heller ikke den store dyre Q7. Kun A7 og überluksus-modellerne A8 og Q8 har den teknik som standard.

Keep et simple

De todelte trykskærme er logisk opbyggede. Den øverste iPad-inspirerede skærm er på 10,1”, som har ikoner for navigation, medier, indstillinger af undervogn og flere tekniske detaljer. Den nederste er til klimaanlæg, sædevarme etc., men bruges også som genveje til personalisering af infotainment-skærmene. Det kan være et telefonnummer, en radiostation eller lige, hvad du selv synes er
vigtigt at have som genvej.

Det lyder som noget, der er ”lige lovlig langhåret og teknisk”, men hvis du er bruger af en smartphone i hverdagen, er det hamrende enkelt og klart det bedste trykskærmskoncept, Liebhaver Motor endnu har testet.

Lydløs komfort

Nu skal det ikke kun handle om al det ”nymodens”, for det er jo bare et ekstra godt krydderi i den færdige ret. Audi A6 kører – som den altid har gjort – forbilledligt. Komforten er endnu bedre end før for fire voksne, mens den femte bagi på midter-sædet må leve med et lidt hårdere sæde og en forhøjet siddestilling på grund af den brede kardantunnel.

Bagagerummet er dybt og sluger kufferter, golftasker og masser af indkøbsposer. Det 8-trins automatgear skifter som en drøm, og selv ved høje hastigheder er Audien mere lydløs end en listetyv på strømpesokker.

Vi testede den pænt store 50 Tdi, og nej, det er ikke en 5,0 liter, men den nye betegnelse for Audis motor med 286 hk. Her var rigeligt med saft og kraft (0-100 km/t på 5,5 sekunder og 620 Nm) til overhalinger, men man kan jo altid købe sig til det hele, og testbilen med udstyr kostede da også 1.25 mio. kr..

Så skal man være direktør eller bare have en overordentlig god firmabilsordning, for at trille rundt i den, men det gode er, at Audi A6 i mindste udgave (40 Tdi med 204 hk.) med S-Tronic gear og vel og mærke hele den digitale hurra-pakke som standard koster et pænt stykke under de 600.000 kr. (beskatningsværdi 470.000 kr.).

Og det er – som en vis jysk herre med overskæg, som også kan noget med gode forretninger, vil sige: Et godt tilbud til dig.

 

FET_Liebhaverbilen_Audi_2

De to skærme i midten er standard, mens man kan tilkøbe det fulde virtuelle cockpit med skærm ligeledes ved speedometer og omdrej- ningstæller.

 

Ups

Bedste digitale udstyr til prisen
Lav beskatningsværdi
Lækker lydløs komfort

 

Downs

Ekstraudstyret er desværre – som altid i det her segment – ret dyrt

 

FET_Liebhaverbilen_Audi_3

Når bilen låses op giver baglygterne et helt lille lysshow.