Porsches familiære dimension

Ordet ”sportslig” er blandt de mest misbrugte i bilbranchen. Porsche bruger det også om deres Panamera Sport Turismo, selvom det er en stor og meget rummelig bil. Men til forskel fra andre bilmærker, så er der noget om snakken.
For det er en særdeles sportslig familiebil.

FET_Panamera_Thumbnail

 

Launch control. Det lyder umiddelbart som noget, et inferiørt bilmærke har fundet på for at gøre en lige-gyldig familiecontainer lidt mere interessant for fami- liefaderen. Men sådan er det ikke med Porsche. De mener det i ramme alvor. Bilen sættes i Sport Plus, bremsen trædes i bund, det samme med speederen. Når det siger klik, slippes bremsen, og vi skydes afsted til hundrede på 3,6 sekunder. Og det er vel at mærke den defensive oplysning fra Porsche selv. Rygterne siger 3,3 sekunder i praksis. Velkommen til Panamera Turbo Sport Turismo. En familiecontainer med plads til hele den pukkelryggede, bygget ud fra Porsches omfattende erfaringer med sportsvogne. Bestykket med en V8 turbomotor på 3996 ccm, 550 hk og 770 nm i trækket.

Nye Dimensioner

Panamera Sport Turismo sætter nye dimensioner, for familiebiler, og det i mere end en forstand. I forhold til Porsches klassikere er der en række tekniske data, som er værd at bemærke, for at forstå bilens evner på vejbanen. Dels er den bredere end 911 turbo. Herudover er akselafstanden i sagens natur langt længere, i runde tal en halv meter. Bilens samlede længde er over 5 meter, og dermed er den væsentlig længere end almindelige stationcars, der normalt karakteriseres som værende lange. Den vigtigste facet er dog, at Panamera Sport Turismo er lavere og bredere end andre stationcars. Det giver en langt bedre vægtfordeling, tættere på asfalten og bedre styring, da tyngdepunktet bedre absorberes med det bredere greb.

Klassisk Porsche

Og lad os så komme i gang. Cockpittet er klassisk Porsche. Normalt er det overkill med omdrejningstæller i midten til en personbil, men Pana-mera Sport Turismo kan bære det. Lyden er fantastisk. Måske er den ikke den mest støjsvage bil på markedet. Det er ikke et issue, for V8 motorens lydkulisse er som harpe- spil i himlen. PDK systemet klikker hurtigt og effektivt, alt imens vi kan indstille fjedrene, så det for alvor bliver sportsligt. Hvis vi sammenligner det med en regulær sportsvogn – f.eks. 911 Turbo, Lamborghini Huracán eller Jaguar F-type, er aksel- afstanden mærkbar. Det er et logisk faktum, at den lange afstand giver en mere styretræg bil. Ergo, det er ikke en baneracer. Også fordi motoren er tung, en placering i fronten kan mærkes.

…men, når det er sagt

Ovenstående tekniske fakta skal perspektiveres til hardcore sportsvogne. Rettes sammenligningen til markedets andre stationcars, er det udenfor diskussion, at vi her har at gøre med den mest sportslige familiebil ever. Hvad angår førnævnte akselafstand, giver det en høj stabilitet på motorvej. Og effekten er massiv. Der er et rigtig godt træk op til 270 km/t, hvorefter den først her begynder at kravle. Vi prøvede således nedbremsning fra 285 km/t, og her var der kun en lille snublefornemmelse. Følelsen af at man får bagagerummet i nakken, fordi baghjulene kan lette lidt. Bemærk, at hvis en almindelig stationcar kunne nå den fart, ville det være den sikre død bare at røre bremsen. Samtidig giver følelsen i bilen det samme kick som i sportsvognene ved den fart. Suset, der kommer, fordi man kan styre den og derfor mærke den. Snittet mellem adrenalin og en forelskelse. Vi kører, og bliver et med Panamara Sport Turismo. Pladsen i bilen? Rigeligt til barnevogn, tre skønne unger og en beautiful wife. Prisen er 3,6 mio. incl. udstyr. Men så er husfreden også sikret med plads til ungerne, familiecontainer til mor og sportsvogn til farmand.

 

FET_Panamera_4

Styring af køreprogram. Sport+ giver en ekstra dimension. 

FET_Panamera_3

Cockpit med klasse. 

FET_Panamera

Enormt rummelig. Alligevel uhørt sportslig. 

 

FET_Panamera-Sport-Turismo_01_low

 

Teknisk data

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo

Motor:
V8 Turbomotor, 3996 ccm slagvolumen. 

Effekt:
550 hk, 770 nm. 

Transmission:
PDK, automatgear med shiftpads. 8 trin. 

Drev:
Aktivt firehjulstræk. 0-100 km/t : 3,6 sek. Formodentlig hurtigere. 

Topfart:
304 km/t

Pris:
Fra 3.069.927 kr. 3,6 mio. med et habilt lag udstyr.

FET_Panamera-Sport-Turismo_03_lowFET_Panamera-Sport-Turismo_02_low