Udlejning på mode

Det er de seneste år blevet en trend at leje sit tøj, og det er lige i bæredygtighedens ånd eller er det? Vi ser på udfordringer og fordele og på, hvorfor det alligevel halter bagefter i modens verden, når man kan leje både biler, boliger og så videre.

Kan du huske, da I skulle til din onkel Jørgens bryllup, og din far lejede sin smoking? Eller måske har du selv lejet kostumet til din sidste temafest? Udlejning af tøj er ikke en ny ting, men det er først de senere år, at udlejning af decideret modetøj er kommet i fokus. Men det er ikke helt uden udfordringer.

Udlejning af hverdagstøj og modetøj generelt eller mere festligt tøj fra større modebrands er et både populært og bæredygtigt koncept. Men forret-ningsdelen er enormt svær at håndtere. Selv for store, etablerede modebrands, som har forsøgt sig med udlejning.

Mange dyre poster
Når det handler om udlejning af tøj, kræver det tunge poster i budgettet som forsendelse og kundeservice. Nogle af virksomhederne har forsøgt sig med abonnementsløsninger, hvor de har faste kunder, som får tilsendt nye tøjpakker en gang om måneden for at fastholde en løbende indtægt. Desuden er det spørgsmålet, hvor bæredygtigt konceptet er med al den fragt frem og tilbage.


Det er vigtigt for udlejningsvirksomhederne, at de hele tiden har nye styles på lager. De nye varer skal indkøbes og er en investering, hvor det tager tid, før varen er udlejet så mange gange, at den har tjent sig selv ind igen. Men det er uafbrudt en balance, for uden nok at vælge imellem og nye sty-les vælger kunden virksomheden fra.

Season, en udlejningsvirksomhed som blev grund-lagt i 2019 og udlejede herretøj, måtte for nylig dreje nøglen om igen. Men inden da forsøgte virksomheden sig med at tilbyde, at deres kunder kunne købe det tøj, de lejede. Det var dog for sent i processen, og virksomhedens andre udgifter var stadig for høje.

Private til private
Den største succes på udlejningsmarkedet er fra private til private. Der er derfor skudt flere virksomheder op, som blot er en platform, der inde-holder al teknologien, og hvor private kan udleje tøj til hinanden. En af de største platforme er britiske www.ByRotation.com. Virksomheden fungerer på samme måde som en salgsplatform og tager 15% i kommission fra både udlejer og lejer. Derud-over sparer virksomheden udgifter som lagerplads og rens af produkterne samt til dels kundeservice, da det er de private, der klarer det selv.
Stifteren af det nu lukkede Season, Regy Perlera, mener dog, at udlejning fra private til private er for risikabelt. Udvalget er en rodet blanding af forskellige stilarter, og man kan ikke være sikker på hverken kvalitet, eller at tøjet gennemgår en ordentlig rens mellem hver udlejning. Men ikke desto mindre går det meget godt for By Rotation. Platformen er skalerbar, og virksomheden er snart på vej ind på det franske marked også.


En anden tendens er privat udlejning via Insta-gram, hvor flere Instagram-brugere udlejer via denne kanal. Herhjemme kan vi for eksempel se kontoer som @cecilieskjoler og @rentage, der grundet deres lille setup har succes. Flere etablerede danske brands forsøger sig med udlejning. Blandt andet Malene Birger og Ganni afprøvet ved hjælp af platformen Continued, der kan integrere en udlejningsside til din webshop. Men det er også værd at tjekke www.copenhagendesignercloset.dk, hvor du let kan finde festkjolen til næste fest.