What’s up gastronomi januar

Bagværk, kunst, kaffe, øl, den højere kogekunst med fjernøstlig inspiration samt fordelagtige priser ved Dining Week er på tapetet denne vinter.

Kaffe og kunst ét sted

Kunstnerinde, som hun kalder sig, gennem 31 år – Lina Murel Jardorf – holder alle hverdage kl. 11-17.30 åbent i sit kombinerede galleri og kaffebar på Gentoftegade 33. Her serveres kaffe fra Kaffeselskabet i Nibe samt grøn te med kvæde og ingefær og chokolade og kage, som også kan købes hjem eller To Go. Kunst i form af små og store oliemalerier med eventyrmotiver, hvor 24 lag er lagt oven på hinanden over lang tid, kan ses såvel på kunstnerens hjemmeside som i galleriet. Det samme gælder LinaArts massive unika-bronzeskulpturer i form af kvinder, heste og hjertejordkloder, som er af flere meters højde ned til bittesmå.

Øl kunne være spildt

A Good Case med lager og webshop i Brøndby tilbyder ”resteøl” opkøbt fra danske og udenlandske mikrobryggerier til fordelagtige priser. Det er specialøl, som kunne være endt i kloakken på grund af etiketfejl, overproduktion, som restpartier eller med så kort til sidste salgsdag, at det ikke kan betale sig at sælge øllet via gængse kanaler. På en kasse kan spares op til 70 procent, 40 procent på de dyre IPA´er og 40-60 procent på andre specialøl. Sortimentet i kasserne skifter og indeholder eksempelvis øl fra Skands, Brewdog og Mikkeler. Afhentning af online-ordrer i kasser sker på Vallensbækvej 55.

Nyt bageri åbner kl. 6

På Østerbrogade 103 er der gennem tiden blev bagt mange brød og kager. Lige siden ejendommen på hjørnet af Jagtvej og Østerbrogade blev opført i 1908, har der været bagerbutik i lokalerne, selvfølgelig med skiftende ejere. Ind til for nylig var det bageriet Umiddelbar, som solgte brødet efter Det Rene Brød og Andersen Bakery. Nu er det nye tider, og Skipper Bageri har slået dørene op med kendte kræfter fra branchen: Ægteparret Carolina og Emil Mørkeberg, som tidligere drev bageriet Brød på Vesterbro, bager nu i baglokalet og langer friskbagt over disken allerede fra kl. seks om morgenen! Foruden brød, flute, wienerbrød og meget andet er specialet pistaciecroissanter, citrontærter og kardemommesnurrer samt et nyt koncept: Desserter To Go i glas med pant. Skipper Bageri har også caféborde med udsigt til et af hovedstadens travleste forretningsstrøg.

Dining Week siden 2008

Nordens største restaurantfestival, Dining Week, afholdes igen i den kommende vinterferie. Ideen opstod på bagkant af finanskrisen for at hjælpe restauranterne i gang igen. Ideen var at få danskerne ud at spise og samtidig sikre københavnske restauratører flere gæster i vinterferien, som var den mest stille tid på hele året. Konceptet gik ud på at samle københavnske spisesteder, som alle mod forudbestilling tilbød tre-retters menuer til en fast pris uanset sted og tidspunkt. Ideen blev en succes og spredte sig til hele landet med over 100.000 gæster på de mere end 200 tilmeldte restauranter i 50 byer. Initiativet forvandlede vinterferien til årets travleste spise ude-uge og bredte sig også til efterårsferien med mulighed for til overkommelig pris at prøve spisesteder og retter, man normalt ikke ville gå efter.

Høj restaurant relanceres

Rooftop-restauranten på 23. etage på AC Hotel Bella Sky i Ørestad er relanceret under navnet Sukaiba efter at have ligget stille siden 2020. Efter en periode som cocktailbar er komfurerne i den grad tændt igen, forsikrer restaurantchef Jacob Brink Lauridsen over for MigogKbh. Han har erfaring fra restauranter som Noma, Alchemist og The Silo. Han har præsenteret et nyt hold, og stedet er ikke længere bundet af et nordisk-japansk koncept men dog stadig med forkærlighed for mad fra Fjernøsten. På menuen står blandt andet japansk-, indisk- og indonesiskinspireret som for eksempel en syv-retters menu til 695 kr. Køkkenchef Anders Døssing med en fortid på blandt andet Hotel d`Angleterre og The Fat Duck i England tilbyder også eksperimenterende a la carte-retter, som begynder ved 95 kr.

Rødt kød taber terræn

Vi er blevet gladere for fjerkræ og spiser mindre kød fra firbenede dyr som okse, gris og lam. Faktisk lå salget af fersk kyllingekød og kalkun i 2022 ti procent over 2021 – og hele 12 procent i de varmeste sommermåneder. I hvert fald i Coops butikker, og et gæt er vel, at det samme ses hos konkurrerende kæder. Omvendt er salget af okse- og svinekød faldet ti procent fra 2021 til 2022. Årsagerne skal formentlig både findes i sundhed, pris og smag.