Fra et koldt hjem med tunge møbler

,

FET_Liebhaverboligen_FinnJuhl_Møbelsnedker_Møbeldesign_Møbelklassikere_Finn Juhl Hus

Selv om Finn Juhl var all round bygningsarkitekt – og i øvrigt slet ikke fik afsluttet sine studier – er han først og fremmest kendt for sine møbler.
Poetsofaen, Høvdingestolen, Pelikanstolen m.fl. har de senere år fået et comeback

 

Finn Juhl blev født i 1912 på Frederiksberg som søn af en klædegrosserer og dennes tyskfødte hustru, som døde tre dage efter fødslen.

Finn Juhl voksede op sammen med sin to år ældre bror og deres autoritære far i et hjem med blyindfattede ruder, høje paneler og møbler i Tudor- og Elisabethansk stil.

Finn Juhl ville have været kunsthistoriker, men faderen fik ham overtalt til at gå på Kunstakademiets Arkitektskole efter studentereksamen i 1930.

I sommerferien 1934 fik Finn Juhl job hos sin lærer, arkitekt Vilhelm Lauritzen. Både lærere og professorer benyttede sig af at ansætte de kvikkeste elever på egne tegnestuer. Så det sagde meget om Finn Juhls kvalifikationer.

I 1934 fik Vilhelm Lauritzen opgaven med at tegne det nye Radiohus, som blev et smukt eksempel på funktionalisme med sine klare, geometriske bygningsformer og flade tage. Da Radiohuset stod færdigt i 1945, sagde Finn Juhl op og etablerede egen tegnestue i Nyhavn.

Finn Juhl var ikke møbelarkitekt men all round bygningsarkitekt, hvilket han ofte selv fremhævede. Alligevel var det møblerne, der gjorde ham kendt både her-hjemme og i udlandet. De første møbler tegnede han til sig selv med hjælp fra snedkermester Niels Vodder, som han fik et langt og frugtbart samarbejde med.

I 1937 debuterede Finn Juhl offentligt som møbelarkitekt på Københavns Snedkerlaugs udstilling, og fra begyndelsen var hans møbler grundlag for diskussion. Finn Juhl var nemlig autodidakt og brød på afgørende punkter med den håndværksmæssige tradition inden for møbeldesign.

Selv om det i begyndelsen kneb med anerkendelsen, fik han ti år efter sat sine møbler i produktion – og fra 1951 også i USA.

På højden af sin karriere fik han i 1946 sin første store indretningsopgave, nemlig Bing & Grøndahls butik på Amagertorv i København. Det blev senere et af hans hovedværker præmieret i 1947.

 

Eget hus i Ordrup

I 1937 giftede Finn Juhl sig med Inge-Marie Skaarup. Det kunstinteresserede par byggede fem år senere hus på Kratvænget i Ordrup, indrettet med egne møbler og værker af samtidens danske billedkunstnere. Han interesserede sig ikke kun for eksklusive indretningsopgaver, men deltog også i konkurrencer om socialt boligbyggeri. Han mente, at arkitekten altid burde gennemarbejde møbleringsmulighederne. Først senere blev det almindeligt med møbleringsforslag til lejligheder.

1950’erne blev Finn Juhls travleste årti, og i 1951 gjorde han sin entré på den amerikanske scene. FN`s nye hovedsæde var taget i brug, og man skulle indrette det permanente råds bygning, så Finn Juhl fik som 38-årig jobbet sammen med en svensk og en norsk arkitekt. Med rådssalen var Finn Juhl med ét et internationalt navn, og i 1956 bad SAS ham forestå indretningen af deres flyterminaler i Europa og Asien. Den danske ambassade i Washington blev indviet i 1960. Den var oprindeligt tegnet af Vilhelm Lauritzen, og Finn Juhl kom til at stå for nyindretningen næsten udelukkende med egne møbler.

I alt blev det gennem årene til omkring 60 forskellige udstillingsopgaver udenlands. Som afslutning fik han i 1982 til opgave at arrangere sin egen retrospektive udstilling på Kunstindustrimuseet i anledning af sin 70 års fødselsdag.

 

FET_Liebhaverboligen_FinnJuhl_Møbelsnedker_Møbeldesign_Møbelklassikere_Finn Juhl

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Finn Juhl

Finn Juhl (1912-89) blev student i 1930 og samme år optaget på Kunstakademiet. Han fik dog ikke gjort sin uddannelse færdig, idet han i 1934 blev håndplukket af sin lærer Vilhelm Lauritzen og arbejdede på dennes tegnestue i 11 år blandt andet med Radiohuset og Københavns Lufthavn.
For eftertiden er han mest kendt for sine møbler.

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

 

FET_Liebhaverboligen_FinnJuhl_Møbelsnedker_Møbeldesign_Møbelklassikere_Wall Sofa

Wall sofa, skabt til et norsk museum i 1950, koster cirka 53.500 kr. 

 

FET_Liebhaverboligen_FinnJuhl_Møbelsnedker_Møbeldesign_Møbelklassikere_sideboard

Skænken af teak fra 1955 med kulørt skuffesektion og skydelåger koster knapt 40.000 kr.

 

FET_Liebhaverboligen_FinnJuhl_Møbelsnedker_Møbeldesign_Møbelklassikere_Pelican chair

Pelikan stolen designet 1940, koster lige under 30.000 kr. Betrækket af uld fås i flere farver.

 

FET_Liebhaverboligen_FinnJuhl_Møbelsnedker_Møbeldesign_Møbelklassikere_Nyhavn Skrivebord

 Nyhavn skrivebordet med sortlakerede metalben og bordplade af teak med kulørt skuffekabinet designet 1945/53 fås for knap 31.000 kr.

 

FET_Liebhaverboligen_FinnJuhl_Møbelsnedker_Møbeldesign_Møbelklassikere_Høvdinge stol

Høvdingestolen fra 1949 er af teak med læder koster rundt regnet 70.000 kr. 

 

FET_Liebhaverboligen_FinnJuhl_Møbelsnedker_Møbeldesign_Møbelklassikere_Egypten stol

Ægyptisk stol tegnet i 1949 koster lige under 16.000 kr. Dog starter prisen ved små 21.000 kr. i tæk med læder.

 

FET_Liebhaverboligen_FinnJuhl_Møbelsnedker_Møbeldesign_Møbelklassikere_

Poet Sofa med uld fra 1951 koster lige over 45.000 kr. og fås i flere farver. Sofaen blev berømt som medvirkende i filmen ”Poeten og lillemor” fra 1959.