Cykelbroer løfter København

De mange ændringer omkring Københavns inderhavn har ændret byens karakter. Som for eksempel de nye cykelbroer, der har været med til at skabe et spændende og varieret liv i området.

Cykelbroerne har bundet kvarterer som Christianshavn, Holmen, Islands Brygge, Papirøen, Refshaleøen, Nyhavn og Ofelia Plads sammen og lettet logistikken på en sublim måde. Broerne har gjort København til en sjovere og mere sammenhængende storby, og de har cementeret dens ry som en af verdens bedste cykelbyer. Her er en kort beskrivelse af broerne.

 

FET_Cykelbroer_København_cirkelbroen.-Foto-anders-sune-berg

 

Cirkelbroen

Cirkelbroen er tegnet af Olafur Eliasson og blev indviet på en herlig solskinsdag den 22. august 2015. Broen forbinder Christiansbro med Applebys Plads over den sydlige indsejling til Christianshavns Kanal, og den har gjort det lettere for københavnerne at gå, løbe eller cykle i en ubrudt linje langs Inderhavnen. Olafur Eliasson, der som bekendt er en anerkendt kunstner, har skabt broen som en svingbro med sejlskibet som visuel inspiration. Den er ikke kun tænkt som en funktionel bro, men også som et mødested med en fænomenal udkigspost til havnen. Cirkelbroen består af fem forskudte cirkelformede platforme i forskellig størrelse med hver deres mast i midten.

 

FET_Cykelbroer_København_Inderhavnsbroen.-Foto.-Visitcopenhagen-og-Thomas-Hyrup-Christensen

 

Inderhavnsbroen (kyssebroen)

Den stærkt forsinkede og skandale- ombruste Inderhavnsbro åbnede i 2016 efter flere års forsinkelser og stærkt forhøjede omkostninger. Den skulle have været med til at fejre dansk design ifølge arkitekten, polakken Cezaey Bednarski, men blotlagde i stedet, at idéen bag broen var misforstået, at bygherren (formentlig) valgte en fremgangsmåde, der ikke var hensigtsmæssig, og at entreprenørerne ikke kunne leve op til deres løfter. Broen skulle have kostet 200 mio. kr., men endte på 300 mio. kr. Men nu er den her, og trods alle problemerne er den en kæmpesucces. Mere end 14.500 københavnere skulle krydse broen dagligt, selv om forudsigelserne lå på 7.000-8.000.  Broen er 180 meter lang, otte meter bred og har en frihøjde på 5,40 meter. Den åbner ved, at de to midterste brofag med en samlet længde på 50 meter trækker sig vandret fra hinanden. Og lukker igen i den modsatte bevægelse – heraf navnet ‘kyssebroen’. Inderhavnsbroen er del af et større brosystem, som også omfatter de mindre broer Trangravsbroen og Proviantbroen.

 

FET_Cykelbroer_København_Cykelslangen-foto-Ursula-Bach

 

Cykelslangen

Svævende seks meter oppe i luften snor Cykelslangen på 230 meter sig ind og ud mellem de omkringliggende bygninger og forbinder Dybbølsbro og Fisketorvet med Islands Brygge. Det er specielt at køre på den snoede, orange cykelbro og nyde udsigten. Cykelslangen er opført i stål, som er med til at give den sit elegante og slanke udtryk. Om aftenen er den smukt oplyst af indbygget lys i rækværket. Den er tegnet af arkitektfirmaet DISSING+WEITLING, der helt fortjent modtog arkitektprisen Store Arne i 2015 for broen. Cykelslangen har opnået stor international opmærksomhed. Broen har faktisk haft så meget succes, at mange gående benytter den, selv om den udtrykkeligt kun er til cyklister, hvilket har afstedkommet flere farlige situationer.