Natalie4

Derfor smiler Natalie

Artikel af: Steen Blendstrup - Jun 07 2017 kl: 10:29

Som skuespiller håber man, at man får lov til at vise, hvad man kan, siger Natalie Madueño. – Jeg ønsker ikke at spille den samme rolle livet igennem, men jo, vi risikerer let at blive sat i bås. Det er måske en risiko, når man bliver meget stærkt eksponeret, som jeg er blevet det i ”Bedrag”. Der var en fyr, der stoppede mig på gaden og sagde, ”jeg er glad for at se dig smile”. Jeg spurgte, hvad han mente, for jeg er en person, der smiler meget, men han så mig som min rolle – som Claudia.

Natalie3

– I princippet kan de fleste skuespillere spille mange slags roller, men vi har energier eller temperament, som gør, at vi har lettere tilgang til nogle slags roller/karakterer end andre. Og derfor bliver vi så typecastet en gang imellem; som ’den sjove’, ’den unge pige’, ’den vrede’ og så videre.

Power i Ophelia

En stor rolle i komedien ”Swingers” og to markante roller på Teater Republique i denne sæson bliver til august rundet af med en af de mest eftertragtede Shakespeare-roller, nemlig som Ophelia i ”Hamlet” på Kronborg. Og måske i resten af verden.

– Det er fantastisk at få lov til at spille på Kron- borg, ja, bare det at spille under åben himmel, siger hun. – Det har jeg ikke prøvet, siden vi spillede elevforestilling inde på Grønnegårds Teatret. Men Kronborg Slot i baggrunden er bare den
perfekte kulisse for ”Hamlet”.

– Jeg synes, Ophelia nogle gange bliver misforstået. Rollen kan tolkes, og for mig kan hun mere end være en bly viol. Hun har mere power.

Verden er en scene

Shakespeare-traditionen på Kronborg er 200 år gammel, men årets Hamlet er den første egenproduktion for Hamlet Scenen, og meningen er, at den engelsksprogede opsætning skal turnere, så den ægte stemning fra ’Hamlet’s Castle’ kommer verden rundt.

– Det er en drøm at få lov til at spille på engelsk, siger Natalie. – Det er en udfordring, men der er en særlig musikalitet i det originale sprog. Det er nørderi på højt plan, men jeg er en nørd, der går op i, hvorfor vi bruger netop det ord og netop den betoning.

Natalie hænger ikke sine karrieredrømme op på en enkelt rolle, men det kunne da være sjovt …

– Man ved aldrig; hvis det bliver godt, kan det da godt åbne for at spille på engelsk i England. Så viser jeg i hvert fald, at jeg kan sproget.

Sporet ud i den store verden er varmt. Danske skuespillere i internationale produktioner er ikke længere noget særsyn, og som andre TV-serier har ”Bedrag” også banet vejen for Natalie.

– Jeg har allerede haft en lille rolle i en spansk film, fortæller hun. – De havde set mig i ”Bedrag”, og jeg er jo halvt dansk og halvt spansk, så jeg er tosproget. Det er imponerende at lille Danmark er nået dertil. Jeg prøver ikke at sætte mig mål for livet, men mere at gribe de muligheder, jeg får. Og at arbejde i udlandet er da en drøm og byder muligheden sig, går jeg efter den. Jeg kunne da godt drømme om for eksempel at arbejde med Wes Anderson eller Alejandro Iñarritu.

Noget, en international karriere også kunne åbne for, var mere action:

– Det ville jeg synes var mega-sjovt. Der er ikke så mange action-roller til kvinder – eller i det hele taget – i dansk film. Det laver amerikanerne mere af. Det kunne jeg godt tænke mig at prøve kræfter med.

Natalie2

Claudia kunne have været en mand

Ligestillingen er også trængt ind i skuespilfaget, hvor DR f.eks. har haft stærke kvindelige hovedroller i deres TV-serier. Men hvad ligestilling angår, bemærker hun:

– Claudia i ”Bedrag” kunne lige så godt have været en mand. Hun ofrer alt for at nå sine mål – og det havde jo været fuldstændig samme type menneske eller karakter, hvis hun havde været en mand! Jeg oplever ikke, at det er et problem længere både at have børn og karriere, hverken som skuespiller eller ved at have en toppost.

– Men selvfølgelig er ligestilling en kæmpe diskussion. Nogle gange synes jeg, mit fag følger enormt godt med udviklingen, andre gange tænker jeg, ’længere er vi sgu’ ikke nået’. Hvis du for eksempel ser på Shakespeare, så skrev han i et mandsdomineret samfund, så flertallet af hans roller med gods i, er mænd. Men heldigvis er vi nået så langt nu, at – ligesom med Claudia – ville de fleste af hans karakterer kunne spilles af begge køn. På Det kgl. Teater skal Othello f.eks. spilles af en kvinde i næste sæson.

Så er der serveret

Som nævnt er Natalie godt klar over, at en stor TV-rolle brænder mere igennem end en rolle på teatret, der når ud til en brøkdel af det samme publikum. Det er selvfølgelig en af grundene til at film og TV-serier nu finder vej til teatret. Aktuelt spiller Natalie med i ”Festen” som ’madteater’, hvor skuespillere og publikum sidder mellem hinanden og spiser under forestillingen. Det lægger en ekstra dimension til Thomas Vinterbergs 20 år gamle filmsucces.

– Det er meget specielt, siger Natalie. – På en normal scene vælger jeg jo selv, hvornår jeg vil tage publikum ind. Her mærker jeg, hvem der sidder lige ved siden af mig. Men det er sjovt, og jeg skal virkelig holde mig vågen. Jeg går aldrig på scenen på tom mave, men jeg bliver nødt til at time det, for jeg skal kunne spise to retter mad under forestillingen. Hvis jeg ikke spiser, bryder jeg jo illusionen.

– Nogle går selvfølgelig ind med en viden om handlingen, men det er ikke alle der har set filmen. Så er vores opgave at få dem til at glemme det, så de ikke er forud for handlingen, men foretager rejsen sammen med os.

Skal lære at gå i teatret

Til næste sæson forsøger Aveny-T at appellere til et ungt publikum ved at give den norske succes-serie ”Skam” en lignende behandling. Natalie elsker serien, og måske er det måden at finde nyt publikum til teatret:

– Jeg tror, vi skal lære at gå i teatret, siger hun. – Vi tager børnene med i biografen. Vi skulle også tage dem i teatret. Teatret kan noget, mange mennesker ikke kender til. Man skal vokse op med det, så man er lige så parat til at gå i teatret som i biografen. Det kræver, at man også gør teatret relevant for de unge. Jeg tror godt, at ”Skam” kan være sådan en øjenåbner.

– Lige nu oplever jeg, at det mest er en ældre gruppe, der går i teatret, som er vokset op med det. Hvis vi skal have et nyt – ungt – publikum, skal vi give dem et tilbud. Og der SKAL ske noget nu. Til ”Festen” er der da nogen, der tager deres store/voksne børn med for at få en oplevelse.

Og til det brændende spørgsmål, som journalisten og givetvis også læserne sidder med, hvad angår tiden efter august måneds ”Hamlet” på Kronborg:

– Jo, der kommer mere ”Bedrag”, men mere må jeg ikke sige…

 

Natalie1

CLOSE
CLOSE