Fuld fart på foråret

,

FET_liebhaverboligen_Liebhaverbilen_BMW stort billede 1

 

Førhen var der kun én åben bil i BMW’s store modelprogram, og den fandt man i 3-serien.

Hvis man skal have vind i håret i dag , skal man købe cabrioleter i hhv.  2-, 4-, og 6-serien foruden den deciderede to-personers sportsvogn Z4.

Liebhaverboligen nød det spæde forår på Sydfyn i en rap 228i, som er BMW’s  allernyeste skud på stammen med ”blød hat”. Den har en toliters twinturbo-motor med 245 hk. og 250 km/t på toppen. 0-100 km/t nås på lige omkring 5 sekunder.

BMW’s billigste åbne bil er en 218i fra kun 470.000 kr., mens testbilen 228i fås fra 622.000kr., og det er en forholdsvis billig måde at få en god kulør på. Men den er virkelig også helt forrygende at køre i.

Vi drønede rundt på de små snoede landeveje i De Fynske Alper, hvor det herlige 8-trins sport-automatiske gear, det præcise styretøj, de faste ergonomiske sæder og trækket på baghjulene gjorde det til en helt igennem ”drivers car”. Førhen var BMW-cabriolet’er ikke specielt sportslige, medmindre man opgraderede til M3’eren.

Nu kan man få næsten samme ”oomph”-oplevelse for under halvdelen af den pris, man skulle slippe for en M3.

Fordi det er et stoftag (der på under 20 sekunder automatisk folder enten op eller ned – også når man kører op til 50 km/t), så er totalvægten nede og bagagerumspladsen stor – 335 liter.

Sidste år testede vi storebror, BMW 435i Cabriolet, som med sit tunge stålfoldetag optog stort set al plads i bagagerummet hvilket gjorde den knap så praktisk. Til gengæld sad passagererne på bagsædet bedre, end de gør i 228i’eren.

De høje paneler og dybe sæder her gør det en anelse klaustrofobisk at sidde bagi – i hvert fald når taget er på.

BMW 228i Cabriolet ser til gengæld både sprødere ud og kører bedre end dens afløser, den mindre BMW 1-serie.

Prisen er som sagt også sprød med standardudstyr som multifunktions-læderrat, regnsensor, vindskærm, Bluetooth og meget andet. Dog er det som på mange andre luksusbiler helt horribelt, hvad man skal slippe for ekstraudstyr.

Metallak koster godt 15.000,- ekstra og navigation 40.000,- kroner. Mange penge for en vejviser, som findes gratis på enhver smartphone i dag.

Audi A3 er vel dens nærmeste konkurrent, og begge biler er gode prisstærke cabrioleter at køre den kommende sommer i møde i. Audi tilbyder måske lidt mere plads, mens BMW ’en til gengæld igen minder os om, hvorfor vi altid har tænkt på den som et mærke med ægte køreoplevelse.

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

 

up

– Dynamiske køreregenskaber

– Lækkert og smagfuldt interiør

– O.k. brændstofsøkonomi (15 km/l blandet)

– Fed lyd i anlægget

 

down

– Meget dyrt ekstraudstyr

– Høje paneler bagi

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

FET_liebhaverboligen_Liebhaverbilen_BMW fra siden

FET_liebhaverboligen_Liebhaverbilen_BMW interiør

FET_liebhaverboligen_Liebhaverbilen__MG_0438

FET_liebhaverboligen_Liebhaverbilen__MG_0428

FET_liebhaverboligen_Liebhaverbilen__MG_0387

FET_liebhaverboligen_Liebhaverbilen__MG_0383