TemmeliG Tidløs

,

FET_Liebhaverboligen_Liebhaverbilen_Bærebillede 2

TEST: Audi TT, 2,0 TFSI Quattro 230 hk., 813.000 kr.

Lige fra den første TT rullede ud fra Audis samlefabrik i Ungarn tilbage i 1998 har den skilt vandene. Det var nyt design med stort D, kreeret af en tegnestue i Californien, som satte nye standarder – især indvendigt, hvor nytænkningen bl.a. inkluderede speeder-, bremse- og koblingspedaler i børstet stål, bukket rat, store for-
kromede dyser og meget mere.

Men som sagt, nogle mente, at den var for overdesignet, og endnu flere kaldte den for en ”Frisør Porsche”. For selv om TT’eren så hurtig ud, havde en o.k. acceleration takket være lav vægt kombineret med 180 hk. turbomotor, så spandt den som en kælen fed tamkat også i mellemaccelerationerne. For lidt lyd og for meget design.

Det hjalp dog lidt på det ved den nye model, som så dagens lys i 2006 – især med 3,2 V6-motoren.

Nu er tredje generation af TT kommet på banen, hvor den udefra nærmest ligner et forsigtigt facelift. ”Vi skal jo ikke skræmme kernekunderne væk”, lød forklaringen fra Audi. Det er dog en spritny model med et væld af forbedringer både  under kølerhjelmen, selve platformen og ikke mindst indvendig.

Her oser det stadig af stram og gedigent Audi-kvalitet, og selv om Liebhaverboligens testbil var på kun 2 liter og fire cylindre, så kan de mavesure kritikere godt pakke sammen med deres ”manglende lyd”. For i Dynamic-mode er der sprød snerren og et kækt efterknald fra lydpotterne, når man trykker speederen i bund. 0-100 km/t klares på 5,3 sekunder. Dynamic er klart det sjoveste valg, men der er en del at vælge imellem: Automatic (standard), Individual (sammensæt selv), Comfort (den bløde) og Economic (den sparsommelige).

Som en lille genistreg, er det pladstagende klimaanlæg nu placeret i de tre store luftdyser midt på instrumentbrættet, hvor midterknapperne styrer hhv. temperatur, aircondition og hvor luften skal ind henne. Godt tænkt!

Man sidder trygt i sportssæderne, og den store kontrolknap lige under gearstangen styrer alt fra navigation, kørecomputer  og musik. Bagsæderne er ideelle til ekstra bagage, meget små børn eller benløse teenagere og ditto voksne. For det er en 2+2 i ordets bedste forstand, hvorimod bagagerummet faktisk rummer pænt meget.

Men der, hvor TT’eren virkelig kommer til sin ret, er på landevejen – både de snoede såvel som de lige strækninger og motorvejen. Den præcise styring, det permanente firehjulstræk og det sublime syvtrins automatgear med dobbeltudkobling, får dig til at føle dig som i en lille tidløs kapsel af meget høj kvalitet, der opfører sig, som var den limet til vejen.

”Frisør-Porschen” døde endegyldigt med den nye TT.

 

Vidste du?

At navnet TT både står for ”Technology & Tradition” og er en henvisning til det traditionelle motorcykelrace ”Isle of Man TT” (Tourist Trophy), som NSU deltog i tilbage i 1911. I 1960’erne kom rallybiler som NSU 1000 TT, 1200 TT og TTS. NSU blev sidenhen til Audi.

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

— up

– Stadig et designikon
– Køreglæde 
– Lækre materialer og lækker lyd
– Bagagerum der kan rumme både klapvogn, rejsetasker og indkøbsposer

 

— down

– Ingen parkeringssensor og bakkamera (ja, ja – det er jo en sportsvogn, men man vænner sig til den slags hjælpemidler)

………………………………………………………………………………………………………………………….

 

FET_Liebhaverboligen_Liebhaverbilen_Audi interiør

FET_Liebhaverboligen_Liebhaverbilen_Audi bagende