Fra mode til møbler

Artikel af: Liselotte Nielsen - Jan 02 2019 kl: 10:45

Mode designernes sans for farver og former kommer ikke længere kun til udtryk i haute couture og tøjkollektioner. Mange vælger også at kaste sig over interiør og sætter deres kreative præg på møbler, tæpper, tapeter og meget andet. Her er historien om fire kendte modebrands, der har valgt at udvikle kollektioner, der omfavner både garderoben og boligen.

 

FET_MissoniHome2

MissoniHome bringer sydlandsk stemning, liv og farve til din bolig.

 

MissoniHome
Et farverigt familieeventyr

I 1948 blev de olympiske lege afholdt i London. Her deltog den unge italiener Ottavio Missoni, der både havde skabt uniformerne til de italienske deltagere og selv opnåede en finaleplads i 400 meter løb. I London mødte han den kun 16 årige landsfælle Rosita Jelmini, der på det tidspunkt studerede engelsk i byen. Fem år senere blev Ottavio og Rosita gift og flyttede til Gallarate i Italien for sammen at starte et lille modefirma.

Missoni brandet voksede støt op gennem 50’erne og 60’erne og fik i 1969 deres amerikanske gennembrud, da den legendariske moderedaktør Diana Vreeland fra American Vogue tog dem under sine vinger. Den unikke sammensætning af farver og mønstre blev en kæmpe succes, og det velkendte design kom til udtryk i alt fra bikinier til vinterfrakker. I 1983 tog Missoni familien skridtet fra ”catwalk to couch” og bragte moden direkte ind i de private hjem. Rosita står i spidsen for MissoniHome og sørger til stadighed for, at familiens designs på smukkeste vis bliver overført til alt fra puder og sofaer til spisestel. Som i deres modekollektioner spiller materialet også her en stor rolle, og alle tekstiler er af højeste kvalitet og ofte strikket med den særlige teknik, der giver det genkendelige zig-zag mønster. Rositas nevø og niece arbejder ligeledes i MissoniHome og sikrer, at den italienske familie også udgør omdrejnings- punktet for denne del af virksomheden.

www.amara.com, www.missonihome.com

 

FET_MissoniHome_2

 

FET_DAYHOME

DAY HOME startede med tekstiler, broderede puder, sengetøj, hammam håndklæder og sengetæpper, alt sammen lavet i Indien. Lige så stille blev kollektionen udvidet, og i dag er det primære fokus på dekorative objekter, lamper, tæpper, små møbler og naturligvis tekstiler. Tekstilerne definerer altid kollektionerne og sæsonerne i materia-
ler og farver.

 

DayHome
Når beklædning 
og interiør går hånd i hånd

I 1997 startede Marianne og Keld Brandi tøjmærket DAY Birger et Mikkelsen, der hurtigt blev kendt som et af Danmarks mest eksklusive modebrands. Efter en ferie i 2010 fik parret ideen til DAY HOME. På det tidspunkt var der ikke andre danske modedesignere, der havde udvidet med en interiør kollektion, men da DAY i forvejen var et livsstilsbrand, følte familien, at det var en naturlig udvikling. De havde fået utrolig positiv feedback på dekorationen i deres showroom, og Mariannes kreativitet udsprang i høj grad af decor til hjemmet. I dag er Marianne primus motor på både DAY Birger et Mikkelsen og DAY HOME. Det er tydeligt at se en sammenhæng i universerne, idet Marianne begge steder arbejder med en moderne etnisk signatur. Marianne påpeger dog, at hun i sit arbejde med interiør har et større fokus på holdbarheden i produkterne, da vi generelt beholder vores ting til hjemmet i længere tid. ”Når det kommer til frakker og kjoler er vi mennesker nok mere slaver af trends og giver lettere efter for en trang til at pifte garderoben op hver sæson”, fortæller Marianne.

www.day-home.dk

 

FET_Christian_Lacroix_Maison_billede-1

Christian Lacroix Maison/Designers Guild. Farver og mønstre i kjolerne fra Christian Lacroix haute couture kollektion ses her direkte overført til tapeter, tæpper og andet interiør. Lacroix på bøjlen og Lacroix på gulvet –så bliver det ikke meget smukkere.

 

Christian Lacroix Maison
Fransk og flamboyant 

Christian Lacroix startede sin karriere i det franske modehus Hermés, hvor han i 1978 fik arbejde som assistent. Knap ti år senere grundlagde han selv et af verdens førende modehuse, der bærer hans eget navn. Lacroix’s første haute couture kollektion blev skabt som en hyldest til hans egne rødder i og kærlighed til Middelhavsområdet. Modellerne bar traditionelle klædedragter fra hans hjemby Arles i Frankrig, og mønstre og farver var inspireret af Provence og tyrefægterens kappe. Showet blev en kæmpe succes og udfordrede tidens enkle og farveløse mode. Christian Lacroix bragte sin kærlighed til farver, kunst og historie ind i modebilledet, og var ikke bange for at provokere med overdådige materiale- og detaljevalg. Op gennem 1990’erne voksede modehuset sig større, og allerede her begyndte Lacroix at lave enkelte ting til hjemmet, såsom sengetøj og spisestel. Christian Lacroix forlod sin position som modehusets ledende kreative sjæl i 2009, og overlod rollen til Sasha Walckhoff. Hun forfulgte idéen om at udvide med interiør, der lå i direkte forlængelse af modehusets haute couture kollektioner. Christian Lacroix Maison universet består blandt andet af tapet, puder, tæpper og møbler skabt i samarbejde med det anerkendte engelske møbel- og tekstillhus Designers Guild.

www.christian-lacroix.com, www.designersguild.comwww.zenout.com

 

FET_Aiayu

Tekstilindustrien er kendt for at være hård mod miljøet. Stoffer i forkerte størrelser, skæve farver eller forældede kollektioner går til spilde og smides væk. Aiayu vælger at genbruge disse materialer og lave nye designs ud af dem, såsom tæpper og tote bags. Overskuddet fra deres ”zero waste” produkter donerer Aiayu til en lokal skole i Agra, Indien.

 

Aiayu

”Vi er hverken et mode- eller interiørbrand – Vi er Aiayu”

Aiayu er et eksklusivt dansk brand med en stærk bæredygtig og social profil. Selvom Aiayu er mest kendt for sine håndlavede sweaters, indeholder kollektionerne altid en lang række produkter til hjemmet. Kreativ direktør Maria Høgh Heilmann fortæller, at deres Home og Wear kollektioner altid har stået sammen, hvilket er noget af det særlige ved Aiayus univers. Aiayu er en livsstil og har altid handlet om det gode produkt, ikke om mode. Produkterne må gerne kunne forenes med moden, men det bærende element er kvaliteten. Maria har oplevet, hvordan det til tider kan være en udfordring kommercielt at forene de to elementer i en verden, hvor mange brands og butikker har Home og Wear opdelt. Men hos Aiayu giver denne sammenhæng mening. Aiayu handler om af tænke kvalitet og omhu ind i både hvad vi har på, hvad vi omgiver os med og hvad vi bruger vores tid på. Produkterne laves i Bolivia, Nepal og Indien, hvor materialerne og ekspertisen til at forarbejde har sin oprindelse. Maria beskriver llama ulden i Bolivia som et af naturens vidundere, der både kan bruges til at lave den bedste sweater og verdens bedste plaid. Hvad enten vi klæder os på eller indretter vores bolig skal kvaliteten være omdrejningspunktet, og vi skal have lyst til at passe på vores ting i mange år fremover.

www.aiayu.com

 

FET_Aiayu_2

 

 

CLOSE
CLOSE