En gang 911 – altid 911

Liebhaver Motor var inviteret til Valencia for at opleve og ikke mindst køre den 8. generation af verdens mest ikoniske sportsvogn.

 

FET_Porche_A

Tidløs køremaskine til hverdagskørsel og brug 

Test: Porsche 911S (992), 450 hk. Pris fra: 2.258.890 kr.

 

Ved første øjekast kan man nemt forveksle den nye 911 med den forrige model. Men når Porsche har produceret og solgt deres 911’er 52 år i træk, laver de heller ikke lige om på designet.

Og dog! For selv om Porsche 911 føltes mere end bare perfekt, da jeg testede den forrige år herhjemme, er den nye generation med modelnummeret 992 faktisk ret ny inde såvel som ude.

For første gang er der kommet større hjul bagtil end fortil, massive 21” (305/30) og foran 20” (245/35). Det får bagenden til at se endnu mere aggressiv ud og klæder bilen rigtig godt. Karossen er nu lavet af dobbelt så meget aluminium (70%) end før, hvilket giver en markant vægtreduktion til gavn for både fart, optræk og ikke mindst sikkerheden i kabinen.

Ud på racerbanen

Men det var især ude på banen, jeg nød de nye ændringer såsom nye turboer og mere effektive intercool’ere, som får presset endnu flere hestekræfter ud af bæstet. Alligevel har den bevaret sin smukke lyd, som ikke er et bulderdrøn som Mercedes’ AMG-biler eller et hvin som en Ferrari, men bare den rigtige velkendte Porsche-lyd fra den 6-cylindrede boxermotor. Circuit Ricardo Tormo, ligger lidt uden for Spaniens tredjestørste by Valencia, og den er opkaldt efter den legendariske spanske motorcykel-racerstjerne. Den er en drøm at køre på med sine både skarpe sving, bløde kurver og en langside, hvor undertegnede fik det koksgrå mesterstykke fra Stuttgart presset op på 280 km/t (28 km/t fra topfarten), inden de massive bremser fik Porschen helt ned i fart, så jeg ikke fløj ud i gruset.

Wet-mode

En ny køreindstilling er der også blevet plads til. Et såkaldt ”Wet-mode”, som jeg testede på en mindre bane, der var våd som en dansk landevej i et skybrud. Her gik systemerne ind og rettede bilen op på et splitsekund, når jeg gassede op og trak bilen lige over grænsen i et meget vådt sving. Meget beroligende og en tilstand, jeg nok altid ville vælge at køre i, når vejrguderne lukker lidt op for sluserne.

Også ude i det smukke landskab i og omkring Valencia i en mere adstadig fart, nød jeg Porschen. I øvrigt et landskab som kunne minde om en westernfilm, hvilket også gjorde selvsamme omgivelser meget brugte til de såkaldte spaghettiwesterns, som alle er optaget i området i 1970’erne.

Her var dog ingen rå Clint Eastwood-typer til hest, men derimod masser af lokale appelsinplukkere, som alle drejede hovedet af led, når jeg trillede forbi dem.

For én ting er ny teknik og driving-modes. Et andet er det evigtunge og genkendelige design, som har besnæret sportsvognsentusiaster og andet godtfolk i flere generationer, og intet tyder på, at 911’eren er på vej til pensionen. Tværtimod.

For 911 er udover et sportsvognsikon også en utrolig letkørt bil, der qua sin driftsikkerhed sjældent ruinerer sine ejere med hverken eksorbitante dyre reparationer eller services.

En bil for alle og som bekræfter, hvad disse heldige ejere ofte siger: ”En gang 911, altid 911 …”

 

FET_Porche_Mig-og-911

Svært ikke at smile som en flækket træsko, inden man skal ud og køre på racerbanen

 

Up

Endnu mere power
Sikkerheden i top
Ny stor infotainment-skærm
Tidløst design, som er nænsomt opdateret

 

Down

Fås endnu kun med automatgear

 

FET_Porche_alternativ-B

Bagfra ser den nye 911 endnu mere kraftfuld ud

FET_Porche_C

Der er sket meget nyt interiørmæssigt i den nye generation af 911