På kanten til klassiker

Artikel af: Rasmus Thomsen - Sep 07 2018 kl: 09:42

Jaguar F-type tog over fra de klassiske jaguar sportsvogne. Den arv er løftet i en sådan grad, at den 2-sæders skønhed nu er ved at cementere sig som en klassiker fra fabrikken. Vi har testet den som Coupé, med 3.0 liters motor.

 

FET_Spotrtsvogn_new

Test

Jaguar f-type 3.0 , Aut. Coupe. , 2-sæders coupe, , baghjulstræk.
Motor: 2995 ccm. V6, turboladet
Effekt: 340 hk, 450 nm.
Præstationer: 0-100 km/t 5,3 sek., 260 km/t.
Pris: Fra 1,4 mill.
Inkl. Habilt lag udstyr, ca. 1,65 mill. 

 

De to sæder er den første manifestation, der understreger kompromisløsheden.
F-type har ingen symbolbagsæder, men kun audiens til kører og passager. Efter lanceringen i 2013 har F-type båret den klassiske silhuet fra Jaguars ikoniske sportsvogne videre. I dag, fem år senere, fremstår den som en klassiker, der fås i et utal af varianter. Som cabriolet, coupe,  med en lang række forskellige motorstørrelser og transmissionsmuligheder. Vores 3.0 liters motor yder 340 hk og 450 nm i trækket fra 3500 til 5000 omdrejninger. Ifølge Jaguar er topfarten omring 260, og 100 nås på lige over 5 sekunder.

Topdesign

Designet er en væsentlig del af oplevelsen. Det er lækkert, og iøjnefaldende, det samme er lyden. Den kan bære en karismatisk audiologisk fremtoning. Men ses der på priserne, så er der blot 100.000 kroner mellem en coupe og cabriolet. Og de penge vil være givet godt ud til en cabriolet. Dels fordi den er smukkere med taget ned, men også fordi køreglæden er en hel anden med vind i håret.

Tilbage til mekanikken. Der er mulighed for 8-trins automatgear, eller 6 trins manuel. Når motorens effekt – taget i betragtning der er tale om en sportsvogn – ikke er relativt højere, så bør manuelt gear være at overveje, for at få den fulde føling med bilen. Og følingen med bilen er god. Den er sjov, legesyg, godt hjulpet på vej af programmer, som får os til at blive 19 igen for en stund. Eksempelvis muligheden for modificeret tracktion control, så den slår lidt med den – ganske flotte bagende – i starten af accelerationerne. Med det mest sportslige setup er der fint vejgreb, om end konstruktionen med frontmotor mærkes ved de lidt højere hastigheder. Her bliver den  en anelse styretræg i kurverne, mens der kommer lidt vibration med bagenden.

Godt køb

Prisen er omkring 1,6 mill, inkluderet et udmærket lag udstyr. Det er et godt køb, og endnu engang kan tankerne henledes på at finde en brugt bil som lease, der har gennemgået Jaguars egen kvalitetsprogram. Med en motor på 3.0 liter, bør en kombination som cabriolet også være oplagt for feinschmeckeren, der vil have den fuldkomne føling med bilen.

Ups

Design, lyd og komfort. Relativ overkommelig pris. 

 

Downs

Præstationerne er lidt under konkurrenterne, motoren kunne have bedre bundtræk.  

 

FET_Spotrtsvogn_Thumbnail

FET_Spotrtsvogn_Sportskabine,-kompåromisløst.

FET_Spotrtsvogn_Detaljeret,-skøn-instrumentering.

 

 

 

CLOSE
CLOSE