Porsche dilemma

Artikel af: Rasmus Thomsen - Aug 13 2018 kl: 09:00

Porsche 718 Boxster GTS er fabrikkens største dilemma. For den kører langt bedre end den ikoniske 911´er, og derfor bliver den ikke velsignet med mere effekt. I GTS udgaven er der dog godt med muskler. Det er centermotor, det er bil med kun to sæder. Det er, bil så englene synger.

 

FET_Porche_Sportsvogn_Thumbnail

 

Test
Porsche 718 Boxster GTS

Konstruktion: 2-sædet centermotorsportsvogn:
Transmission: Baghjulstræk, 7-trins PDK gear.
Motor: 4-cylindret Boxermotor, 2497 ccm slagvolumen.
Effekt: 430 nm, 365 hk.
Præstationer: 0-100 4,1 sekund. 290 km/t. ( estimater fra fabrikken.)
Pris: Fra 1.511.540 kr. Incl. Et habilt lag udstyr ca. 2.2 mio. 

 

Der står hun så. Som den store kusine på 27, dengang vi var drenge på 15. Taljekort blazer, sorte bukser, hvid skjorte med blonde bh, der diskret skimtes under. Tøjet strammer, men kun de helt rigtige steder. 718 har ingen bagsæder. Ingen overflødige kilo. Som en moden, men ung og legesyg, til stadighed mere erfaren fuldsblods diskoprinsesse er 718 ikke til at tage fejl af. Dem der bare så meget som tænker fattigmandsporsche, frisørporsche, eller pigeporsche kan godt redefinere deres opfattelse. For 718 er blevet upgradet, og står om muligt endnu mere legesyg og potent end før. Det her er legetøj, så det kilder i maven og gør kvinder fnisende, og mænd til drenge igen.

Ny GTS  

I praksis betyder GTS, at motoren er velsignet med lidt flere heste og moment, samt bredere arbejdsområde. 365 heste og 430 nm leverer den blot 2,5 liter store 4-cylindrede boxermotor. Testbilen var udstyret med PDK, Porsches geniale automatgear med shiftpads. I GTS udgaverne er der også som standard det fantastiske sportsprogram, Sports Chrono pakke. Det betyder der er launch control, hurtigt valg mellem kørerprogrammer, og for dem der vælger manuelt gear – det ville jeg personligt gøre – er der mellemgas i kickdowns. Med tryk på sportsknappen er der fuld effekt i op til 20 sekunder, hvilket er en fin feature. Vi sidder lige over asfalten, og trykket til sportsaffjedring kan mærkes. Og her skal indstillingen bare blive, for at sikre den helt kontante følelse med det her orakel.

Ultimativ konstruktion

Allerede efter få 100 meter står det klart, hvor meget mere effektiv en konstruktion med centermotor er. Styrevilligheden er enorm, og med et lavt tyngdepunkt tages små skarpe sving med en fart, hvor almindelige biler vil vælte. Det samme gælder vejgrebet i accelerationerne. Der er begrænset udskridninger, mens nedbremsningerne sker ekstremt lige. Stellet har Porsche formået at holde enormt stift, om end det formodentligt vil være en tand stivere på søsteren 718 Cayman, der har samme vægt men konstrueret som Coupe. Herudover er der et finurligt faktum omkring centermotoren, nemlig at der fysisk kan mærkes at den ligger lige bag os. Det lyder abstrakt, men det kan mærkes at motoren skubber fremad. Det giver en til tider skøn kilden i maven. Og Porsche har redefineret designet.  718 Cayman er blevet smuk, alt imens 718 Boxster med taget nede kan defineres som arkitektur. Vores testbil var i øvrigt i såkaldt Viper Green, en farve der kan leveres på specialbestilling. Antallet af turned heads talte vi kun den første kilometer, hvorefter overblikket forsvandt.

Og slip så hestene løs

Porsche oplyser 0-100 på 4,1 med PDK og Sports Chrono pakke. På toppen 290 km/t. Accelerationen er formodentlig bedre, og der er ryk op til omkring 220 km/t. Herefter falder det lidt op til 250 km/t, hvorefter der kravles til 293 km/t. Altså lidt hurtigere end oplyst. Ved denne fart lå vi i godt et minuts tid, og stabiliteten er imponerende. Ingen problemer med styring. Ingen følelse af skæv vægtfordeling som på front og hækmotorbiler. Ved den fart kommer der lidt g-påvirkning i siden, men det er som fører vi skal holde fast. Bilen har ingen problemer med vejgrebet. Ved hård opbremsning fra 270 km/t slår den kun en anelse med rumpen. Lidt charmerende faktisk. Prisen for denne baby er omkring 2,2 mio., inklusiv et godt lag udstyr. Det er en langt bedre bil end den klassiske 911 Carrera, og ingen tvivl om at grunden til Porsche ikke sætter en 3.0 motor i den, skyldes at Carrera dermed ville være svær at sælge. Men derfor burde Porsche gøre det alligevel.

 

FET_Porche_Sportsvogn_Omdrejninger-i-midten.-Rigtig-sportsvogn.

FET_Porche_Sportsvogn_Lille,-hyggelig-kabine.

FET_Porche_Sportsvogn_Indsugning,-lækkert-designet.

FET_Porche_Sportsvogn_Oplagt-til-trackdays

FET_Porche_Sportsvogn_Bremkalibre,-der-tager-fat.

 

Ups

Hardcore, lækker centermotorsportsvogn Kompromisløs 

 

Downs

Trang kabine

 

 

CLOSE
CLOSE