FORD er tilbage i det fine selskab

Bilproducenter på stribe misbruger termer og tillægsord i markedsføringen af deres biler. GT er ingen undtagelse. De to bogstavers betydning er udvandet, men hænger overordnet sammen med landevejsbiler, der kan bruges til baneræs. Mest kendt er Porsches 911 GT3, der kan køre direkte ind på racerbanen og tilbage til landevejen. Men nu er Ford tilbage i det lækre selskab.

 

FET_All-NewFordGT_Innovations_05

 

Når FORD indbyder til VIP arrangement, så er det VIP. En råkold dag sidst i januar er en særdeles udvalgt skare samlet i det indre København for at se nærmere på Jason Watts nye racer, Ford GT. Og lad det være sagt med det samme, at det er med en sælsom, smuk kombination af ærefrygt at stå foran dette orakel af en racerbil, der markerer 50-året for den amerikanske fabriks triumfer på Le Mans. Tankerne går til Henry Ford, der sagde de berømte ord om, at kunden selv kunne vælge farven på bilen, så længe den er sort. Ergo, fabrikken bestemmer ud fra devisen om produktion på samlebånd. Ser vi på Ford GT, er der også kun meget begrænset mulighed for at tilpasse den. Men det gør ikke noget, for udgangspunktet er en banebil, der lige netop kan godkendes til vej.

Imponerende data

Det ville være useriøst at anmelde motoren uden at have kørt bilen. Menvi kan forholde os til data, som er impone-rende. Slagvolumen er på 3,5 liter i en V6 konfiguration. Motoren er dobbeltturbo, Fords såkaldte Eco-boost. Der leveres 650 heste på toppen og 550 nm i trækket. Det er særdeles meget effekt i forhold til motorens størrelse. I den forbindelse er det svært ikke at tænke på Ford Mustang i den lille udgave med 2.3 liters ecoboostmotor. Den udmærker sig netop ved høj effekt et langt stykke op i omdrejningsfeltet, så ingen tvivl om at Ford har formået at transformere teknologi til brugbarhed. Motoren er centerplaceret med permanent baghjulstræk og en topfart på 347 km/t. Netop topfarten understreger, at Fords fokus på aerodynamikken har givet pote. Omvendt er vægten ikke som sådan impone-rende. 1.385 kg ryger Ford GT op på, uden benzin. Til sammenligning vejer Lamborghinis lille kompakte fighter, Huracán, blot 37 kilo mere. Og her er motoren større, samtidig med at der også er aksler til et permanent fire-hjulstræk.

Indvendig racer – stolt Jason

Men at sidde i kabinen sætter en tyk streg under, at der et tænkt som en racer. En stolt og til tider rørt Jason Watt kan fortælle om bilen, som han blandt få kommer til at eje. Først er der systemet, som sænker bilens frihøjde til banekørsel. Herudover kan sædet ikke justeres, men det kan

pedalerne i stedet. Som på en rigtig racerbil. Instrumentering er kompromisløs racer, det samme er rattets udformning og shiftpads. I den skrabede kabine er der plads til en radio og passagersæde. I forlængelse af det kan der, inden den slippes løs på banen, sættes er rigtigt racerrat i med betjeningsfunktioner til radio mv.

Næppe på danske veje

Jasons Ford GT er allerede blevet billedgjort med en række forskellige folier – farver – til forskellige lejligheder. Herunder reklamefremstød for eksempelvis Jyske Bank. Glæden ved, at Ford valgte at fejre 50-året for triumferne på Le Mans er til at føle på. Det er prisen i øvrigt også. For de udvalgte ejere skal – efter danske afgifter – kvittere med godt 11 mio. kroner for eksklusiviteten. Dermed kommer vi næppe til at se Ford GT på danske plader. Men det ændrer ikke ved, at Ford skal have tak for at lancere en kompromisløs gadebil i en tid, hvor bilers identitet til stadighed forsvinder i den grå masse af ligegyldige crossovers uden sjæl. Og tak til Jason for en rigtig fin, engage- ret gennemgang af sin nye bil!

 

FET_12

Jason viser bilen frem! 

 

Teknisk data

Ford GT:
Centermotorsportsvogn, baghjulstræk
3,5 l. V6 Ecoboost motor 

Topfart:
347 kmt/t
0-100: ej oplyst 

Pris:
11 mio. + på danske plader