Diskret, potent familiefar

Audi A4 leveres i utallige variationer og prislag. Liebhaverboligens Rasmus Thomsen har prøvet en af dem med absolut høj effekt. Selvom vægtfordelingen ikke er som en sportsvogn, så kan den godt være underholdende for dem, der vil lege drenge for en stund.

 

FET_Audi_4

 

I dag har flere og flere familiebiler effekt og præstationer, der fuldt ud matcher sportsvognene. Blandt dem er Audi S4 Avant 3.0 TFSI, der accelererer til 100 på 4,9 sekunder, og på toppen kan køre 250 km/t. Bilen er velsignet med Audi´s legendariske 4-hjulstræk, der som intet andet system giver vejgreb i accelerationerne. Der mærkes eller fornemmes ganske enkelt ikke nogen udskridning. Samtidig er det en rigtig lækker fornemmelse i vintermånederne, når vejene bliver fedtede. Her er 4-hjulstræk altså også et mere brugbart element.

Lad os for en stund dvæle ved lidt teknik. Motoren på 3 liter er konstrueret som V6, i stedet for cylindre på række.

Topfarten er 250 km/t

Det giver et markant bedre bundtræk, hvilket afspejles i de 500 nm, der leveres i trækket. Omvendt er der 354 hk – ikke imponerende, men det er nu engang også drejningsmomentet, bilen skal accelerere på. Topfarten er noteret til 250. For de legesyge familiefædre er der udmærket træk op til 150 km/t. Gearet kan skiftes med pads på rattet. Nogle vil kalde det f-1 gear, men forsinkelsen er nu engang som i en familiebil.

Ses der på den rent fysiske konstruktion, så er A4 ikke en sportsvogn. Det er konkurrenternes SUV´s eller stationcars for den sags skyld heller ikke. De fysiske love kan ikke brydes, og disse karroserityper kan aldrig opnå samme vejgreb og stabilitet som en sportsvogn med centermotor. Når det er sagt, er det alligevel imponerende, hvor stabilt vi ligger i svingene, når disse tages med lidt højere hastigheder. Der er udmærket køreglæde, godt støttet af en yderst potent motor.

Lækre features

Bagsædet giver fin plads til to voksne eller tre poder. Bagagerummet er særdeles rummeligt, og udstyrslisten tæller lækre features, herunder headup display, der viser sig i forruden. Systemet er adopteret fra sigtesystemer i jagerpiloternes hjelme. Umiddelbart kan det lyde som overflødigt lir – men det er det absolut ikke. Efter en times tid bag rattet er det en selvfølgelighed at kunne se vitale informationer ud gennem forruden. Og den sidste skrift på væggen er i øvrigt ganske klar – Audi S4 er et seriøst godt bud for familien, der både vil have plads til alle og samtidig køremæssig sportslig underholdning til mor og far.

 

SLIDE_Audi_1

 

Teknisk data

Audi S4 Avant 3.0 TFSI Quattro
Motor: 3.0 l V6
Effekt: 354 hk, 500 nm drejningsmoment
Præstationer: 1-100 kmt/t 4,9 sek., tophastighed 250 km/t.
Pris: Fra ca. 1. million
Med habil niveau af udstyr: ca. 1,45 millioner.
De estimerede priser skyldes, at folketinget ved redaktionens afslutning endnu ikke har vedtaget afgifterne endeligt.

 

FET_Audi_3

FET_Audi_2

Motoren har et imponerende bundtræk. Den fysiske konstruktion vidner ikke om en sportsvogn, men det diskrete S4 mærke vidner om et køretøj, der vil ud af starthullerne.