Den sportslige sommer

Artikel af: Rasmus Thomsen - Jan 27 2017 kl: 10:00

Sportsvogne hører sommeren til. Men skal bilen være klar til det varme halvår, skal den bestilles nu. Testkører Rasmus Thomsen har fundet fem sportslige biler, hvoraf nogle er mere kompromisløse end andre. Og fælles for dem alle er, at de er skabt til at give køreglæde og oplevelse for ejeren.

 

FET_Aston_Martin_Vantage-Range-16MY-(2)

01. Den potente baby
Aston Martin V8 Vantage S

Det legendariske engelske mærke har præsteret en særdeles potent baby. Med direkte referencer til deres deltagelse i 24-timers løbet Le Mans, er V8 Vantage S en kompromisløs frontmotorbil. To sæder, og en kort akselafstand giver en effektiv, hurtig styring. Hertil kommer at vægten er markant mindre end dens større søskende. Det mærkes. Det samme gør motoren, der langt mere sportslig, med trækket placeret i midten og toppen af spektret. V8 Vantage S er ganske enkelt kvalitetsunderholdning på fire hjul.

Herudover: Den er meget sportslig. Det er værd at have in mente. Men det er absolut ingen kritik.
Pris: Fra 2,3 mio. kr.

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

FET_Mercedes_16C434_071_D304476

02. Stjerneskuddet
Mercedes AMG-GT R

Indbegrebet af tysk produktion, Starmarket Mercedes, er atter tilbage i sportsvognenes superliga. Naturligvis med vanlig finish og kvalitet hele vejen igennem. AMG-GT R har motoren placeret let bag ved forhjulene, og dens sportslige egenskaber cemente-res ved statussen som safetycar til formel-1 løb. Fire liters V8 motor sender den til 100 km/t på 3,6 sekunder.

Kombinationen af elegance, solidt håndværk og sportslighed er her, som kun Mercedes kan præstere det.

Herudover: Designet. Runde kurver, lidt retro. Ret lækkert!
Pris: Fra 3,2 mio. kr.

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

FET_Lamborghini

03. Den balancerede orkan
Lamborghini Huracán LP 610-4

Efter VW-koncernen opkøbte Lamborghini, har den teknologiske udvikling været imponerende. Blandt beviserne på dette er Huracán, der i versionen LP 610-4 er udstyret med permanent 4-hjulstræk, som bringer den til 100 km/t på blot 3,2 sekunder. Herudover er V-10 motoren blandt vejenes absolut ypperste, kendetegnet ved et massivt bundtræk, men også med omdrejningsvillighed på toppen. Og så lyder de 10 cylindre, som englene synger.

Herudover: Forhandleren tilbyder trackdays, hvor bilens kræfter for alvor kan slippes løs under kontrollerede forhold.
Pris: Fra 3,9 mio. kr.

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

FET_FordMustang_Fastback-Yellow_16

04. Vildhesten. Genfødt
Ford Mustang 5.0

Den amerikanske vildhest Mustang har navngivet Anden Verdenskrigs bedste jagerfly og Fords ikoniske sportsvogn. V8 motoren brøler og trækker med en ubeskrivelig dybde, mens designet er genkendeligt majestætisk. Det dybe træk, i kombination med det store bagagerum, skaber en bil, der absolut kan bruges til langtur. Og så tager vi lige prisen; Godt 650.000 for en bil med V8-motor, der går til 100 km/t på under 5 sekunder. Det er ganske enkelt et røverkøb!

Herudover:  Ved de lidt højere hastigheder kan bilen godt mærkes stor. I særdeleshed ved nedbremsninger har den ikke samme stabilitet som de dyre sportsvogne.
Pris: Fra 653.000 kroner.

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

FET_Porche_Lava_Orange_Cayman_S_020-(1)

05. Cayman for kendere
Porsche Cayman S

De inkarnerede kunder og kendere af Porsche er ikke i tvivl – Cayman S er blandt fabrikkens mest velkørende modeller nogensinde. Centermotoren giver en perfekt vægtfordeling, mens præstationerne er imponerende. Bemærk, at Porsche tilbyder effektive teknologiske add-ons, herunder deres sport + pakke. Det giver hurtigere acceleration og mellemgas ved kickdown i forbindelse med manuelt gear. Det er gennemført lækker Porsche kvalitet, der også kan bruges i vintermånederne.

Herudover: Vælg manuelt gear. Den her bil er så rå og uimodståelig, at føling med kobling og gearskift fuldender en fantastisk oplevelse bag rattet.
Pris: Fra 1,2 mio. kr.

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

FET_Rasmus_Thomsen

 

Om Rasmus Thomsen

Rasmus er 38 år, bosat i Hellerup, uddannet cand.merc. og journalist.
Arbejder som PR-rådgiver, og er herudover testkører af sportsvogne og motorcyklersamt skribent på Euroman.

 

………………………………………………………………………………………………………………………….

CLOSE
CLOSE