Tilbage til fremtiden

FET_Liebhaverbilen_VW-forfra

Månedens test: VW Multivan Generation Six T6, 2,0 TDi  204 hk. 4MOTION, Testmodel: 1.125 mio.
Pris fra: 760.000 kr.

 

I 66 år har der kun været seks nye modeller af den ikoniske VW Transporter/Multivan – også bedre kendt som ”Rugbrødet”, opkaldt efter sin firkantede brødform. Siden 1950 har den udfyldt alt fra værende en solid arbejdshest blandt mindre håndværksmestre og  taxivognmænd, en hippiebil, som i psykedeliske farver med blomster befærdede San Franciscos gader, en legendarisk camper med modelbetegnelsen Westfalia, Safari og Samba til nutidens mere business-mindede luksusbusser med alt tænkeligt udstyr.

Og Liebhaverboligens testmodel hører – trods sine glade ”klaphat-farver” i rød og hvid – så afgjort til sidstnævnte. Her er ikke meget tjald eller campingferie over dette mere end en million kroner dyre luksuskøretøj.

Denne Six Generation Multivan er måske mere en lækker facelifted model end en decideret ny model, men alt er tilgivet, når man ser, hvilke lækre opdateringer verdens næststørste bilmærke har proppet ind i sin prestige-bus.

Materialevalget, finish og teknik er i topklasse, og førstnævnte springer i øjnene med det samme, når man med en let hånd skyder den store sidedør til side og kigger ind i kabinen. Pilotsæderne i læder og Alcantera på første række kan via
skinner i bunden skydes frem og tilbage, vendes modsat køreretningen og klappes sammen i ryggen. De tre bagerste sæder kan ligeledes skydes frem og tilbage og lægges ned, så Multivan’en kan fungere som et godt alternativ til en varevogn, når de rigtig store kasser og pakker skal transporteres hjem fra IKEA.

Men man køber ikke en VW til over en million, fordi ens behov er transport af brune kasser fra et varehus til hjemmet. Her er der andre parametre, som trækker. Vi nævner i flæng den støjsvage dieselmotor, udstyrslisten som er et overflødighedshorn af elektriske indstillinger af bl.a. sæder, stort infotainment, koncertlyd i anlægget og ikke mindst den komfortable kørsel. Undervognen er adaptiv som standard – det vil sige, at du kan indstille den i normal, komfort og sport, hvor støddæmpernes træk- og tryktrin i løbet af et splitsekund indstiller sig efter forholdene separat for hvert hjul.

Jeg kørte med kone, to teenagere og fuld oppakning et godt stykke op i Sverige, og selv om datteren og fruen ikke syntes, den tofarvede lakering var specielt cool (“Far! Vi ligner nogle roligans på tur!”), kunne vi dog efter nogle dage på de svenske snoede landeveje alle blive enige om, at dette er den ultimative langtursbil, hvor især det nye Apple CarPlay blev et hit.  Og der var masser af plads til sønnikes guitarspil, når den elektroniske underholdning blev for kedelig.

Så ved slutningen af rejsen sendte vi en kærlig tanke til 1960-70’ernes frie fugle fra San Francisco, Woodstock og Thy, som også kørte VW ’s ”Rugbrød”, selv om vores duft indenfor nok mere var af pizza og P-tærter end pot.

 

FET_Liebhaverbilen_VW instrumentbræt

FET_Liebhaverbilen_VW indeni

FET_Liebhaverbilen_VW fra siden 2

FET_Liebhaverbilen_VW-bagfra

 

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Fordele:

Plads, plads, plads
Kraftoverskud
Lækre luksusdetaljer
Meget letkørt, trods størrelsen.

Ulemper:

Tager lidt tid at lære de mange funktioner bagsæderne har.
Ikke en rigtig ny model, men er bare et facelift af den forrige.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………….